{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

Ivrig efter galop {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået mig en dejlig Tinker, og hun er en dejlig hest med god fremdrift men jeg skal lige vænne mig til at ride Tinker efter at have haft DV.

Sagen er at når jeg traver så vil hun gerne sætte farten op indimellem især i hjørnerne og jeg skal klemme godt til og lave halve parader og bede hende vente men så går hun helt fint roligt igen og ligger jeg bare an til det mindste skift af volte mm så speeder hun ligesom op igen.

Når jeg vil springe an til galop kan man mærke hun bliver ivrig og tager hovedet op og især på venstre galop er hun svær at få i korrekt galop. Når hun er i galoppen så går det fint og afslappet rundt. Når jeg tager hende ned i trav igen så ræser hun bare afsted og tror vi skal i galop igen.

Nu har jeg jo ikke den store erfaring med at ride Tinker endnu men er der nogle af Jer der har samme oplevelse og hvad gør I for at træne dette?

Håber på mange gode råde/erfaringer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ivrig efter galop
  • #1   6. maj 2011 Jeg har det helt samme problem med min hoppe.
    Jeg er igang med at lære Andrew McLean's metoder. Jeg bruger meget tid på at øve hendes stop signal, og det har hjulpet en hel del, især i skoven, hvor hun har en dårlig vane med at løbe afsted med mig.

Men det jeg gør er, at hver gang hun sætter farten op, stopper jeg hende. Hvis hun bare tager et halvt skridt frem, før hun må, bakker jeg 3-4 skridt og giver efter. Jeg er kommet så langt, at hun nu reagere på et "wooow", og så stopper hun.

Jeg ville evt. starte med at øve stop signalet fra jorden, det fik jeg hjælp med. Det var rigtig effektivt.

• #2   6. maj 2011 Tak for dit råd. Hvordan træner du stop fra jorden i galop??

Det er ikke fordi hun er svær at stoppe og stopper når jeg siger prrrrr eller falder hun ned i et roligere trav, lige indtil jeg bare flytter mit ben eller sæde så er hun på igen og ivrig efter at komme i galop og sætter farten op igen.

Overvejer at øve en masse overgange, men skal også have underviser inden og så får jeg sikkert en masse råd om hvad jeg skal smiley men tænkte der må være andre Tinkerejere der har en ivrig hyppe!

• #3   6. maj 2011 Det lyder som om at hun måske har dårlig balance? Jeg synes at have oplevet heste der har dårlig balance sætter farten op i hjørnerne, men som du også selv skriver ville det være en god idé med en underviser smiley

De burde kunne fortælle dig helt præcist hvad der er "galt" og hvilke metoder man kan bruge i træningen..

• #4   7. maj 2011 Enig med Anne-Sofie, det er vist bare dårlig balance smiley

• #5   8. maj 2011 Tusind tak for Jeres gode råd ja jeg tror også det bare er en masse overgange og halve parader der skal til og ja balancen skal på plads..

• #6   8. maj 2011 En rigtig god måde at træne balance på, er at longere som beskrevet her: www.kapriole.dk smiley

• #7   11. maj 2011 Det lyder som om din hest stresser pga galoppen. Prøv at mærk efter når du rider hende - om hun bliver anspændt når hun forventer anspring - om hun tager hurtige men korte skridt. Dette i kombination med hævet hovede er typisk et tegn på at hun stresser op i forventningen om et anspring. - Og det er jo egentligt forståeligt hvis det er hendes balance den er gal med smiley For så vil galoppen være virkelig svær for hende.
    Hvordan er hendes selvbalance i skridt og trav? Kan hun gå på et lige spor selvom hun får halvlange tøjler? Og selvom du ikke "støtter op" med sæde og schenkler? Eller vil hun så have tendens til at slingre?
    Og så ville jeg ud over balancen også kigge på om hendes forben går for snævert - det gør mange heste. Altså hvis du ser hende forfra i skridt og trav: Er der så samme afstand nede mellem hendes hove som der er mellem hendes forben helt oppe ved bringen? Hvis hun går smalt, så vil hun have svært ved at holde balancen - især mens hun drejer.

Jeg ville også træne stop-signalet som Sara Maria L skriver. Jeg ville træne det fra jorden i skridt, og træne det fra ryggen i skridt og trav så din hest reagerer med stop på et super, super fint tøjlesignal (og KUN tøjlesignal - ikke sæde, schenkler og alt muligt andet). Så vil du altid kunne justere farten.
    At hun løber i selve anspringet ville jeg acceptere indtil hesten bliver lidt mere rutineret - men jeg ville ikke lade hende øve sig på at ræse afsted i trav, men reducere tempoet til en laaangsom trav straks efter overgangen, og give hende lange tøjler for at belønne hende.

Og som VEO skriver, så er longearbejde også fantastisk til at opbygge muskler og balance smiley

• #8   11. maj 2011 Tusind tak Greystone for din meget beskrivende træning. Ja det er netop som om hun bliver lidt anspændt og tager hurtige små skridt når jeg ligger an til galop og ræser jo så afsted i trav bagefter fordi hun tror så skal vi snart anspringe igen igen. Jeg har gjort det jeg har bremset hende helt op og når hun står stille får hun først lov at skridte frem og så i laaaangsom trav det har hjulpet men ja hun skal have balancen i orden smiley

Jeg tror også det er balancen vi skal have på plads og jeg vil lave en masse jordarbejde og longetræning samtidig med at jeg skal have undervisning 1-2 gange om ugen så må vi være godt hjulpet på vej.

Kommentér på:
Ivrig efter galop

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce