Groundwork

Groundwork

Medlemmer: 2.468
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
534 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Klikkeren.. Klikkeren..

Davs.

Jeg har nu lært Cavi (min part) klikkeren... det er anden gang jeg præsenterer den for ham, og det var faktisk et forsøg, for sidste gang var han skide bange for den ..... - denne gang var der sjovt nok bestemt ikke samme reaktion smiley

Mit spørgsmål er! Hvordan ved jeg den er indlært rigtigt? Han forstod godt, at klik betød godbid, men han kunne bestemt ikke holde den 'positur' jeg havde sat ham i, han gjorde den bare gentagende gange (dårligt) indtil han fik klikket - prøvede man igen, gjorde han det akkurat samme..

nu er det første gang jeg træner det med ham, så jeg ville ikke give en for stor 'dosis-ny-læring', men ville I mene at den var indlært ordenligt, eller tror I han har glemt det hele til næste gang? Han forstod jo sådan set godt at klik=godbid.. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klikkeren..
  • #2   1. aug 2011 Gør det rigtige, ja smiley Det ved jeg også godt. Men han vil jo forbinde klikket med rigtigt=godbid smiley

• #4   1. aug 2011 Jeg tror du går for hurtigt frem så. Heste kan jo ikke læse tanker. Hesten ved jo ikke hvad du vil have den til med mindre at du virkelig formår at vise den det.

Jeg vil anbefale at du starter med target "tricket". Altså få fat i et target, det kan være hvad som helst, nogen bruger et låg, jeg bruger en hundeboldkaster: (link fjernet)
    Så lærer du hesten at hver gang den rører target får den et klik og en belønning. I starten skal du nok selv røre hestens mule med target og så klikke og efter 2-3 træningsgange bør hesten selv kunne finde ud af at røre target med mulen.
    Dette trick er nemt at lære hesten og det bruges på samme tid som basisindlæring af klikkeren, altså at hesten skal gøre noget for at få et klik og en belønning.

Når hesten så har lært det, kan du begynde at træne andre ting. Og nej en hest forbinder ikke klikket med noget rigtigt af sig selv. Du er nødt til at lære hesten at klikket = rigtigt = godbid og det lærer den altså ikke ved bare at klikke og så godbid og slet ikke når du kun har trænet 2 gange....

På mig lyder det som om at du kun er nået dertil hvor hesten tænker klik = mad. Du mangler et led i den ligning så det bliver klik = rigtig = mad. Og det lærer du heste vha target øvelsen smiley

• #5   1. aug 2011 Jeg startede med at bruge en bold som target. Det varede ikke længe før hesten fandt ud af at: rører bolden med mulen=klik=godbid.

Senere lagde jeg bolden på jorden og senere igen kastede jeg bolden, så skulle hesten gå hen og rører bolden.

• #6   1. aug 2011 Jeg lavede også target øvelsen til at starte med smiley Det forstod han rimelig hurtigt. Ikke da den kom helt ned på jorden, men han kunne godt både til siderne, op og ved hans cirka knæhøjde. Jeg klikkede selvfølgelig flere end to gange, det er bare kun to (faktisk kun en) omgang jeg har brugt på at lære ham det. Jeg ved også godt, at hesten ikke automatisk forbinder klikket med noget godt, derfor brugte jeg også targetøvelsen (target var et låg)

V. H. : En af de andre ting jeg prøvede, da han forstod target øvelsen rimelig godt, var at smile; men han tager simpelthen læben for hurtigt ned til jeg kunne nå at klikke på det rigtige tidspunkt.. smiley

• #7   2. aug 2011 Nu siger I at man skal give godbid efter klikket... Men er det ikke ideen at hesten lærer at klik = rigtigt = godbid først, og når man så er blevet mere stærk i brugen af klikker, kan man gradvist tage godbidden væk, så det bare er klikker = rigtigt?

Når man har øvet eks. trav eller flyt til siden for tryk, kan man jo heller ikke give godbidder hver gang hesten gør det rigtige, men må nøjes med verbalt ros....

• #8   2. aug 2011 Nej, ideen er, i min mening, at man med tiden skal klikke færre gange.

Fx target. I starten klikkede jeg hver gang min hest rørte target. Nu klikker jeg kun når han har rørt target min. 3 gange i forskellige positioner. Og til sidst kan man evt helt holde op med at klikke, da hesten kan øvelsen.

• #9   2. aug 2011 Ja, det fik jeg så ikke skrevet, men mener det samme, at klikkeren med tiden også bliver udfaset :o) Men hvordan gør du så med godbidderne, giver du altid godbid efter klik?

• #10   2. aug 2011 Ja altid.

• #11   2. aug 2011 Det er jo ligesom løn. Hestens løn er ros og godbid. Og holder man op med at give løn mister man jo motivationsfaktoren. Hesten arbejder for en godbid og er reelt set ligeglad med klikkeren, den betydet kun noget fordi den er lig med en godbid

• #12   2. aug 2011 Jeg tror nu man kan lære dem at klik = rigtigt, tror ikke man behøver godbiden hele tiden. Et klik kan jo betyde ros ligesom hvis man siger "dygtig". Det er jo begge en lyd, de kan forbinde med om øvelsen er rigtig eller forkert.

• #13   2. aug 2011 Men jeg har læst om det før, at folk både klikker og giver godbid. Så man kan sikkert gøre begge dele :o)

• #14   8. aug 2011 Ok. Tusinde tak alle smiley

Kommentér på:
Klikkeren..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce