{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
657 visninger | Oprettet:

At skubbe hesten væk {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Ja dette er måske lidt offtopic og så alligevel ikke.

Jeg er lige gået i gang med et mere intensivt træningsforløb med min hest. Han har været skadet pga et hegn så han er ikke så langt med sin uddannelse. Eftersom jeg ikke ved så meget om akademisk dressur, som min hest trænes i, så har jeg hyret min træner til at træne min hest 2 gange om ugen og så træner jeg ham selv 2 gange om ugen. Så mødes vi jævnligt og taler om fremskridt og fremgangsmåder.

En af mine første "opgaver" er at lære min hest at holde afstand. Min hest har altid været min store baby, så han har altid fået lov til at nulle mig i håret og være en ægte skødehest.
Og nu er det så på tide at han vokser op og lærer at holde afstand. Men suuuk jeg har svært ved det. Jeg har dårilg samvittighed over at skulle skubbe min hest væk, nu hvor han intet ondt mener med det og det er jo min egen skyld at han er skødehest.

Så kunne godt bruge nogle argumenter for hvorfor hesten skal holde afstand og hvorfor jeg ikke mishandler ham ved at bede ham om det. Især det sidste kunne jeg godt bruge input til haha.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At skubbe hesten væk
  • #1   26. apr 2011 Det er både for egen og hans sikkerhed, og samtidig holder det en "magtkamp" nede, så han kender sin plads, og kan arbejde derudfra.
    - Det er vel ikke helt forbudt at han er i nærheden af dig?

    Jeg tror også det giver en mere tydelig træning, så han ikke står og hygger hele tiden, men kun når du går hen og giver ham en nusseomgang, <i>så</i> er der dømt hygge smiley


  • #2   26. apr 2011 AK ja, han er bare vant til at det er ok at fx lægge hovedet på min skulder, når vi går. Og som min træner siger, så skal han lære at holde afstand, hvilket jo netop er for at undgå at der senere kommer magtkampe. Samt af sikkerhedsårsager selvfølgelig

    Det er nok bare for indgroet i mig at jeg kun har lyst til at træne det som min hest synes er sjovt. Og jeg kan ikke lade være med at bilde mig selv ind at han bliver ked over at jeg pludselig afviser hans nussen og derved bliver træning til arbejde i stedet for sjov.


  • #3   26. apr 2011 Ville nu heller ikke finde mig i at den lagde hovedet på mig, føler det dominerende - selvom det garanteret ikke er det mellem heste smiley

  • #4   26. apr 2011 Børn og dyr har jo brug for grænser - det bliver de meget gladere af smiley

  • #5   27. apr 2011 Jeg har lige været på et kursus, hvor jeg også skulle lære min hest at gå lidt længere væk fra mig - han respekterer stadig min og andres zone, men vi elsker også at hygge og nusse, så ofte har jeg ladet ham gå som et lille føl efter mig.

    Det der er vigtigt er, at du lærer din hest, at han kun må komme tæt på dig, når du inviterer ham til det. Han må altså gerne komme tæt på, men aldrig på eget initiativ.

    Ift. til at sende ham væk, kan du starte med at gå og stoppe, hvor han skal stoppe 1-2 m fra dig (går bagved dig). Herefter skal du prøve at få ham til at gå tilbage ved at vende dig om og gå imod ham. Her skal han så gå tilbage for at zonen på 1-2 meter opretholdes. Du kan bruge enkle kommandoer (stop, bak osv.), men vigtigst er dig kropssprog, hvor du skal gøre dig stor - hold armene op og ud, når han skal stoppe eller bakke. Gør dig lille, når du inviterer ham hen til dig.

    Disse øvelser klares fint med en masse ros, og gør ham mere opmærksom på dig og dine signaler. Så han behøver absolut ikke at se det som en straf, at han ikke må være i din lomme smiley Til gengæld kan I nyde jeres nussetid endnu mere, når du beslutter dig for, at han må komme tæt på. Held og lykke smiley


  • #6   27. apr 2011 Tja, min bliver sendt væk feks når vi fri longere, bare ved at jeg vender min skulder mod ham, så ved han, at han er kommet for tæt på og løber ud igen, det er så fordi han synes det er på tide til at få en godbid, nu har han jo været så dygtig, ulempen ved godbids træning, når det så skal udvides, ja ja...

    Anyway, sender ham også væk, i hans boks når han skal ud af den, så skal han gå væk, så jeg kan åbne, der er faktisk mange gode grunde til at din hest skal sendes væk smiley

    Det med hygge stunden, ORK dem kommer der mange af smiley
    Vi har nok en trillard, når vi strigler, når vi træner, når vi rider ja overalt, kan ikke lade være, han er jo så dygtigt så skal han da lige nusses og kløes osv..

    Min må absolut heller ikke tage selv, det har han være RIGTIG slem til, han har ødelagt mangt en striglekasse fordi jeg lige vendte ryggen til 2sek.. Men nu har vi trænet nej og det fungere faktisk okay, har ikke haft en væltet striglekasse i snart 2 år smiley og den eneste hest der har været i den, var ikke min egen smiley

    Synes bestemt han er blevet meget mere afbalanceret efter vi har fået tegnet stregene lidt bedre op, eller rettere sagt nemmere at arbejde med smiley Vi er meget mere et team nu, før var det mere at jeg skulle bestemme og han skulle bare høre efter og det var han så nogen gange enig i, andre gange ikke...

    Det er ikke ondt, det er kun godt smiley



Kommentér på:
At skubbe hesten væk

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce