15. aug 2006 Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
At stoppe hesten? {{forumTopicSubject}}
Ja har en super dejlig lille fjordhest som jeg er igang med at omskole til western.
Og har et lille problem som vi faktisk også havde dengang vi red dressur. og det er at han nogen gange ikke gider stoppe når jeg vil have ham til det. nogengange gør han det super godt og andre gange kommer der bare ingen reaktion fra ham.
Og grundproblemet er jo at jeg nok ikk har været konsekvent nok i min træning med ham ( det skal lige siges at jeg er den eneste der kan ride ham bidløst da han ellers bare løber og ikk lader sig stoppe uden meget kraftig indvirkning af tøjle er ride små volter)
Og har tænkt mig at lære ham stop helt fra bunde af da han jo alligevel skal lære de fleste ting nyt.
så vil gerne vide fra jer hvordan man lærer en hest at stoppe altså hvordan gør man med kroppen i western?
hvordan har i lært jeres heste det?
Ps: nej jeg kan ikk bare spørge min underviser da jeg ikke har nogen og det har jeg ikke fordi jeg kommer hjem kl 16 i ugedagene og der er ingen der kan køre mig nogen steder bortset fra torsdag og weekend. og at der åbenbart ikk findes nogen træner i sønderjylland som er i nærheden af mig.
Håber i vil hjælpe
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
Hvor i Sønderjylland bor du ?
dec 2008
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 3 Emner: 205 Svar: 1.459
Så skal du jo sige Whoov <-- eller hvordan det nu lige stavest (; Så den lærer og stoppe når du siger den lyd..
Jeg lært min det ved jeg tag i tøjlen indtil den forstod hvad jeg ville havde den til..
Og lidt efter lidt hører det mere efter og ligger mærke til dine ben og alt det, så skal du bare slippe tøjlerne mere og mere ..
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 145
indøv komando fra jorden så hesten forstå det ..
jeg havde samme problem bare med galop, hvor han i starten faktisk ikke var til at styre og få frem af..
vær tålmodig og træn det meget og længe.
derefter er det som Rebekka skriver helt rigtigt:)
du skal tænke bly i røven og ben godt frem af
giv stop signal med ben, sæde og mund og hvis han ikke stopper støtter du med tøjlen. husk at holde dit tryk i sædet og tøjle indtil hesten stopper. du kan i starten når han stopper overdrive det positive signal ved at give total slip i alle muskler og virke afslappet- det giver frihed i det hesten gør det rigtigt:)
jeg træner selv meget direkte stop(parade) fra galop da jeg synes det er nemmest.
ellers må i ud og ride en masse ned af bakke, da de´n giver det naturlige stop holdning, eller bremse effekt:)
det blev lidt langt håber i får styr på det:)
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
Bor i sdr. sejerslev (ved højer) og i bylderup-bov. og jeg ved godt der er western klub på als men det er for langt at køre for bare et par timer ridning.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 13 Emner: 57 Svar: 195
Jeg er selv ny inden for western og har altid problemer med at jeg sidder stiv som et bræt når jeg prøver at stoppe min hest. Men selvfølgelig sker der ikke så meget
okt 2007
Følger: 74 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 84 Svar: 174
dec 2008
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 3 Emner: 205 Svar: 1.459
aug 2006
apr 2006
okt 2007
hvis hesten ikke vil stoppe så er det da en blid måde der skal jo ikke være fart på eller noget
det er en meget nem måde
og hesten lider på ingen måder
aug 2006
apr 2006
okt 2007
At stoppe hesten?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside