3. mar 2011 Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.136
AV! blev sparket + hjælp?! :( {{forumTopicSubject}}
Ved ikke helt hvor dette emne hører til, men nu blev det her
I dag var jeg lige ude og longere min hoppe plag en smule. Det er laaang tid siden hun sidst blev longeret, måske 1½ - 2 måneder.
Sidst gik det rigtig godt, men i dag gik det for sygt dårligt
Så dårlig faktisk, at hun sparkede mig, og med sine bare ca. 2½ år er hun allerede en stor kraftig pige på 165 i stg. så hun er ikke lige en bette en man spøger med, og hun ved godt hvordan man bruger sine bagben, lad os sige det sådan. Mener ikke at hun har "løse" bagben, men hun ved godt hvad de kan bruges til
Så har lige brug for jeres hjælp til to ting
For det første, hvordan bliver hun/vi bedre, hvad skal jeg gøre?
Første gange nogensinde jeg longerede hende, gik hun som en stjerne. Satte longen i grimen, og fik hende (på mystisk vis) til at gå stille og roligt i en stor volte uden om mig, og kunne let få hende i trav, og stille og rolig kontrolleret trav, og ned i skridt igen.
Hun er vel i alt blevet longeret 8-10 gange, inklusiv i dag. måske lidt flere.
Vi har haft nogle problemer, men som sagt gik hun rigtig fint.
I dag ville hun bare ikke gå frem, hun stoppede hele tiden og ville spise græs (der er meget græs på vores ridebane for tiden) hvilket jeg jo selvfølgelig ikke syntes er i orden. Men uanset hvor meget jeg driver på hende, med stemme, vifte med armene og tovet, er hun totalt ligeglad.
Hvis jeg fik hende til at gå, travede hun bare i en lille halv cirkel omkring mig, og stoppede igen for at spise græs.
Normalt bruger jeg ikke vold, men jeg slog hende et par gange med enden af tovet, for jeg bliver stædig og hun skal ikke have lov at gøre som hun vil, men det var stadig ikke til nogen nytte
Så blev jeg altså sur, og så gik jeg hen og sparkede hende på låret, hvor hun så vend røven til og giver mig igen af samme skuffe, altså sparker mig på låret.
Jeg ved godt at det er ufattelig dumt gjort af mig, på alle mulige måder.
Måske var det også bare et dumt tidspunk at longere hende, det var ved at begynde at blive mørkt, det blæste en del og hun har stået ude på folden hele dagen. Måske gad hun bare ikke? Men har det stadig lidt sådan, ja man skal lytte til sin hest, men den skal også gøre som jeg beder den om.
Men det er ikke første gang hun gør sådan.
Det andet, er mit ben hvor jeg blev sparket.
Min mor er lidt bekymret for om der kan være sket noget inde i benet.
Det gør jo selvfølgelig mega ondt, selvom det snart er 3 timer siden det skete.
Der er jo (klart nok) et stor område som er meget ømt og hævet.
Hun ramte ude på siden af mit lår, ca. lige under midt på låret.
Men når jeg har siddet stille og rejser mig op og går, så gør det ondt længere oppe i benet og foran på benet. Samtidig strækker det sig også ned til over knæet.
Men der er vel ikke andet for, end at se tiden an, og hvis det stadig gør mega ondt, så snakke med lægen i morgen?
jun 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 318
Kør en gang på hospitalet, bare for at være sikker!
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
dec 2010
Følger: 128 Følgere: 143 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.531
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
Jeg har stadig ondt i benet og om natten kramper det
Så giv det til imorgen så længe du ikke har stores smerter ved normal berøring af benet
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.136
Hvis der er sket noget, er det vel højest nogle muskelskader?
Det var jo på lårmusklen, og jeg er polstret rimelig godt hvis jeg selv skal sige det
men kan godt se hvad i mener, men det er jo nok ikke så smart hvis jeg selv kører, og der er ikke rigtig andre hjemme, end min far som passer min bror, min mor kommer først hjem kl. 21
Navnsø: åh det lyder sgu ikke godt
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Landeur sparkede os mig i knæhasen, det gjorde ikke synderligt ondt, men min knæ var hævet foran og bagpå. Og der havde han revet en sene over i min knæhase. Så der kan være sket alverdens ting o benet på dig.. Så afsted med dig.
Jeg tror at du måske en af dagene skal prøve at longere igen, måske få en anden til st gøre det sammen med dig, måske hun har fundet ud af at hun godt kan snyde dig.
Ellers har den vel haft en dårlig dag, ligesom alle vi andre kan have pøj pøj med det.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Syntes helt ærligt du har rigtig godt af at blive sparket igen. For man sparker bare ikke til sine dyr. Føj.
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Men du har nok selv lidt bedt om det. Longering er en rigtig farlig træningsform, for vi er som mennesker meget et meget udsat mål. Både når vi sender hesten ud i longen, men også når hesten går rundt på volten.
Du går hen og sparker hesten, for at få en reaktion. Og hesten gør faktisk hvad du beder den om. Den reagerede. Godt nok på en lidt uheldig måde, men den gjorde noget, og det var hvad du bad den om.
Derfor har man altid en longepisk med. Den er din højre hånd. Den skal ikke bruges til at slå hesten med eller noget, men det er den der guider hesten i, hvor langt ude på volten den skal gå og i nogle tilfælde, hvilket tempo hesten skal være i.
Men læg noget is på din muskel og hav benet oppe, så skal det nok gå, så længe du altså kan støtte, bøje og strække det.
aug 2013
mar 2011
Det var ikke rigtig mørkt, klokken var omkring 16.00
Gøg&gokke: ja jeg tror også har hun har luret den, hun kan snøre mig det lyder ikke godt med dit knæ. Jeg har selv dårlige knæ, så jeg er taknemmelig for at hun ikke ramte der, da mit højre knæ (hun ramte højre ben) i forvejen har gjort ondt hele dagen.
Lulu: tak for hjælpen det var lige hvad jeg manglede at vide
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.929
En anden gang, ville jeg tage en longe pisk med, til at hjælpe med at drive på.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
feb 2006
Følger: 33 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 50
mar 2011
men nu skal en stor hoppe plag, som allerede vejer over 600 kg og i forvejen er fræk og uopdragen (hvilket udelukkende er min skyld) ikke have lov at komme af sted med alt den finder på.
Så når jeg gentagende gange har råbt, viftet med armende og tover, sågar smidt enden af tovet efter den, den SKAL altså reagere når jeg beder den om det.
Gensidig respekt, jeg lytter til hende, men hun er jo langt større end mig, hun skal fanme også høre hvad jeg beder hende om.
Når jeg siger jeg lytter til hende, så er det fordi jeg har fattet at den ikke skal stå på longering i dag, så når hun har gået en volte uden noget ballade, så slutter vi.
Kan godt støtte og bøje benet Lige i starten kunne/ville jeg ikke støtte på det
tænkte bare "fuck hun har brækket lår benet på mig" fik dog taget mig sammen og det var måske også lige vildt nok at have brækket lårbenet, så havde jeg nok ikke stået på
sep 2012
Følger: 93 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 141 Svar: 907
Kør en tur på skadestuen og få det tjekket. Knus og kram fra mig
Og håber det bliver bedre med din hest.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
Men ja, man sparker ikke sine dyr, så må man sætte kravene ned for den dag
Og ville smutte en tur til lægen
mar 2011
Jeg sparkede hende, ikke vildt hårdt, vil jo ikke skade hende, men nok til at hun kan mærke det, og til at sige til hende "hør så her, det der er fanme ikke i orden"
mar 2011
ved godt at der der gået alt for lang tid, normalt siger jeg min. 1 gang om måneden, sådan har jeg gjort før, uden problemer
Men har haft travlt med træning af mine to andre fordi vi skulle til stævne i weekenden (den der har været) så nu fik jeg mere tid til den lille da stævnet var overstået
okt 2009
aug 2013
mar 2011
okt 2009
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 177
mar 2011
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
mar 2011
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
mar 2011
jul 2005
Min kæreste er beslagsmed. Han blev sparket på låret for 4 år siden, og det kan man stadig se. Han brækkede ikke noget, men kunne slet ikke mærke hele benet bagefter. Og han er ellers ikke sart med sådan noget, men han valgte alligevel at køre hjem og holde 2 fridage.
-Ejeren af hesten blev i øvrigt sur over, at han ikke ville sko den færdig. Han pillede den sko af, han var ved at ligge på og kørte så hjem. Det var 4. gang den sparkede ham den dag.
Men ja, man kan stadig se mærket efter hoven, da vævet i huden er ødelagt, så han har et rødt mærke, hvor huden er lidt læder agtig.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Men angående til hvordan du kunne gribe dit problem an, så vil jeg foreslå du anskaffer dig en longepisk. Den skal ikke bruges til at slå hesten, men vift med den så hesten flytter sig ud af volten, reagere den ikke på viftet kan du evt lige ramme hesten lidt. Altså man skal på ingen både tæve den, og ofte er det nok bare vifte/smælde med pisken.
jul 2005
Hvor du står i forhold til hesten er også ret vigtigt. Du skal forestille en 3-kant mellem dig og hest, hvor du er et punkt, hestens forpart er et punkt og hestens bagpart er et punkt.
Du skal stå lige bag skulderen, for at holde hesten fremme. Står du foran skulderen vil hesten typisk stoppe.
mar 2011
Forstår sgu godt at han ikke ville sko den færdig, det ville jeg heller ikke have gjort, ville have forlangt at den blev bedøvet eller lærte at stå pænt, ellers måtte de finde en anden smed.
Ja ved godt at det er for sent med skadestuen
Jeg plejer at have longepisken med, men lige præcis i går lod jeg den stå. Den stod inde i stalden, i stedet for ude ved ridebanen hvor den plejer at stå, og ville ikke tage den med i hånden da jeg gik med hesten, hun kan godt være lidt sky.
Jeg gjorde mig meget umage med at blive bag hende, netop for at drive hende frem
Da hun var yngre gjorde jeg den, ja vil nu ikke kalde det en fejl, men stadig lidt en fejl, at lære hende at longepisken ikke var farlig, så jeg kunne stå og køre den hen ad kroppen på hende og smælde med den uden hun blev bange.
Har nemlig to andre som er bange for pisken (ikke mig der har gjort dem bange for den) og det er faktisk pisse irriterende, så syntes at hende her godt kunne lære at den ikke er farlig
Det tager lidt tid at få lært hende at hun skal gå fremad når den smælder, men hun er ved at have fattet det
okt 2009
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Hvorfor er det for sent at tage på skadestue 24 timer efter?
okt 2009
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Hos mine kan jeg også stå og smække med pisken ved siden af dem uden de bliver bange, men de har respekt for "min lange arm"
mar 2011
Og så rost hende til skyerne når hun gør det.
Mit ben har det bedre, det gør stadig sygt ondt hvis man rører ved det, men det område der gør ondt er ikke så stort længere, i går var det nærmest hele benet Det gør også lidt ondt når jeg går
Men tror alligevel ikke skadestuen ville tage mig ind, det er dog ikke 24 timer siden endnu.
men hvis jeg tager på skadestuen, får jeg nok ikke lov at komme til springning i aften, og DET vil jeg ikke gå glip af, så håber jeg benet kan klare det
jul 2005
Det gør også tilridningen nemmere, hvis den allerede nu lærer, at frem er frem, og ikke først nogle minutter senere, når den lige synes det.
mar 2011
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 8
Med hensyn til dit ben, håber du har været på skadestuen nu? For det er ikke for sjov når de sparker så hårdt de kære krikker.
mar 2011
Da jeg lærte min ene haflinger at blive longeret havde jeg den også med, og der var den til stor hjælp, men de to heste er jo overhovedet ikke ens
Nej hun har ikke meget respekt for mig, men vi arbejder på det
Tak for hjælpen
nej har ikke været på skadestuen det går en hel del bedre, det gør dog stadig ondt nogle gange, men det er vel ikke andet mere end hvad man kan forvente
AV! blev sparket + hjælp?! :(