Chambon eller naturligt. {{forumTopicSubject}}
Hej hej
-jeg er lidt i tvivl hvad jeg skal gøre, mig som rytter vil jeg gerne have min hest får kræfter og muskler i halsen, og jeg skal kunne dressur før jeg springer ( jo mere dressur vi kan, jo nemmere er heste nat styre )er der nogen som siger.. Så vil lige høre om den bedste måde at lære/få muskler i halsen på, at så hjælpetøjler som hjælper hende ned hele tiden, eller om jeg skal gøre det på narturligt vis som selv få hende i holdning?
Hun er 5 år gammel, vi er igang med genoptræning, og derfor vil vi gerne nå så langt som muligt enden jge smuttter på ANE ( Aalestrup Naturefterskole ) efter sommerferien
Tak på forhånd..
P.s ved godt man kan gøre onde ting ved hesten ved at have hjælpetøjler, hvis man bruger det forkert - men jeg dybt lærig, og jeg gør ikke sådan noget, og er dybt facineret af Monty Roberts JOIN-UP metode og sproget Equus.. Og jeg rider seriøst, men stadig kan vi have 3 gange hveranden uge hvor vi laver gode ting, som tillid..
Det var bare så i ikke skulle tro jeg ville gøre det for noget ondt
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
Og koncentrer dig om at hun bruger ryggen (og får muskler dér), end i halsen.. De kommer jo med tiden, når hun begynder at bruge sig helt korrekt
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 135 Heste: 4 Svar: 486
Min mening
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
mar 2011
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 49
feb 2005
At stille glidetøjle vs. chambon op mod hinanden er ligesom pærer vs. banan, der er delte meninger, min mening er at man ser hvad hesten fungerer bedst på, jeg har redet en som SLET ikke kunne håndtere glidetøjlen, stejlede, bukkede osv, men slappede fantastisk af men en chambon.
mar 2011
feb 2005
http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=253471
Sådan rider vi med det
Nej, det er ikke godt hvis den er stram - ligesom en glidetøjle - helt enig!
Simone P:
Som sagt ville jeg hellere longere i kapsun
Men et par indspændningstøjler kan også hjælpe - men kapsun er helt klart det som har givet mig flest resultater + flest korrekt satte muskler.
feb 2005
Nemlig
Desværre ser man meget misbrug i stedet for brug af hjælpetøjler, så de fleste har fået dårlige ryg
mar 2011
maj 2010
Følger: 126 Følgere: 102 Heste: 12 Emner: 13 Svar: 77
men at holde fast indtil hesten giver efter og så giver man selv efter MED DET SAMME.... samme princip som mange hjælpe midler man kan få, bare mere "Menneskeligt kontrollerbar"
på den her måde undgår man alt "ekstra udstyr" og du får en eftergiven hest efter et par gange. selvfølgelig er det en lidt "Hård" metode. Men den virker, man skal bare huske at give efter....
Kan dog ikke sige noget godt om Pessoa... især ikke til unghest som er i træning, da det er meget hårdt for musklerne, så det er til heste i super form. Mener jeg.
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 17 Svar: 78
Sørg for at hesten søge ned med halsen samtidig med at den bruger sin ryg korretk. Der skal være et naturligt sving i ryggen. Brug en kapsun hvis du har det ellers kan en alm grime også gøre dette. Ingen hjælpe tøjler syntes jeg.
Du kan evt lægge bomme ud hun kan blive longeret over.
Dette hjælper på musklerne. Jeg er selv igang med at træne min unghest op efter en lang skade og dette er måden vi har fået det anbefalet af en hestemassør.
jul 2010
Følger: 49 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 48
apr 2010
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 8 Emner: 18 Svar: 106
apr 2010
2) hvis jeg slapper merer af falder jeg i søvn
3) det skaql jeg havedet forklaret noget beder
Okki men han er ung og har tit sin ejen mening.
apr 2010
2) okki så det vil sige at jeg skal have en grime på ham for at han er afslappet eller hvad... Jeg kan os finde på at løs springe ham så han får brugt noget energi er det godt
3) okki nu forstår jeg det vil prøve på ondsdag da jeg føst skal der ud der..
Chambon eller naturligt.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside