Hun er blevet rigtig træls s: Hun er blevet rigtig træls s:
Jeg rider den her fjordhest/islænder blanding som min egen, og hun står også ved mig. Hun blev tilredet her i vinters, og jeg fik hende omkring Marts. Hun var så en rigtig sød hest som bare gav mig selvtilliden igen, og selvom hun ikke kunne så meget gik det rigtig godt. Jeg fik hende så hjem da hestene skulle på sommergræs (for at undgå forfangenhed skulle jeg ride hende i ferien), og lige pludselig er hun blevet vildt træls.
Hvis hun ikke vil mere så bakker hun, vender om, stikker af og hopper og danser som en sindsyg. Hvis hun så ikke kan komme væk og jeg så hakker til hende for at få hende frem, springer hun frem og bukker -.-
Har i en ide til hvordan jeg løser det? Er det bare træning?
- Nej, hun har ikke ondt nogle steder da hun jævnligt bliver passet med Equine Touch, men tak for tanken
- Sadlen ligger fint, og hun er lige så slem når den ikke er på (:
jun 2008
Følger: 90 Følgere: 82 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 877
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.248
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 64 Emner: 91 Svar: 454
aug 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 14 Svar: 232
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.989
aug 2008
Jeg laver meget tit HMS med hende, men må nok indrømme det er blevet noget forsømt på det sidste. Det kunne være man skulle i gang igen (:
Sanne Ø
Hun har været forfangen før, og faktisk også begyndende her i sommers, men det gik hurtigt væk, og hun fik roller sko på, og siden har der intet været (: Så tvivler på det.
*Team Jump!*<3 B
Hun får ikke lov til at bestemme over mig, da jeg er meget obs på dette (: Det har jeg nemlig været ude for før, så det er jeg obs på. Jeg tror ikke det er der problemet ligger (;
Mie M
Altså hvis hun løber med mig forsøger jeg at vende hende, og ride tilbage til udgangspunktet. Hvis hun ikke vil stoppe prøver jeg som regel bare at blive ved med mine signaler til hun stopper, og hvis hun bare ter sig uden at jeg har gjort noget plejer jeg at lade hende te sig indtil hun finder ud af at det ikke hjælper. Dog sparker jeg til hende hvis hun bakker så meget at jeg bliver træt af det.
mar 2009
Følger: 101 Følgere: 101 Heste: 5 Emner: 80 Svar: 887
Hvis det ikke virker det du gør - så gør noget nyt
Jeg havde en unghest i ridning (My Own Star), som ikke ville springe dobbeltspring med forrige ejer. Hun blev ved med at skælde ud og rive ham den modsatte vej han løb uden om. Det gav ikke en skid, han blev bare mere bange og stædig. Han gjorde det samme med nye ejer (som jeg underviser); hun spurgte om jeg ville prøve, og det gjorde jeg så. Jeg havde set, hvad hun havde gjort, hvilket også umidelbart var det jeeg selv ville have gjort, men jeg gjorde noget andet. Jeg red ham kun med benene og snakkede med ham hen mod dobbeltspringet, og så var der ingen problemer. Det handler om at gøre noget anderledes, for man kan jo se når det ikke virker.
Det handler om at finde den rigtige balance af irretesættelse og ros. Hvis det er noget hun ikke har gjort før så tror jeg at du skal bruge 20% irretesættelse og 80% ros og self 100% tålmodighed. Min hest hun stopper aldrig! men når hun en meget meget sjælden gang gør det pga. min usikkerhed, så skælder jeg hende ikke ud, men rider bare væk, da det jo som regel ikke er hestens men rytterens skyld, at noget i træningen går skævt - det er vigtigt at huske.
Ved ikke om dette overhovedet var en hjælp, men det virker for mig
knus fra AC
aug 2008
mar 2009
Følger: 101 Følgere: 101 Heste: 5 Emner: 80 Svar: 887
aug 2008
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 690
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Prøv at mærke efter når du giver hende et let frem-signal med schenklerne - reagerer hun? Og hvad gør du når hun reagerer? Husker du så at stoppe schenkelpresset med det samme? Og hvis hun ikke reagerer med at gå fremad, hvad gør du så?
Her er det jo så at du skal bibeholde det lette schenkeltryk indtil hun reagerer med at gå fremad - og derpå skal du slippe trykket - ¨på den måde ved hun at hendes reaktion (at gå fremad) var rigtig.
Du må endelig ikke "hakke til hende" - det er ikke en god måde at kommunikere med heste på.
Så ja, jeg gætter på at det er træning - at du skal få trænet hendes forståelse af signalerne igen - og så være tålmodig med hende - hun er trods alt ret nytilredet.
Har du mulighed for at få noget undervisning? Det kunne nok være en rigtig god hjælp til jer begge.
aug 2008
Hun er blevet rigtig træls s:
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside