{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.684 visninger | Oprettet:

Tunge racer i dressur {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger: tunge racer i dressur?

Jeg synes personligt det er rigtig ærgeligt, at man er så kritiske overfor de tunge gulddyr! Bare fordi de ikke har et højt benløft eller en ædel bygning, så mener mange mennesker bare de er "dumme" og "ubrugelige" til dressur? Men det mener jeg faktisk ikke! En Shire, Haflinger, Percheron og andre koldblod er da heste lige præcis som Dansk Varmblod, Holstener, Hannoveraner osv. ? Hvorfor skal de ikke have en chance på banerne? smiley
Jeg synes man som dommer burde se mere på RENHEDEN af gangarterne og ikke benløftet. -.-'' Det ville måske gøre folk gad prøve lidt mere med koldblod!

Jeg har efterhånden set mange koldblodsheste, som faktisk kan rigtig mange ting! Min egen haflinger kan da faktisk også passage og piaf, når en mere erfaren rytter rider ham (jeg kan ikke selv finde ud af det). Men ingen af "de fine ryttere" tror på han kan, fordi han jo ikke er varmblod!
Nøj hvor hører jeg tit nedladende kommentarer om min haflinger, bare fordi han er "tung" i forhold til de andre! Det synes jeg er for dårligt!

Hvad synes I?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tunge racer i dressur
  • #2   9. mar 2012 Lige præcis. Synes det er rigtig ærgeligt, at man sådan skal nedgøres af dem med "finere" heste. smiley

• #3   9. mar 2012 Enig!

• #4   9. mar 2012 Jeg ELSKER simpelthen bare tunge racer som går pæn dressur!:-D<3 Har så stor respekt for dem som træner sine koldblods' op i dressur!:-)
    Bliver faktisk helt vild glad inden i!^^
    Jeg kan RIGTIG godt lide dressur, men hvis der er ikke er et eller andet heeelt vildt specielt over hesten, så kan jeg faktisk bedere lide når jeg ser koldblod som går dressur.:b

Har også altid, og har stadig, en drøm om at få en bare lidt tung hyps, som jeg vil starte dressur på!:-D

• #5   9. mar 2012 Cecilie og vildhesten:
    Min og min kærestes største drøm er at tage en Haflinger hele vejen til toppen! smiley Så kan dommernes mening om manglende højt benløft rende mig i r****n! Så længe min hest går rent og godt og udfører gode øvelser! smiley

Forestil dig lige at komme ind på de internationale baner på en Shire, Jyde eller haflinger? smiley Kunne være sjovt!

• #6   9. mar 2012 Har også tit måtte ligge øre til "fjollebolle" flødebolle" alt med bolle i forbindelse med fjordhest, nu skal de så lige siges at jeg ikke engang har en fjordhest, men en blanding.

Jeg kunne forstille mig at grunden til at de tunge racer ikke ses så tit i dressuren er at der ikke er så meget plads ved ganachen, så de kan have svært ved at gå ned med hovedet. Men at de ikke kan gå dressur synes jeg bestemt heller ikke er rigtigt. Min mors fjordheste blanding er også på vej imod piaffen (dog rides han akademisk)
    Så at de tunge racer ikke kan, er ikke rigtigt!(;

• #7   9. mar 2012 Jeg her endnu ikke mødt en dommer som ikke synes om min haflinger smiley
    Jeg har altid fået gode procenter og ofte placering selv om vi rider LA mod heste smiley

Og jeg vil bestemt sige min lille haflinger har talent indenfor dressur smiley

Men kender flere på deres haflinger, som møder disse ''uheldige'' dommere smiley

• #8   9. mar 2012 Jamen det er jo de evige kampe omkring racer.. Folk må acceptere at ikke alle har lyst til at eje fjordheste, haflinger, travheste, arabere osv.. Og sådan er det bare.. Man burde være glad og stolt over den hest man nu har, og være ligeglade med folks fordomme.. Der er heldigvis en hest til os alle. Og sådan skal det jo være.. Man ved jo bedst selv hvad man vil med sin ridning, også køber man jo hest udfra det. Og nej ville ikke købe en tung hest eller travhest da jeg er dressurrytter. Så varmblodsracerne er bare mere mig.. Og sådan er det. smiley

• #9   9. mar 2012 Nu er haflingeren ikke den tungeste af koldblodsracerne, men det er et faktum at sportshestene, er fremavlet til de sportsgrene vi bruger dem til, og dermed langt de flrste gange har en større chance for placeringer på banerne, og også har lettere ved at udføre de øvelser vi sætter dem for.. Derudover må jeg indrømme at jeg krummer tæer, af at de en traver, som jo er fremavlet til at gå med hovedet i sky, blive tvunget ned i en arkarvet holdning som tilsyneladende ser meget mere unaturlig ud for den, end for de fleste andre hestes vedkommende. Men skal også tænke over hvilket krav man stiller til sin hest. Fx heste som slet ikke har plads ved ganachen til at gå med hovedet ved lod, så den egentlig ikke rigtig kan få luft- Så vidt jeg ved et udbredt problem med koldblods og dressur. Derudover så vil det også være store krav at sætte allerede ved sidebevægelser, hvis ikke dyret har gang og rummelighed til at kunne udføre det..

Alt dette, ligesom at det ville være forkert at spænde en spinkel araber, som er bygget til at være hurtig og udholden, for en stor vogn fyldt med mennesker..

Når det så er sagt så kan jeg ikke se noget forkert i at træne dem som man nu vil præge dem selv. Bare man tænker over hvad det egentlig er for en hest man har med og gøre, og hvor meget man prøver at gøre den til, som den ikke er.

• #10   9. mar 2012 Team Damgård.. Stine..:)
    Jeg er egentligt ret enig med dig, folk må da bare være glade for de heste de har, de har jo selv valgt dem ; )

Men synes bestemt det er fedt, når de tunge racer viser de også kan gå dressur, så det kan se flot ud, men det bliver jo aldrig det samme som eks. en DV, hvilket jeg synes er okay, for hver race, har hver sin charme og udstråling : )

• #11   9. mar 2012 Team Damgård.. Stine..:) .

Vi med sådanne heste, er da også ligegald med folks fordomme, ellers havde vi nok ikke valgt disse skønne skabninger smiley
    Jeg er da stolt af at eje en Haflinger, og kunne slet ikke drømme om at eje en anden race lige pt.
    Det er 100 gange federe at komme ud at ride en LA klasse mod de store heste på sin Haflinger, også slå hele bundetet smiley
    Vi vælger jo den heste race vi kan lide, det ville jo være dumt at ride rundt på en race man faktisk talt ikke brød sig om smiley

• #12   9. mar 2012 Kunne ikke have sagt det bedre selv Simone og Stachus! Har skam også kigget lidt på dig og din hyp! Store idoler må jeg nok indrømme! smiley

• #13   9. mar 2012 Jeg rider dressur på min IC, men må indrømme det er en showhest, selvom jeg da har startet et enkelt hyggestævne eller to på ham. smiley

Hans mor tog jeg med du til flere stævner, det var knald eller fald, enden var dommerne helt vilde med hende, ellers dømte de hende voldsomt ned.

• #14   9. mar 2012 Helt enig...

• #15   9. mar 2012 jeg vil også sige at man skal købe hest efter hvad man vil.. vil man ride dressur på højt plan.. så køb en hest der er avlet til det, de har nu engang bedre chance for at opfylde de krav man stiller til den..
    omvendt synes jeg det er utrolig fedt når de tungere racer kan køre sig lidt på en dressurbane..
    dressur i sig selv er jo noget alle bør ride, men konkurrencedressur ser jeg som en anden sag smiley
    men synes det er flot med dem der kommer op over LC-niveau på deres "tunge" hest så længe den self. ikke blir kvalt pga. ganaschefrihedsmangel (kan man sige det?)
    når det er sagt synes jeg tilgengæld det er 10x flottere når en IC eller frieser eller haflinger for den sags skyld, kommer på banen og går et flot program end brun hest nummer 300 smiley længe leve mangfoldigheden! smiley

• #16   10. mar 2012 som indædt belgier fan, så må jeg arbejde med det jeg har på marken *GG*

smølf har visse evner indenfor sandkasse ridning smiley en naturlig holdning, godt løft og en gallop som bare er op af bakke smiley

han skal, når han er klar, ud og svinge den store mås til lidt små stævner smiley .. ikke fordi jeg regner med at vinde, men for at vise han kan smiley

kan generelt bedre lide en godt gående belgier end en ditto DV, det er mere power i en belgier smiley
    men som der bliver sagt, vi har alle vores yndlings racer smiley og alle heste er skønne på deres måde smiley

• #17   10. mar 2012 Det er så ærgerligt, at mange ejere af diverse racer, der ikke oprindeligt har avlsmål præget af dressuregenskaber, har den fejlopfattelse, at disse racer er på lige fod med racer, der grundlæggende er alvet med henblik på dressuregenskaber. Der er jo en grund til, at der findes forskellige avlsforbund med forskellige avlsmål og i det hele taget forskellige racer.

Som emiliemomrik beskriver, så er der eksteriørmæssige begræsninger ved visse racer - bla ganachefrihed og front i det hele taget - som gør det vanskeligt for disse racer, at opnå det, man ønsker i dressur. Det samme gør sig gældende omkring gangarter (fx islændere og travheste) og spændstighed (afskub, rummelighed, rygsving osv), som jo netop er en vanskelig faktor for de tunge racer, der oprindeligt er fremavlet til IKKE at besidde spændstighed. Omvendt er der jo også begrænsninger for den optimale dressurhest, hvis den skulle arbejde i skoven eller spændes foran en sulky.

Hvorfor er det så vanskeligt, at erkende sit eget mål med ridningen og købe en hest derefter? Altså, hvis jeg ville køre travløb på Charlottenlund, så hjælper det jo ikke, at jeg køber en trakehner, som ganske vist kan trave, men da slet slet ikke kan hamle op med den dertil egnet travhest?

Jeg synes det er ærgerligt, at man ikke erkender en races styrker og gode sider, men i stdet forsøger at få denne til at udføre discipliner, den slet ikke fysisk er skabt til. Jeg holder af alle heste - og den dag, jeg er færdig med konkurrenceridning i dressur, vil jeg have en jysk hest. Det er en hårdfør, intelligent og nøjsom hest, der er dejli at ride i skoven på.

Køb en hest til formålet! alle heste er gode og har resurser - det er bare ikke alle heste, der er egnet til dressur.

• #18   10. mar 2012 Jeg har startet mange dressur-stævner (og spring) mod de store heste på min haflinger, og vi har taget rigtig mange placeringer, så det kan da sagtens lade sig gøre smiley

• #19   10. mar 2012 Rider til dagligt dressur på 2 tinker/ic. Og de kan sku godt!! smiley
    Jeg ville meget hellere ride en tung dejlig race i stedet for en spinkel lille nipsting smiley der skal jo være lidt mere hest under mig, ellers føler jeg ikke jeg "rider" i den forstand smiley

• #20   10. mar 2012 Nemlig, Eva-Maria J.... :-))

• #21   10. mar 2012 Hvis de kan følge med i den sport de skal anvendes i, så ser jeg ingen problem i det . Det er derimod træls at se en la hvor hesten går med mulen i sky, fordi den har for lidt plads i ganachen . Jeg synes heller ikke det er pænt at hesten firtakter .

smiley

• #22   10. mar 2012 Jeg har også kun haft gode erfaringer med min haflinger til dressurstævner. Jeg er af den overbevisning, at alle heste kan gå dressur - de skal bare have rette træning :o)

• #23   10. mar 2012 Eva-Marie og K A: Det er jeg enig i. Selvom de kan gå dressur, kommer de naturligvis aldrig på niveau med de lettere racer, og vil aldrig kunne komme lige så langt smiley

Ida: Det vil jeg ikke give dig ret i. Nogen heste/racer kan ikke komme til at gå særlig godt dressur p.gr. af deres bygning/gang. Så kan du træne dem nok så professionelt, men hvis de ikke har bygning eller gang, så kommer du ikke ret langt med dem smiley

• #24   10. mar 2012 Det er jo præcis det forummet handler om: At det er ærgeligt der er så meget fokus på sving og knæløft i stedet for, at hesten går godt og naturligt med eller uden fine knæløft.

• #25   10. mar 2012 Louise: I de lave dressurklasser er der ikke den fokus på gang og sving, og her kan de tunge racer til en vis grad godt konkurrere med de lettere racer. Problemet opstår først, når man kommer op i de højere klasser, hvor gang og sving er en forudsætning for, at øvelserne kan udføres. Der kan jeg ikke se noget forkert i, at der netop fokuseres på disse ting, da de jo som sagt er en forudsætning for, at øvelserne kan udføres let og elegant.
    Man må jo så gøre op med sig selv, om man vil have en tung race, fordi det er dem, man bedst kan lide, eller om man vil ride høj dressur, og dermed finde en hest, der besidder de egenskaber der skal til, for at kunne være med.

• #26   10. mar 2012 Louise: Jeg er ligeglad med knæløft, og synes også det er lidt opreklameret, trods det er noget dommerne fokuserer meget på idag, men det er da et faktum at det ville være temmelig svært for en IC/jyde/gammeldags fjordhest eller andre, at lave en god og smidig overtrædning i sidebevægelser, eller generelt gå ved lod.. Hatten af for træneren som kan nå et stykke på sin store koldblod, men jeg håber ski også at hun har haft hestens arbejdsiver med i sin træning, for øvelserne har næppe lagt den særlig let.. (Taler om højere niveau end lc)

• #27   20. mar 2012 Jeg mener bestemt ikke at haflingeren er tung - de findes i forskellige former!

Kommentér på:
Tunge racer i dressur

Annonce