{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.098 visninger | Oprettet:

Tunge ryttere. {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg er tilbage med endnu et ømt emne. Håber på nogle gode svar.

Min veninde og jeg snakkede om en teori her den anden dag.
Får tunge rytteres heste oftere rygskader end nomal vægts?
Og ville du selv købe en hest af en tung rytter? med fare for evt. rygskade.

Jeg taler for mig selv og sir nej, det havde jeg ikke gjort. ligemeget om det så var drømmehesten.

Jeg tænker at når en tung rytter lander i sadlen gir det et større tryk/bump på hesten end hvis fx jeg selv lander.

Det er ligesom den påstand med mange fjordheste oftest har tunge ryttere. Læste noget med de er stærkere i ryggen og kan bære mere.. men er ikke sikker.

Jeg selv er 157 cm og vejer 45 kg.

Lad nu være med at starte en kæmpe diskussion i kommentaren igen ligesom sidst. Det gider jeg ikke. Og har du et problem med mit emne så lad være a svare :)))
På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tunge ryttere.
  • Louise  B
    Louise B Tilmeldt:
    jun 2017

Følger: 4 Emner: 1 Svar: 9
    #1   19. mar 2018 Hvad er en tung rytter for dig? Jeg vejer selv 77 kg og vil betragte mig selv som tung rytter - jeg har så ikke redet de sidste par år, da vi pt kun har min datters ponyer. Jeg ville ikke selv ride rundt på en fjordhest daglig, men tænker da sagtens en hest kan bære mig uden rygproblemer til følge.

• #3   19. mar 2018 Ville ikke have noget imod at købe en hest af en kraftig rytter, sålænge den gik igennem handelsundersøgelse uden anmærkninger smiley
    For mig ser jer ingen forskel på at købe en hest af en kraftig rytter end en tynd rytter - det er ligesom om du vil købe en hest af en høj eller lille rytter - ingen forskel --> rent igennem handelsundersøgelse = ingen forskel for mig.

• #4   19. mar 2018 jeg vil langt hellere købe en hest af en "tung" rytter, frem for en der slet ikke kan ride hvor hesten har større risiko for skader smiley

går en hest gennem handelsundersøgelse, så ser jeg ikke en grund til at sige nej smiley det er jo ikke at ville købe en hest, men at dømme andre for deres udsende... hvilket i mine øjne er yderst forkert..

jeg er selv en høj rytter, og ser derfor nok heller ikke harmonisk ud på min lille hest, skulle jeg sælge ham ville jeg da være ked af at folk ville vælge fra fordi jeg er høj og har redet ham men samme tidlig være glad for at min hest vil ende ved en der tænker på den end hvem der har redet den før

• #5   19. mar 2018 Man kan også vende den om at sige at en let rytter kan jo også side skævt på hesten ?
    Tænker heller ikke at det har noget at sige så længe som der bliver beskrevet er ca 20 % af hestens vægt og den går igennem en handelsundersøgelse.

Tænker det har noget med evt ens egen balance og ridning at gøre ( sidder skævt, bump, stød i ryg m.m) om man er overvægtig eller undervægtig ?

• #6   19. mar 2018 Jeg er en høj og tung rytter - 180 cm høj og vejer 87 kg smiley

Jeg har haft mine heste siden de var 1 år gamle, og de er kun redet af mig og min berider, som er et “fnug” ifht mig.

Begge er B-heste i dressur - kun den ene har været i handelsrgt som 9 års, hvor han bla fik taget af ryg, hals og nakke - hvilket han var super i.
    Dyrlægen som tog billederne vendte sig om mod mig og ;”nååå den er super fin i ryggen, så du kan jo ride...hvem får du undervisning af”.

Så nej vægt betyder ikke noget - det er mere vigtig om folk kan finde ud af at træne hesten på en hensigtmæssig måde smiley

Mvh Charlotte

• #7   19. mar 2018 Hvorfor spørge når du ikke kan lide svaret..
    Anyway.. Det kommer helt an på hesten og rytteren om jeg ville købe den.
    Jeg tænker også på denne ting engang imellem :
    Jeg ser ofte at de heste der bærer rundt på "tunge" ryttere, også er mere muskuløse (ikke altid de rigtige muskler dog) end de der bærer rundt på små nips.. Og det er jo ej heller skidt smiley så heller købe en hest af en tung rytter der rider korrekt og er i balance, end en muskelfattig hest der har en rytter der ikke er i balance.

Mvh TT der er ganske normal.. smiley

• #8   19. mar 2018 ja okay.
    Min veninde og jeg snakkede om det. Men jah en lille rytter kan også ride dårligt.

• #9   19. mar 2018 Da jeg vejede mest vejede jeg 105kg, og min hest var 155cm (robust bygget) han har ALDRIG haft problemer med hverken ryg, ben eller nået andet i de 7,5år jeg ejede og red ham, både sprang red ringridning osv på ham..

min nuværende er en spinkel dv hoppe på 170cm, meget spinkel.. har haft hende i 2år nu og har indtil for 5måneder siden vejet 105kg nu jeg nede på 96kg.. hun er tjekket i hoved og røv der er intet på hende..

tilgengæld har jeg oplevet en hest der havde en tynd rytter men var fuldstændig ødelagt i ryggen..
    handler om den rigtige sadel og ordentlig ridning/træning ikke om vægt.

• #10   19. mar 2018 Jeg har altid holdt mig til 20% reglen i gennemsnit alt efter hvor god form hesten er i, jo bedre form og korrekte muskler jo mere kan den bære uden skader, nøjagtigt som top-atleter.

Det sjove er at den islandske beriderskole Holar, skulle have lavet en test på islandske heste, jeg har ikke kunnet finde den, men den er beskrevet i flere magasiner. Her tog de samme rytter og forskellige heste og lod dem ride, med mere og mere vægt på, konklusionen var at hestene performede bedst ved en belastning på 33% af deres vægt... jeg tænker det var heste i super form, og jeg synes at huske det hvertfald ikke drejede sig om 500 heste, men tankevækkende og noget jeg siden har tænkt over. Der er selvfølgelig forskel på at performe og så stå uden skader, men alligevel...

Så ja jeg synes at vores almindelige musse, der står meget inde, kommer på flad fold og kun rides 1-2 gange om ugen i skridt, den bør ikke overbelastes, mens top-atlet hesten der rides oftere og derfor er i bedre form (men måske har samme forhold) der kan man forsvare at komme flere kg på (ordet musse er ikke racebestemt, blot udtryk for en hest, der ikke rides meget)

Jeg er 15% af min islænder nu, nærmer mig 20% med udstyr og her er jeg meget obs på at ride så han kan holde til det, men overraskende nok så er han meget lidt forpustet når vi rider, en ting er at de kan skjule smerte godt, men det er meget lidt han puster og sveder, så jeg fortsætter i samme spor. Jeg skal af med lidt flere kg og han skal have bygget flere muskler på, og så vil jeg langsomt bygge mere anstrengende træning på.

Som med mennesker så tror jeg at man kan træne sig ud af mange problemer. Hvis man bygger de rigtige muskler, så beskytter man skelettet, så for mig handler det absolut ikke kun om man er tung rytter eller ej, men hvordan helheden ser ud.

Så ja jeg turde godt købe hest af en tung rytter, hvis hesten havde sat muskler de rigtige steder, men jeg ville ikke købe en heste med muskler sat de forkerte steder (feks undehals eller svajryg) af selv den tyndeste rytter smiley

Tilføjet: vi havde i øvrigt en pony på nogenlunde samme højde som min islænder, han vaklede under mig, da jeg en gang red ham rundt, og kunne slet ikke komme i galop, og var ved at dø i trav. Han var ikke redet korrekt (nyindkøbt) og jeg var egentlig ikke for tung til ham heller, men ham ville jeg ikke have redet igen (eller han skulle trænes først, før en vurdering), hvor min islænder har bedre ryg og er anderledes bygget, trods ponyen var en robust type. Så trods jeg tror ponyen vejede mere, eller det samme og det ikke var fedt, så var han absolut ikke stærk nok i ryggen, hvor min islænder har tilbragt de første 4 år af livet på store kuperede folde, med legekammerater på samme alder, og så er bedre bygget i ryggen smiley

• #12   19. mar 2018 Jeg synes at man skal kigge på den enkelte hest og rytter. Jeg er selv tung og tænker meget over hvor meget jeg rider min hest og hvor hårdt, og er nok en del mere opmærksom på det end en tyndere rytter. Der er perioder jeg fravælger at ride min hest, fordi jeg synes at jeg vejer for meget. Jeg hører tit de tunge ryttere netop er opmærksom på belastningen på hesten og vælger hvor meget og hårdt de rider ud fra det. Til gengæld har jeg set tynde ryttere springe 1.60 på heste på 2½ år, hvilket jeg synes er lige hårdt nok. Jeg skal derfor ikke skære alle over en kam og sige at alle tunge ryttere er opmærksomme og at alle tynde bare kværner rundt på deres hest uden hoved. Jeg siger kig på personen der rider og hesten. Hvorfor skal tingene stilles op så sort og hvidt?

• #13   19. mar 2018 Problemet er, at den berømte 15-20% regel vist er baseret på ret mangelfuld forskning.

Jeg har ikke tid til at gentage søgningen, men sidst jeg søgte fandt jeg frem til en lille undersøgelse på et stutteri af varmblodsheste. Der indgik 2 beriderelever og 15 ungheste og man kiggede på hvornår hestene virkede "belastede". Intet om hestene. Intet om hvordan man vurderede om hestene var belastet. Intet om elevernes størrelse, færdigheder, eller andet!
    - Jeg fandt ikke andet original forskning om sammenhængen mellem rytter og hest størrelse versus tegn til belastning.
    Tilsyneladende har nogen konkluderet noget, andre har gentaget konklusionen, som så er gentaget igen og igen indtil det anses for endegyldig sandhed. Men udgangspunktet er tilsyneladende en meget lille videnskabelig undersøgelse, med dårlig beskrevet metodeafsnit!
    - Ville du være tilfreds, hvis kostråd var baseret på så tyndt faglig baggrund? Eller andre råd om livsstil baseret på 15 individer? Nej, vel!
    - Så måske er 15% ikke det evigt gyldige.

...
    Jeg vil gerne købe en sund hest. Jeg er hamrende ligeglad med, om sælger/ rytter vejede 10 eller 25% af hestens vægt.
    Men jeg er meget interesseret i at hesten er oplært korrekt, er ubesværet under rytter og ingen symptomer har.
    - Og var jeg hest ville jeg hellere have en tung rytter med god balance og kropsfornemmelse, end en let men klodset rytter.

• #14   19. mar 2018 Jeg vil så sige at en enkelt googling, gjorde at jeg fandt 5 forskellige studier på vægt, og det er kun ved at tjekke side 1 og 2, og derved mindst 30-40 heste i forsøg (gad ikke regne helt sammen) og kunne sikkert finde andre hvis jeg gad. Så nej der er ikke lavet et enkelt studie på 500 heste, men mange forskellige små studier fra flere lande og på forskellige typer heste smiley

Har ikke tjekket konklusionen på dem, men studierne er derude og kan findes smiley

• #15   19. mar 2018 Ifølge tommelfingerreglen med de 20% er jeg alt for tung til mine arabere smiley Den ene har jeg kun haft siden december så ham regner jeg ikke med her. Men Copy har jeg til tider redet rigtig meget på, op til LB distance (ca 45km), og han har aldrig haft nogle spændinger eller skader i fht. ridningen. Min erfaring er at det handler mere om hvordan man rider, hvor ofte og hvor længe. Er man en tungere rytter synes jeg det er vigtigt ikke at ride så længe at musklerne ikke bliver trætte, for så kan de slet ikke bære noget. Jeg rider selv max. 2 gange om ugen når jeg rider mest, og træner ellers på lige fod fra jorden, sådan at mine heste også får trænet deres muskler "frit", uden også at skulle bære rundt på mig smiley

• #16   20. mar 2018 Ja, hvis man ikke ka finde ud af, at ride muskler i ryggen på sin hest, så blir de ødelagt, men det gør de osse ved lette ryttere.
    Men ska I ha et klare svar, ska I finde noget statistik på det, for ingen her inde ved det bare.
    Men det er osse svært, for heste er forskellige og redet forskelligt.

Fjordheste er trækdyr, de er ikke fra start avlet til ridning.
    Nu er de så avlet mere sporty, og vil ikke sige de ka klare mere end normalt.

• #17   20. mar 2018 Sorte - Ja, og så kan hesten også have fået opbygget stærke rygmuskler, men hvis hesten også begynder at smide ryggen pga nervøsitet i en periode, og ikke kan finde ud af at slappe af, så vil den også miste sine muskler i ryggen.. smiley
    Og så er det også lige meget hvilken vægt rytteren har hvis hesten ikke formår at slappe af..

Mvh TT

• #18   20. mar 2018 Jeg vil meget hellere købe en velredet hest af en tung rytter end en dårlig redet hest af en tynd rytter!

Alle heste der bliver redet forkert har større risiko for skader uanset hvad rytteren vejer!

• #19   20. mar 2018 Bliver simpelthen nød til at spørge.
    Hvordan kan i vurdere, at en hest ikke er velredet, blot pga. rytters vægt? Mener i i forhold til muskler, eller om den ikke får bagparten med eller? Er blot nysgerrig, da jeg ikke helt forstår det smiley

• #20   20. mar 2018 Jeg kan lige holde mig på 20% reglen, med min vægt og udstyr.
    jeg rider pony og rider TREC og ponygames på konkuranceplan.

Jeg rider få gange om ugen, mest pga tiden. min hest har er 15 år og har aldrig været syg, halt, skadet. og er her i vinter blevet gennemgået fra A til Å af en Heste massør/fys/healer mm. mest fordi jeg vil give han lidt luksus. Men det var "lidt spild" af tid, for hun kunne ikke finde en eneste anmærkning på ham. Hun har elleres ualmindelig mange liks og positive tilbagemeldinger fra sine kunder, men intet at "rede" på min hest.
    Og dyrlægen mener vi sagtens kan tage 10 år på banen endnu.

Jeg er sikker på at rytterens ridemetode, har større betydning for hestens helbred, end hvad vægten på rytteren er. Men ALT med måde, selvfølgelig.

• #21   20. mar 2018 Nu har jeg ikke læst alt hvad de andre har skrevet. Det er et ømt emne, helt klart. For på en måde er det jo at ramme nogle personligt. Jeg vil sige alt med måde. For jo, vi har da racer som kan bære mere end andre, men derfor betyder det da ikke at man kan og burde slæbe 115 kg fedt op på ryggen af dem...

Det er klart at en hest der bærer mere, har svære at præstere (og her snakker jeg ikke om rideevner!). Jeg kan tydeligt se det når min far rider på min hoppe. Hun er ikke lige så let og fjedrende, som når fx. jeg er på hende. Jeg er ikke en let rytter. Jeg er ikke hamrende tung, men jeg er da slet ikke en fjer, men min far vejer altså alligevel lige det mere. Og det kan ses (ikke MEGET, but still).

Der er jo også forskel på folk. For en vægt er ikke altid overvægt som i fedme og dårlig kondi. Det kan være at man er høj, og derfor er vægten fordelt optimalt. Muskler vejer også mere end fedt. Så det er en svær ting.

Jeg synes stadig at man skal være bekendt overfor hesten. Jeg synes ikke at ridning er for alle uanset drøjde. For det er sgu i sidste ende hesten der skal slæbe rundt med en.
    Men, om jeg ikke ville købe en hest, fordi dens tidligere rytter har været tung? hmm, nej, det tror jeg ikke jeg nogensinde har gået efter eller tænkt over. Nope. Hvis hesten ser sund og stærk ud, samt går igennem en handelsundersøgelse, så ville jeg ikke være bange for at købe den smiley

Kommentér på:
Tunge ryttere.

Annonce