Hvordan får jeg hende til at samle sig selv bedre? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
**LÆS DETTE INDEN!;
Jeg HAR rideerfaring, og har ikke underviser. Vil IKKE se indlæg med 'Find en underviser' eller lign .. Tak! **
Jeg passer/rider en sød hoppe, Bianca, som er ca 134 i stg.
Bianca er en rigtig sød hoppe, jeg fik tilbuddet om at ride, da hun normalt kun bliver redet hver anden uge, eller når der er tid..
Jeg begyndte at ride Bianca for en måneds-to måneders tid siden ca.
Mit problem med bianca er at jeg ikke rigtig kan få hende til at bære sig selv, fordi hun bliver hidsig og haster afsted somom hun er med i et væddeløb. Man bliver nød til at tage lidt hårdere fat i hende, for at bremse hende, fordi hun ikke reagere så fantastisk på sædet endu.
Hun går nogenlunde, har en kort trav, men det bliver rettet når hun lære hun ikke er med i et væddeløb
Den seneste måned har jeg trænet meget med hende fra jorden (Bla for at opdrage hende) men også fordi hun manglede muskler til at jeg ville begynde at ride helt seriøst på hende. Så hun får lavet en masse skridt og trav arbejde pt, med massere af overgange, halve parader, bomtræning og over små cavalettis for at forbedre hendes gangarter.
MEN! Jeg aner ikke hvordan jeg kan få hende til at bære sigselv.
Jeg rider så godt jeg kan, med ben og sæde, og næsten helt slappe tøjler, kun med en anelse kontakt så hun har lidt støtte. Hun søger engang imellem lidt ned,men så bliver hun hidsig vis jeg sætter mig ned i traven, fordi hun tror hun skal gallopere - Og det kan ikke gå hurtigt nok i hendes øjne!
Jeg arbejder på at få skaffet en ridekapsun, så hun måske kan blive hjulpet bedre på vej.
Hun har musklerne til at bære sigselv en smule, kræver IKKE den vildere samling som man ser til stævnerne, men nej, bare en smule samling og bæring, så hun ikke løber som en travhest.
Gode råd modtages!
Dog tages der forbehold for at jeg IKKE vil, under nogen omstændigheder sidde og 'nusse' (Som folk kalder det -.-) med tøjlerne. Og jeg vil heller ikke longere med indspændinger, bruge chambon osv. Jeg vil helst have hun forbedre sig naturligt, uden at skulle bruge vold ....
Gode råd modtages som sagt, men i en pæn tone, så er i søde
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.739
apr 2010
apr 2010
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
Det lyder lidt som min part, Rose. I starten løb hun hvi det passede hende, og hun var faktisk ligeglad med at jeg sad der.
Sådan så vi ud sidste år da jeg statede med at ride hende http://billeder2.hestegalleri.dk/album/1221/628/471/6102957-rosalin-og-jeg-d-104-2011
Og sådan ser det ud nu: (link fjernet)
En meget! mere afslappet hest! og vi er ikke færdige endnu. Vi har stadig lidt problemer med traven når vi har været i galop. Det er lidt over et år siden jeg startede med at ride hende, og der er på ingen måde brugt tvang.
Bemærk at på "før-billedet" rider vi med 3-ringsbid og maringal. Nu er det 3-delt bid, og uden martingal
apr 2010
- Men problemet er bare, at når jeg så eks vil lave en volte eller lign, eller bare sætter mig ned i traven, så kommer hovedet helt i sky igen, og så er det fuld fart fremaf..
Er meget påpasselig med at jeg ikke kommer til at rykke i hende, for ikke at forstyrre hende, men er virkelig svært at have hende under kontrol når hun teer sig sådan.. For så går der et kvarter før jeg kan få hende nogenlunde til at slappe af og komme ned med hovedet og op med ryggen.
aug 2008
Jeg tænker altid frem og ned. Jeg sætter mig dybt i sadlen (bortset fra at jeg rider uden sadel, men altså...)
Og så driver jeg rigtig meget med sædet, samt rider meget på buet spor. Hesten skal gå stillet korrekt i hjørnerne, hvilket blandt andet skal korrigeres med benene (:
apr 2010
Det lyder lidt som bianca, men problemet er her at hun gør det næsten hele tiden.. jeg forsøger at få hende til at slappe af, også uden sadel, og også i rebgrime. I rebgrime går det lidt bedere, men så er hun bare sværere at stoppe xD
Jeg rider med Westerntrense (Uden næsebånd og uden rem) og med 2 delt full-cheek bid. Har også prøvet hende med 3-delt men det var lidt for lille til hende, og lod til at hun ikke brød sig om det. Hun går bedre med det 2-delte, også fordi hun får mere støtte fra stængerne, så det ligger mere stille i hendes mund når hun gumler på det.
Selvfølgelig kræver det tålmodighed, er jeg indforstået med, men gode råd er altid velkomne
Tak for dit indlæg
apr 2010
Jamen tak da - Er også glad for at jeg har valgt denne ridestil, det var en som hed pauline som lærte mig den for halvandet år siden, siden har jeg ikke redet anderledes da jeg syntes det er meget behageligere, for begge parter :))
- Det har jeg prøvet, men så sænker hun ganske vidst hovedet lidt, men styrter frem i en rigtig ponytrav xD
apr 2010
Desværre, prøvede jeg også til at starte med, men så øger hun tempoet eller/og slår over i galop .. Og det er hun ikke helt klar til endu syntes jeg, selvfølgelig får hun lov til at strække helt ud en runde eller to, men jeg vil ikke kræve for meget galop af hende endu, da jeg syntes hendes trav skal være på plads først
apr 2010
apr 2010
- Den havde jeg ikke lige tænkt på, så det vil jeg prøve i morgen
aug 2008
Ja, hvis de reagerer sådan, så er der ikke andet for end halve parader, men det er svært med meget løse tøjler (:
apr 2010
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 34
Det er i hvert fald det bedste råd jeg kan give dig, for det var det der hjalp på min pony
Men selvfølgelig tager det tid, men man plejer at kunne se rimlige fremskridt anden gang du gør det
dec 2007
Følger: 2 Svar: 1
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Skriver ud fra dit start indlæg og har ikke læst resten :o)..
Jeg har for 1½ uges tid siden får part på en oldenborger med en del fuldblod i = speeeeder. Og jeg er vant til heste hvor man virkelig skal understrege at man skal fremmad NU.
Hun ser sådan her ud:
Deeejlig underhals træning hun får lavet der. De første 15 min tonser hun rundt i traven og er ikke til at komme i kontakt med ang. stop - sætte sig ned er umuligt fordi ryggen slet ikke er med.
Hvad jeg vil frem til er hvad der virker for mig:
Skridte lang tid varm til hun slapper af og ikke længere spænder op og glor. Ikke fordi hun skal stille snuden i sandet, men bare slappe af.
Når hun så er til at snakke med, så øve stop i lidt tid og give overdrevent efter ( hende her trækker igen hvis man lægger for meget pres ). Samt give "bløde" signaler og lade som om hun er blød i munden, selvom hun ikke er.
Når hun så er til at snakke med og kommer ned i tempo, så lave slangegang, træne stop ( men ikke forlange at der stoppes promte ) og volter. Når hun søger ned så give løse tøjler og strække med.
Og når hun når til at slappe godt af kan man give helt løse tøjler også stikker hun hovedet op, hovedet ned i sandet, hovedet op osv. - men skal nok blive stabil.
Men nedsidning tror jeg ikke hun er klar til endnu og lyder heller ikke som om din er.
Derfor er mit råd at du finder ud af hvordan du får hende til at køle ned. Når du kan få hende til at køle ned, så kan man begynde at få hesten til at søge stabilt frem og ned og når den kan det, så kan man begynde at forlange lidt samling og bæring og højere holdning.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 16 Svar: 31
Håber du vil få succes. Men det tager jo rigtig lang tid med muskler og grundridning
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 733
apr 2010
Tusind tak for alle de fine indlæg!
De var alle sammen noget jeg vil prøve, og vil huske at gøre migselv opmærksom på hvad i har skrevet, når jeg tager ud til hende i morgen
Så tuuusind tak for hjælpen :))
Milano; Hmmm.. Aner ikke lige hvad forkortelsen er, men hun står ivertfald på Holsted Ridecenter
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 733
apr 2010
I dag mixede jeg mange af jeres råd, og fandt en god balance i det. De sidste 20 minutter af timen, gik hun virkelig og sugede på biddet, med hovedet skudt godt frem og ned, og hun løftede ryggen rigtig godt! Jeg er virkelig taknemmelig over jeres hjælp, så det skal i have ros for!
Tusind tak, og kan i have en god aften :))
Mvh Louise, Stjarni, Falcon & Bianca
apr 2010
Jeg rider efter Ute lehmanns & Susan Kjærgaards principper :))
Hvordan får jeg hende til at samle sig selv bedre?