Overgang til bidløs - Jeres erfaring? {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften sige er jeg gået over til bidløs, men jeg har nok ikke søgt den information jeg burde inden jeg anskaffede mig en..
Men sket er sket og jeg har altså købt en der krydser under hovedet og ligger trykket i nakken og nu læser jeg at folk faktisk ikke er så glade for entop den model?
Jeg har brugt den en gang og i skridt gik et ret godt og mine signaler fra schenklerne blev faktisk forstærket følte jeg så sidebevægelserne gik flydende :O)
Men i trav når jeg ville lave en anholdning på tøjlen havde den bare den modsatte effekt --> Hun løb bare stærkere, muligvis fordi hun synes trykket fra trensen var ubehagelig?
Al begyndelse er svær det ved jeg godt men er det en normal reaktion eller skal jeg ud og købe ny trense igen?
Nogen der har haft samme erfaring som mig?
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 98 Heste: 7 Emner: 36 Svar: 201
jan 2005
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 11 Emner: 107 Svar: 1.064
Jeg har en sidepull som er meget god og bred over næseryggen, og lægger presset der. Jeg har reden min spanske dame som næsten aldrig havde haft rytter på med den og hun reagerer bare såå fint, og jeg har reden min 5 årst travehoppe med den, og trods hun er travtrænt og gerne vil løbe stærkt havde jeg intet problem med at styre hendes fart og retning.
Jeg lavede ingen overgang eller træning, men red bare ud på tur. Men jeg kender mine heste godt så stolede på dem.
Jeg vil nok anbefale at starte med at ride med en bidløs inde på en ridebane og lære/teste om de er ligeså fine for signalerne som med trænse med bid.
Så vil anbefale dig at prøve at sælge din anden trænse og købe en sidepull..
aug 2007
Ja der er nok ikke andet for, jeg kan ihvertfald nok ikke bruge den på den hoppe jeg ridder nu :O/
Tak for svar ;O)
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
aug 2007
Nå ja det kunne da være et alternativ ;O)
Ja jeg har godt set den men jeg skal også bruge en i sort ;O)
nov 2008
Du kan jo prøve hvor du bare piller remmene af og ser hvordan det går, men det fungere lidt mere som en grime end en sidepull, men måske bare til du får dig en sidepull
aug 2007
Men kan ikke rigtig se forskellen på en sidepull? Hvor ligger den trykket i forskel til bare at gøre som du gjorde?
nov 2008
aug 2007
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
aug 2007
aug 2008
En gang imellem sker det at ryttere der forsøger sig med bidløs ridning glemmer at forklare hesten hvad de nye signaler betyder, og hesten reagerer med frustration eller usikkerhed overfor det nye tryk.
Hvis du nu lige bruger en halv times tid på fra jorden at lære din hest at når du trækker i tøjlen i den bidløse trense, så betyder det stop osv, så vil din hest have muligheden for at reagere rigtigt når du rider den
aug 2007
Jeg har jo bare kunne forstå på folk at de ikke mener at den er hensigtsmæssig at bruge da den ligger trykket i nakken? Så tænkte jeg med det samme at det nok var en reaktion fordi den skabte ubehag?
aug 2008
Hvor signalerne ligger er jo i princippet totalt ligemeget - du kunne i princippet lære din hest at når du prikker ham på højre skulder skal han dreje til højre og venstre skulder til venstre.
Det eneste jeg havde imod trensen er at jeg synes at den godt kan have tendens til at blive trukket lidt skævt i den rem der går op over nakken. Jeg løste problemet ved at klippe den af, så trensen blev til en grime med pandebånd. Tøjlerne satte jeg i ringene på siderne.
Overgang til bidløs - Jeres erfaring?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside