{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
787 visninger | Oprettet:

lidt mystisk plag.. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en dejlig stor DV plag på 2 år, som jeg er rigtog glad for, men der er dog noget som undre mig lidt :b

Han er generelt meget stille og rolig, og svær at få op og køre, hvilket jo er dejlig nok når man går tur med ham osv smiley

Men lidt træls når jeg gerne vil have ham til at løbe lidt rundt på banen, for det er virkelig svært at få ham til at løbe smiley
Har prøvet med longepisk, og den er han fuldstændig ligeglad med, når han har set sig i hovedet at han IKKE gider løbe rundt, man kan stå og piske løs helt tæt på ham uden han vipper med et øre. Som om han bare tænker 'jeg gider sgu ikke løbe, du kan godt glemme det'. Men prøvede så med sådan en stor gummibold, som jeg slår på og kaster lidt med. Det har virket et par gange, men i dag var han også ligeglad med den smiley
Så hentede en sort affaldssæk, som jeg prøvede at jagte ham med, men han var ligeglad, det var han slet ikke bange for, så jeg fik lov til at ligge sækken på hans ryg, sætte den ind under hans grime osv..

Jeg ville lige prøve en sidste gang om han gad at løbe, så viftede vildt med sækken igen, samtidig med at jeg kastede bolden, men han var ligeglad smiley Så jeg blev lidt fusteret over, at jeg havde prøvet så meget og det ikke virkede (den eneste som fik motion var mig), så i vrede tog jeg en håndfuld sand fra ridebanen og kastede på hans bagpart. Det hjalp overraskende nok! Han løb! smiley så jeg viftede lidt med sækken, og så var der fuld gang i ham, og hvis han gik i stå hjalp det at kaste med lidt sand.

Det blev langt, sorry..
Men hvorfor tror i han er så doven som han er? og der skal så meget til at få gang i ham?
Kan det være fordi han har ondt, eller er han bare en doven teeager-hest?
Nogen gode råd?

Skal lige siges, at jeg godt kan få ham til at skridte rundt i en longe, og der forstår han godt at pisken betyder at han skal gå, men kan kun få ham i skridt, ikke trav eller galop,

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lidt mystisk plag..
  • #1   21. jun 2011 Du er ikke den eneste ! smiley min Frello på 2år er så doven for tiden at det er helt ubeskriveligt smiley For ½ år siden var han en lille ballademager med konstant krudt i røven..meeen mon ikke at det kommer igen smiley
    Plejer at have den støøøøørste kamp med ham for bare at komme i nærheden af en trailer.. nu går han derop uden at vippe et øre.. Og det er bare kommet sådan pludseligt.. Dog vil han gerne trave osv i longe.. nul problemo.. Men på staldgangen står han bare og sover selvom han normalt er helt vild og skraber og vrinsker osv smiley Så tror bare at det er en periode smiley

• #2   21. jun 2011 En meget vigtig detalje, der ikke bliver redegjort for.. Har du nogensinde lært ham hvad pisken betyder?

Du må da ikke skræmme ham frem.. Det får du intet positivt ud af. Grunden til han står stille - tror jeg. Er fordi han har opdaget bolden ikke er farlig, og derfor ikke behøver flygte.
    Hesten skal lære at det er SJOVT at blive longeret, ellers er det jo klart han nægter bevæge sig ud af flækken.

• #3   21. jun 2011 Hvordan skal jeg lære ham hvad pisken betyder?

Han sys nu oss det var meget sjovt at løbe, da han først kom i gang smiley Han hoppede rundt og slog med hovedet osv..

• #4   21. jun 2011 Hvordan lærte du ham hvad grimen betød f.eks. ;).

Du må huske heste lære bedst ved positive reaktioner.

Du kunne bruge en alm. pisk evt. springpisk. Ligge den på ham, og trække frem i trækketorv samtidig. Hvis du kan bruge stemmekommando, for frem vil det være en fordel at gøre TRE ting, pisken på som tryk, der betyder "flyt dig for trykket" og trækket, der betyder frem - så han ved hvilken vej han skal,og stemmekommandoen som støtte til fremad - og så er det i øvrigt en god måde, at lære ham det på. Den bliver nødvendig for longering.

Hvis han ikke kan kommandoen for frem, så træn den først smiley

• #5   21. jun 2011 ja okey smiley
    Men er også sådan jeg har gjort i longen, og der har han lært hvad det betyder, det er rigtig dejligt smiley
    Har bare kun fokuseret på at lære ham komandoerne, skridt og stop, hvilket han jo kan nu. Men skal til at lære ham trav. Vil det så være en god idé, at jeg presser bagpå med pisken, mens jeg siger trav indtil han forhåbentlig traver?
    Måske har du ret i, at han skal lære komandoerne først, før jeg kan få ham til at løbe. Har bare aldrig oplevet en unghest være sådan før, og har arbejdet med ungheste på et stutteri i flere år, men har aldrig haft dette "problem". De plejer for det meste bare at løbe af sig selv, når de er løs på banen.

• #6   21. jun 2011 Det er sådan vi gør oppe ved den stald jeg arbejder ved :).. Det virker hver gang :D..

Vi skal alligevel have dem bøjeprøvet ved 2-års alderen, for at være sikker på de allerede der er ok. Så vi lære dem, at blive mønstret lang tid inden. Det udvikler vi så i longen med, at gøre afstanden større mellem hest og menneske. Hvorefter den "pludselig" traver rundt i longen :).

Vi gør det, at vi skridter, og har lært dem fremad kommandoen, så begynder vi selv ar småløbe, når de traver fjerne vi trykket i grimen og roser dem :). Gør det meget få gange hver gang ca. 3-4 gange i starten. Først på venstre side - da det er den side vi generelt håndtere heste. Når hesten har nogenlunde styr over det på den side begynder vi med den højre :).

Håber det kan hjælpe dig lidt smiley

• #7   21. jun 2011 Okey, må jeg prøve smiley Kunne være rart hvis det virker på ham. Det kommer nok bare til at tage noget tid :b
    Det er oss først her på det sidste jeg er begyndt at have ham lidt mere i hænder, for han har gået i løsdrift osv, hvor der ikke rigtig har været mulighed for at træne sådan nogen ting. Men nu står han opstaldet et sted med ridebane, så nu må jeg hellere komme lidt i gang med ham smiley

• #8   21. jun 2011 mange ungheste vokser meget i perioder så det kan også være en grund til de ikke drøner mere end højest nødvendigt rundt.... min plag har jeg i løbet af 2 mdr set galop en gang trav to gange, ved dog fra andre at der er pep nok i ham hvis han skal, han har bare lidt svært ved at styre de lange ben, så han skridter mest (i elefant tempo) der kan være mange grunde

• #9   21. jun 2011 linda G:
    Ja, kan du have ret i. Har også selv tænkt lidt på, om det er fordi han vokser så meget, og han er meget langbenet, så kan da godt være han har lidt svært ved at styre de lange ben, hehe :b

• #10   22. jun 2011 Linette, du skal ikke være bekymret. Gule har haft det samme i perioder, hvor hun ikke orker flytte sig og andre gange vil hun gerne, men jeg er ikke i tvivl om hendes skyldes vokseværk.
    Jeg har gjort hende longevant på den måde, at jeg har sendt hende ud på volten i skridt og jaget hende med tovet og stemmen samtidig med jeg gik "bag" hende, når hun så reagerede med at øge tempoet bare lidt, så stoppede jeg mit pres. Hun lærte det lynene hurtigt, at gik hun ikke frem, kom presset og når hun så gik frem, forsvandt det irriterende noget som hundsede med hende. Samtidig brugte jeg stemmen. Hun kan nu gangarterne på kommando. Og det er ikke fordi hun er blevet longeret meget. Måske en 8-9 gange i alt siden februar måned.

• #11   22. jun 2011 Ja, Gule er jo også vokset helt vildt smiley Gør Chirac oss i perioder, så kan jo godt have noget med det at gøre.
    Det er oss ca. sådan jeg har lært ham at skridte rundt i longe, skal bare lige have lært ham trav og gallop oss.. men må jeg jo bare gøre på samme måde, som han har lært at gå frem i skridt så smiley

Bliver bare lidt bekymret for at der er noget galt med ham, når han virker så "doven" og ligeglad.. Hans mor har jo åbenbart både adams-spat, mus og kissing spine :S Men aner ikke om han har arvet noget af det.

• #12   22. jun 2011 Ja jeg har godt hørt det fra Anne. Men du kommer langt med en røntgen undersøgelse. Måske det ville være en god idé at sende ham gennem røntgen, inden du starter op for alvor med at ride ham. Selvom addi er ren i røntgen, og Gule's far også er, overvejere jeg stadig at få hende tjekket inden jeg går i gang med hende. smiley

• #13   22. jun 2011 Ja, har godt tænkt på at han skal i gennem røntgen næste år, inden han skal rigtig i gang med ridningen. Er jo rart at vide om der evt er nogen mus som skal fjernes, eller andet man lige skal tage hensyn til. Men håber virkelig ikke han har noget, men er jo ikke til at vide. Aner dog ikke om hans far har noget, men har ikke hørt noget om at han skulle have noget, så tror det ikke.

• #14   22. jun 2011 Men fik ham forresten til at trave lidt i longe i dag smiley og synes ikke han virkede halt eller noget, og har fået optaget det på video, så jeg lige kan tjekke efter i aften når jeg får tid til at se det. Kan jo godt være lidt svært at fokusere på hvordan han traver, når man er så koncenteret om at lære ham komandoerne smiley hehe..

• #15   22. jun 2011 jeg synes det er rat forkert det du gør altså det med at skræmme ham frem. du kunne få en til at løbe ved siden af sådan at når du slår med pisken begynder hjælperen at løbe så skulle han gerne løbe.

• #16   22. jun 2011 *>fire heste fuck i betyder alt<* P:
    Hehe, så enkelt er det nu ikke smiley
    Men har fået ham til at trave i longe i dag uden at "skræmme" ham. Læs evt de andre indslag smiley

• #17   22. jun 2011 hvad gør man så når de bare nægter at flytte sig bare man går med dem i tov... har prøvet det der med at man så lige trækker et skridt til siden så plejer de at følge med... men med min skal jeg måske tage 15 skridt sidelæns inden han giver sig og går med.... (tror han er stædig) det skal siges at hvis han ikke har snor på trasker han gladeligt med... men sådan er verden jo ikke lige indrettet

• #18   22. jun 2011 Kender godt dit problem, gør Chirac oss nogen gange. Især hvis jeg skal have ham ind fra marken, når de lige er kommet på nyt græs osv :b

Men tror det kan hjælpe at træne din hest i komandoen 'frem'. Det har i hvert fald hjulpet på Chirac smiley
    Jeg trækker lidt frem i tovet mens jeg ligger en pisk på hans bagdel, mens jeg siger 'skridt' eller slår med tungen. Og når han så går frem (eller bare tager ét skridt i den rigtige retning), flytter jeg pisken og holder op med at trække i rebet. Sådan bliver jeg bare ved indtil han har fået lært, at han skal gå frem når man trækker lidt i tovet/grimen. Hvis din hest overhovedet ikke reagere på at du trækker lidt, bruger stemmen og har pisken på bagparten, kan det godt være nødvendigt at dappe lidt med pisken, ikke vildt og hårdt, bare små hurtige dap. Og ikke stop "presset" med stemme, pisk og trækken, hvis den går bagud, skraber i jorden osv.. for så er det bare den reaktion du får næste gang. Den SKAL gå i den ønskede retning, før "presset" fjernes smiley

• #19   22. jun 2011 Og rigtig vigtig du fjerner "presset" med det samme hesten går lidt frem. Den forstår ikke hvad du vil have den til, hvis du bare bliver ved med at presse når den går frem.

Det er den metode der har virket bedst på Chirac smiley
    Og fik ham oss langt om længe til at trave i dag via den metode. Det er bare skønt når tingene endelig lykkedes. Man skal bare være tolmodig.

• #20   22. jun 2011 det lyder som et rigtig godt bud smiley tak... hvor skal jeg dabbe med pisken? altså på kryds, v hale lår underlår ben?

• #21   22. jun 2011 Jeg dapper bagpå ved halen eller lidt længere nede ved bagbenene(bagpå), men du kan jo prøve dig lidt frem og se hvad der virker bedst på din, kan nok godt være forskellig fra hest til hest. Ved godt det kan være lidt svært både at trække og dappe på én gang, men det kan godt lade sig gøre smiley Det er en fordel at have en lang pisk, så du bedre kan nå om bagved.

• #22   22. jun 2011 måske en kørepisk? den er næsten ligeså lang som en longepisk men med kort snert.... ih fedt med nyt input smiley

• #23   22. jun 2011 Ja, tror godt du kan bruge en kørepisk smiley

• #24   24. jun 2011 Tænk det har jeg aldrig oplevet med mine friesere, de er ALTID friske på en løbetur, jo mere jo bedre, de elsker det.:-) obs, jeg skræmmer dem ikke, guider dem blot med pisken, så de ved, hvilken vej de skal løbe. De løber af sig selv.:-)

Hilsen Kirsten

• #25   24. jun 2011 ih så min plag løbe både i galop og trav idag... måske 3 skridt af hver... ingen grund til at bruge unødig energi vel?

• #26   25. jun 2011 Kirsten C
    Det er sjovt så meget forskel der åbenbart kan være på ungheste smiley Alle andre ungheste jeg har kendt/trænet, har oss bare løbet rundt af sig selv.
    Men det gør Chirac ikke ligefrem. Men nu når jeg tænker mig om, kender jeg faktisk oss en voksen hest, som er "doven" ligesom ham, den går simpelthen SÅ langsom når man trækker med den, og er den løs i ridehal, lunter den bare stille og roligt rundt, står stille eller skridter i snegletempo. Men den fejler intet og er oss helt fin under rytter smiley

linda G:
    Hehe, sådan er Chirac oss, han skal da nødig bruge for meget energi smiley Men kan da være det er fordi de vokser meget. Har lagt mærke til at chirac sover/ligger meget ned ude på marken, især efter de er kommet på døgnfold. Det tager jo nok meget energi at vokse smiley

Kommentér på:
lidt mystisk plag..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce