{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

At stoppe hesten for tøjlen {{forumTopicSubject}}

Apropos noget jeg læste i en anden tråd så tænkte jeg; hvad er din holdning til det at stoppe for tøjlen - og nu snakker vi ikke at hesten bliver gennem revet i munden, men et let usynligt pres.

Har læst en del gange at det og stoppe for tøjlen, det må man da ikke, man skal da ride for ben og sæde!

For mig er det dog et fedt om man stopper for tøjlen, for sæde, ved at sige " gulerod ", tage armene ud til siden eller hvad pokker man nu kan finde på. Bare det er et blidt signal, det virker og det harmonere med resten af ens ridning.

Derfor kan man for min skyld også sige " cola " for at dreje til højre og " bamse " for at dreje til venstre, her er det ikke hvordan men måden der tæller.

Også foretrækker jeg sådan set også at have et godt stopsignal for tøjlen indstalleret i tilfælde af en hest der panikker og løber for fulde udblæsninger, så det ikke er noget nyt for den i sådan en situation.

Summasumarum; hvordan har du det med at bruge tøjlen til at stoppe for - hvorfor mener du ikke det er en god idé, hvorfor er det mm. ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At stoppe hesten for tøjlen
  • #1   28. mar 2013 Jeg bruger da tøjlen til at stoppe, selvfølgelig som du har beskrevet, med en blid anholdning, og jeg kobler det sammen med signal gennem sæde og ben.

Sådan reagerer min pony bedst, og jeg har intet imod det, så længe det bliver ved med at være blidt smiley

• #2   28. mar 2013 Er helt enig i dit indlæg.. fysisk så er det nemt for hesten at koble tøjlen med forbenen (og det giver jo et stop at de stopper) og giver ikke så let forvirrig.. + som du er inde på, i en nød situation tror jeg ikke at der er nogle der ikke bruger tøjlen, og så bør hesten vide at det betyder stop..

• #3   28. mar 2013 Jeg stopper fra knæ og sæde men også et let tag i tøjterne :):)

• #4   28. mar 2013 Hvis jeg skal stoppe mine heste, bruger jeg både tøjlen og sæde. Selvom hvis hesten paniker er det svært at tænke på at man også skal bruge sæde. smiley

• #5   28. mar 2013 Stopper for let tøjlepres og sætte mig tungt i sadlen smiley

• #6   28. mar 2013 Når jeg stopper så lukker jeg bare hånden, det har jeg altid lært :).
    Altså jeg rider med en rolig og afslappet / halv åben hånd når jeg rider rundt, og når jeg så skal stoppe så bruger jeg sæde, stemme (jeg puster ud når jeg stopper), og lukker hånden om tøjlen, hvilket nok svare til et meget let press smiley

That's it.

• #8   28. mar 2013 Jeg har ikke noget imod det. Måske fordi jeg selv gör det, og bruger det som I ser også som nödstop

• #9   28. mar 2013 Undskyld denne off topic besked, men kan godt nok ikke lade vær med at grine over at Team Sillemoes stopper ved hjælp af tøjterne :'D

• #10   28. mar 2013 jeg stopper også for et let tag i tøjlen men også med knæ og sæde - er det ikke meget naturligt som springrytter? smiley

• #11   28. mar 2013 Mine heste har lært at stoppe prompte når jeg tager fødderne let frem - så det kunne ikke være nemmere smiley
    De bakker når fødderne bevæges let, når de er fremme.

De stopper ligeledes omgående når der bliver sagt WOW hvilket vi også bruger fra jorden.

Dette gælder både mine islændere og westernhest, da jeg generelt er imod at man bruger biddet.

• #12   28. mar 2013
    Ismulerne - Som spørgsmålet lyder længere oppe; hvad er det, der er galt i at stoppe for tøjlen, så fremt vi snakker et blid usynligt signal?

• #13   28. mar 2013 Når jeg stopper så siger jeg min stoplyd og min hest stopper. Så nemt kan det gøres!
    Men hvis det er vil jeg hellere tag et lille tag i tøjlen, end jeg vil sætte mig tungt ned og klemme...
    smiley

• #14   28. mar 2013
    En anden ting jeg kom til at tænke på er også, at de der mener at man ikke må stoppe for tøjlen og skal ride for ben og sæde tit bruger pille pille, nykke, arbejde med tøjlen, tage og give, klemme om tøjlen og hvad end man kalder det.

Jeg ser ikke rigtigt det mere forfærdenlige i at stoppe for tøjlen, end i at sidde og pille i hestens mund.

• #15   28. mar 2013 Hvis der ikke er andre måder du kan stoppe hesten på så er der ikke noget glat med det.

Men hvis hesten har lært at stoppe for andre signaler så er det selvfølgelig at foretrække da biddet nok ikke er den mest hestevenlige anordning der er skabt smiley

• #16   28. mar 2013 Nøj mand jeg ville blive træt af det, hvis jeg lærte Jemeela at 'gulerod' betød stop - hold da op mand, jeg ville ikke komme langt, når alle spørger om hesten ikke lige skal have en gulerod x3

Ej, jeg bruger tøjlen, sammen med sæde smiley Og ben smiley

• #18   28. mar 2013 http://www.naturhov.dk/prod/nobit.htm

Her forklares der hvad der sker i hestens mund når biddet bruges. Ikke for at heste nødvendigvis skal være bidløse men det giver et godt indblik i hvad der sker i hestens mund.

• #20   28. mar 2013
    Pres på næseryggen: http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=13364

Men der udover; hvis hesten tygger på bidet, bider sig fast i, spytte det ud e.l så passer biddet ikke. Alle de ting de nævner som symptomer på ridning med bid, kommer sig af dårlig ridning eller forkert bid eller andet fysisk ubehag,

Ligesom ikke alle gummer er lige tyndt belagt, og alle munde ikke er ens bygget.

Kan anbefale www.hestemund.dk og hendes blog indslag hvor man får et indblik i hvordan munden er indrettet og hvilke bid der hører til.

Stald Abli - Kan du uddybe? :o)

• #22   28. mar 2013 Har det fint med en kombination at tøjle og sæde smiley

• #24   28. mar 2013 Som "Ismulerne" stopper jeg enten ved et WOW - eller ved blot at læne mig lidt tilbage og fødderne lidt frem. Han bakker enten ved at jeg bevæger fødderne når de er fremme - eller ved at jeg løftet tøjlen ganske let og jeg sidder som når jeg stopper. Jeg stopper aldrig kavan i tøjlen - heller ikke hvis han bliver forskrækket og springer nogle skridt - jeg gør som jeg plejer - lægger vægten tilbage - fødderne frem og klemmer absolut ingen steder, - og så bruger jeg stemmen til at berolige ham. Jeg rider i øvrigt i sidepull - men kan ride ham uden noget som helst, med usynlige signaler - eller lyd signaler. Jeg er absolut modstander af at man stopper en hest i biddet/tøjlen, når jeg nu ser hvordan det kan gøres på en behagelig måde for alle.

• #25   30. mar 2013 Fordi det er nemmere for hesten af holde balancen ved stop for ben og sæde. Der stopper hesten nemlig fra bagbenene og frem, hvor stop for tøjlen i langt de fleste tilfælde bliver stop forfra, og så skal vægten lige fordeles før hesten har balancen igen.
    Prøv selv næste gang du skal træne. Lav først en parade med tøjlen og derefter med sæde/ben - det er langt nemmere for hesten at finde en balanceret position.

Mine heste har stop indlært både for sæde og for tøjle. Stop for sæde bruger vi til dressuren, hvor jeg går op i at mine overgange bliver gode. På tur bliver det ofte for tøjlen, da man som hest nemt kan komme til at overse et pres fra knæene.
    Jeg er i øvrigt ligeglad med, om det er synd for hesten om man bruger det ene eller andet. Jeg gør det, der gør min træning bedst, og hvis det var tøjlestop eller "bamse", så var det det, jeg brugte smiley

Forresten fedt link til det med bidløse hovedtøjer. Har længe ledt efter et lignende!

Kommentér på:
At stoppe hesten for tøjlen

Annonce