Klikkeren.. Klikkeren..
Davs.
Jeg har nu lært Cavi (min part) klikkeren... det er anden gang jeg præsenterer den for ham, og det var faktisk et forsøg, for sidste gang var han skide bange for den ..... - denne gang var der sjovt nok bestemt ikke samme reaktion
Mit spørgsmål er! Hvordan ved jeg den er indlært rigtigt? Han forstod godt, at klik betød godbid, men han kunne bestemt ikke holde den 'positur' jeg havde sat ham i, han gjorde den bare gentagende gange (dårligt) indtil han fik klikket - prøvede man igen, gjorde han det akkurat samme..
nu er det første gang jeg træner det med ham, så jeg ville ikke give en for stor 'dosis-ny-læring', men ville I mene at den var indlært ordenligt, eller tror I han har glemt det hele til næste gang? Han forstod jo sådan set godt at klik=godbid..
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Jeg vil anbefale at du starter med target "tricket". Altså få fat i et target, det kan være hvad som helst, nogen bruger et låg, jeg bruger en hundeboldkaster: (link fjernet)
Så lærer du hesten at hver gang den rører target får den et klik og en belønning. I starten skal du nok selv røre hestens mule med target og så klikke og efter 2-3 træningsgange bør hesten selv kunne finde ud af at røre target med mulen.
Dette trick er nemt at lære hesten og det bruges på samme tid som basisindlæring af klikkeren, altså at hesten skal gøre noget for at få et klik og en belønning.
Når hesten så har lært det, kan du begynde at træne andre ting. Og nej en hest forbinder ikke klikket med noget rigtigt af sig selv. Du er nødt til at lære hesten at klikket = rigtigt = godbid og det lærer den altså ikke ved bare at klikke og så godbid og slet ikke når du kun har trænet 2 gange....
På mig lyder det som om at du kun er nået dertil hvor hesten tænker klik = mad. Du mangler et led i den ligning så det bliver klik = rigtig = mad. Og det lærer du heste vha target øvelsen
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 141
Senere lagde jeg bolden på jorden og senere igen kastede jeg bolden, så skulle hesten gå hen og rører bolden.
jun 2007
V. H. : En af de andre ting jeg prøvede, da han forstod target øvelsen rimelig godt, var at smile; men han tager simpelthen læben for hurtigt ned til jeg kunne nå at klikke på det rigtige tidspunkt..
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Når man har øvet eks. trav eller flyt til siden for tryk, kan man jo heller ikke give godbidder hver gang hesten gør det rigtige, men må nøjes med verbalt ros....
nov 2008
Fx target. I starten klikkede jeg hver gang min hest rørte target. Nu klikker jeg kun når han har rørt target min. 3 gange i forskellige positioner. Og til sidst kan man evt helt holde op med at klikke, da hesten kan øvelsen.
aug 2009
nov 2008
nov 2008
aug 2009
aug 2009
jun 2007
Klikkeren..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside