5.193 visninger
|
Oprettet:
Et lille rygte om tinkere/irish cob {{forumTopicSubject}}
Hej alle Tinker-ejere og avlere.
Først og fremmest vil jeg sige at jeg ikke håber at dette indlæg tages som et angreb på hverken jer eller jeres smukke heste. Jeg spørger af nysgerrighed.
Jeg har hørt et rygte om at næsten alle tinkere, fordi de har alt det hovskæg, får mider i hovskægget. Er det korrekt? I så fald hvad går man for at bekæmpe miderne?
Jeg spørger af nysgerrighed, fordi jeg hellere vil spørge folk i avlen, end at lytte til folk der muligvis ikke har tinkere,
Jeg håber I vil svare ærligt.
På forhånd tak,
Signe.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Men jo, jeg har også hørt, at heste med meget hovskæg er mere udsatte for skab, muk mv. end andre heste.
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 423
Hun har på et tidspunkt stået på en grim mudder fold og var den eneste der ikke fik mug. og hun har hvide ben.
men ja har også hørt rygter om det. men syntes det er lidt det samme som at sige at alle islandske heste får sommer eksem f.eks. men personligt har jeg heldigvis været forskånet.
mvh laila
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
Min DV som INTET hovskæg får dog osse... og nej der er ikke særlig mudret på vores folde, da de har græsfold året rundt...
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
Hvorfor koldbloder får skab miden så ofte er fordi deres hudceller er de eneste celler miden vil leve i.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 237
Hende jeg har det fra har to tinkere der begge har mider og hun vil derfor ikke købe tinkere mere, da hun ikke vil støtte avlen af den grund. Måske har hun bare været meget uheldig.
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 269
De behøver ikke være i udbrud hele tiden - og langt flertallet af ejerne benægter desværre sandheden fordi det er tabu...
Strigler man sin hest hovskæg igennem når det er helt rent og tørt og der kommer små skælflager - ja så har den skab...
De fleste heste generes ikke af det.
Jeg tør godt stå ved min egen har det - selv om ingen folk fra racen har givet mig ret...
Flicka har det i så let grad og i "dvale" at det ikke generer hende - og dyrlægen har bedt mig lade det være som det er.
Lette heste kan praktisk taget ikke smittes - det er forbeholdt heste med hovskæg (og 70-90% af dem har det inden for alle hovskægrige racer).
Jeg plejer at sammenligne det lidt med bumser hos mennesker som jo også er en hudinfektion...
Stort set alle mennesker plages før eller siden i livet af bumser og lidt uren hud.
Hos få bliver det så alvorligt at det er behandlingskrævende - hos mange ses det bare som normalt.
Min har aldrig smittet andre - og om det smitter det hun har ved jeg ikke.
Det minder lidt om vedvarende muk - det er det bare ikke..
Muk har hun haft 1 gang på de 5 år jeg har haft hende - en 25-øre i størrelse. De øvrige heste på folden fik så meget at flere af dem fik dobelt så tykke ben og måtte have dyrlæge.
jun 2010
mar 2006
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 420
Jeg har været forskånet for skab, heldigvis. men da Hubben første gang skulle til kåring, havde han lidt muklignende noget + skæl, som jeg fik undersøgt af 2 forskellige dyrlæger, da jeg ikke ville afvises til indsyn. Begge tog skrab osv og afkræftede skab.
Nogle af min nabos jyder har skab, og der er man ikke i tvivl, for det breder sig op af bagbenene helt op til krydset, hvis ikke det bliver behandlet.
aug 2007
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
De sidder sjovt nok over hovskægget.
Jeg smører det med noget mod muk fra Staldren, og det ser ud til at virke.
okt 2008
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 26
sep 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 2 Svar: 5
apr 2006
Følger: 140 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 381 Svar: 2.044
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 144 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
aug 2007
Men jeg troede da egentlig, at de fleste ejere af "behårede heste" (haha... super godt udtryk, by the way) gjorde som jeg? Minimum en gang om ugen går jeg Stuntman og Falles hovskæg MEGET grundigt igennem; kigger og mærker helt ind på huden, for at sikre, at de ikke gemmer på noget.
Jeg synes jo netop, man bør være ekstra opmærksom, fordi den kraftige hårvækst på benene gør det sværere at opdage f.eks. muk i tide.
feb 2008
Ovenstående er sagt med udgangspunkt i man ikke har analyseret skællet. Det hjælper jo alligevel ikke, da skrabet skal tages helt ind i huden (alt andet vil jo give negativt svar).
Om det altid er skab kan jo diskuteres.. Men skæl kombineret med "muk" underlige steder i perioder minder nu mest af alt om hvad jeg vil kalde skab.
Om min definition på skab er forkert er meget muligt - stamper en hest med benet i jorden bare enkelte gange så er jeg meget tilbøjelig til at kategorisere det som skab.
Mit provokerende svar tidligere bunder nok primært i hele problemet - der er rigtig mange svar i denne tråd og jeg er den ENESTE der har erkendt min tinker måske har skab!
Det er ikke bevist via prøver da det aldrig har været ret slemt.
Det jeg synes er hele problemet om ordet skab er tabuet i det - når ingen tør erkende problemet så er det umuligt at løse det...
Reelt set kan jeg jo bare vaske hænder og sige min tinker en gang imellem får muk - især på bagknæet...
Men er det nu også muk? Skab? Hudbetændelse?
Eller noget helt syttende..
Min pointe er jeg erkender det KAN være skab så længe en dyrlæge ikke har sagt det IKKE er.....
aug 2007
aug 2008
Grunden til at jeg ikke siger lige ud at min hoppe har skab, er den simple, at hverken dyrlægen eller jeg ved om det er skab.
Jeg har ikke fået taget skrab, og min hest er ikke synderligt irriteret af det. Dyrlægen kan ikke stille en præcis diagnose uden skrab, og han vurderede at et skrab ville give risiko for mere irritation af huden. Hvis det forsvinder inden en uge eller to ved at jeg smører det med "staldren", så har jeg heller ikke tænkt mig at gøre mere ved det.
Om det så har været skab, muk, rifter eller lignende ved jeg så ikke.
Begynder det at genere hende eller bliver værre, så må dyrlægen jo ind over igen...
Det er sådanset ikke fordi jeg har noget imod at erkende det - hvis bare jeg var sikker på at det var skab.
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
Dog er jeg overbevist om at Coco har haft muk, selvom dyrlægens skrab siger det ikke var. Efter jeg flyttede fra mudder og havre gik det i sig selv igen. (havde før det prøvet at behandle med ALT, og det virkede ikke).
Signe: Hvis det er Sorte du tænker på, så ja han er helt sikkert slemt angrebet.. I hans situation ved jeg sgu ikke hvad man skal gøre, både foder og foldforhold er jo helt i orden og han er vist også blevet behandlet med lidt af hvert. Kan godt forstå at skab kan skræmme folk væk fra racen, specielt hvis man ser Sorte som eksempel.
feb 2008
Som person og i virkeligheden er jeg helt enig med dig Greystone - min hoppe har heller ikke fået taget skrab - netop af samme begrundelser som din dyrlæge er kommet med
Nøjagtig som du siger holder jeg det nede ved at smørre med stalosansalve.
Nu er der jo pludselig flere symptomer og ejere her i tråden der åbner op for muligheden..
Det synes jeg er rigtig skønt at se! For så kan vi jo gøre noget ved problemet når nu vi beynder at erkende det findes
jan 2009
http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=594958
mar 2006
Men tag da endelig æren for det, hvis det gør dig glad hehe...
Jeg ville da ikke nægte at mine heste har skab hvis de havde det, men jeg er bare ikke enig med dig i at al skæl er lig med skab!
Og slet ikke når to dyrlæger via skrap AF HUDEN har afvist det.
mar 2006
jan 2009
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 25
Har haft min Tinker i 3 år, -tidligere ejer har kun observeret lidt mug da han kom til landet, dog har jeg i de år jeg har haft ham, hvert efterår/vinter haft mug samme sted i knæhasen..... har prøvet al muligt men det der virker er at klippe området og prøve at kolde det tørt og rent efter behandling med Zebacil (tror jeg det staves) virker hos mig
Chip har ekstremt meget hovskæg og desvære er vores folde mudret ved indgangen så det kan ikke undgås at han får mudderben..... men det inderste hår på benene er altid tørt og rent...... og det er ret tydeligt på ham da han har 4 hvide sokker
jun 2010
Så vil jeg gerne spørge, bare for at høre jeres mening til sagen, synes I så at det er fair at avle videre på en race der har så mange problemer med hovskægget? Jeg ved at tinkerene jo har hovskægget som særpræg... Men er det det værd?
Igen, så spørger jeg af nysgerrighed og ikke fordi jeg vil være dømmende over for jer eller jeres heste.
aug 2008
Jeg vælger at avle videre på Tinkeren. På trods af at den muligvis er mere udsat for at få problemer pga hovskægget. Men ofte, så kan problemerne heldigvis fjernes eller undgås ved rette behandling. Og der forskes jo i problemet, så muligvis kommer der en vaccine eller et fodermiddel, som løser problemet på sigt. Og så ville det da være piv ærgerligt at være stoppet med at fremelske denne fantastiske lille hest med det kloge hoved og den nysgerrige natur
jul 2005
Varmblods der bliver avlet så store, at de slet ikke kan hænge ordenligt sammen, hunde der bliver avlet med så flade næser, at de ikke kan trække vejret, osv.
Ved kun at avle på heste, der ikke har og aldrig har haft skab, kan man vel komme det til livs? Hvis altså hudens struktur har noget med midernes angreb at gøre?
mar 2006
aug 2008
Veo: Hvis man skal det helt til livs ved at avle det ud, så opstår bare nogle andre problematikker:
Hvis nu de allerbedste dyr i avlen (her tænker jeg fx. eksteriør, temperament osv) skal sorteres fra pga et lille skab/muk/andet sår? Min lille hest blev bedste hoppe sidste år - skal hun nu udelukkes fra avlen? (ikke at jeg har planlagt at avle mere på hende altså - men teoretisk)
Det ville unægteligt ændre en del i racen som den ser ud nu hvis man fravælger ALT der har haft skab/muk
Og hvis man så bagefter finder ud af at det slet ikke er arveligt om hesten har anlæg for skab/muk eller ej - men det er afhængigt af ydre omstændigheder?
Så længe vi ikke er kloge nok, så skal man i hvert fald passe på med at udrense så kraftigt - synes jeg
Hvad mener andre?
jul 2008
Følger: 209 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Bare spørg løs ;o)
jun 2010
aug 2008
Karina: Kan du fortælle hvordan det med skab og muk hænger sammen?
Jeg er SÅ meget i tvivl om hvad der kendetegner det ene og det andet?!!
mar 2006
jan 2009
Mange tinkere er fold-bumser=bliver ikke checket/plejet
Mange tinkere bliver fodret forkert=koldblod misforstået når det gælder fodring. Mange af dem æder skod-foder med masser af erstatningsprodukter i+stivelse+sukker.
Mange tinkere går for at være 'lette at have med at gøre' og deres pasning er så ofte der efter
Man ser senere problemer pga det meget hår.
Jeg er af den opfattelse, at det er omstændigheder og ikke race, der giver den relativt høje procent. Ikke race-svaghed.
mar 2006
Dog tror jeg alligvel at tinkere grundet den grovere hårstruktur = mere "grovkornet" hud er mere udsatte for bakterie angreb osv.
jul 2005
Jeg har 3 islændere og en tinker, gående i samme løsdrift, får samme foder, bliver "ordnet lige meget og bruger de samme børster.. Islænderne har aldrig haft det..
Greystone: Det har du jo klart ret i. Nu ved jeg ikke hvor mange af landets tinkere, der har/haft skab (??), men hvis det er en stor del, kan man så ikke bare udelukke dem alle fra avlen pga. af skab.
jan 2009
jul 2008
Følger: 209 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
En hest der har Muk behøver ikke nødvendigvis at have Skab og omvendt, men kan godt have begge dele.
Heste kan sagtens gå sammen med en der har Skab, og bliver oftest ikke smittet, det ses i hvertfald sjældent, men man bør altid have et sæt strigler, klude, svampe, underlag mm. pr. hest, især hvis den har et eller andet.
feb 2008
Jeg vil ikke tage æren for noget som helst. Jeg er bare, nøjagtig ligesom du, ikke blåøjet og benægtende over for at problemet findes inden for racen
Jeg tager din viden omkring skæl til mig, det er ny viden mine dyrlæger ikke har kunnet informere mig om.
Ligesom du har fået taget prøver af stederne med skæl vil jeg dog også stadig gå ind for dette gøres - netop for at be- eller afkræfte om der er tale om skab eller ej.
jan 2009
Vi har haft en tinker opstaldet, som havde haft skab inden den kom hos os. Den har ikke smittet hverken shettere eller tinker.
Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden, når jeg siger, at jeg ikke tror det er racen som sådan, men de omstændigheder racen er i, der gør det. Hovskægget lukker jo en del ude, men er det først inde, så har det svært ved at lugte/tørre igen... Og, jeg tror altså også stadig, at vi opdager det 2 dage senere end alle andre, på grund af alt det hår. Jeg tror også, at statistikken, trods det at vi ved, at Tinkeren er krævende, stiger fordi der er så mange fold-bumser der står og kigger Jo de bliver da checket en gang imelem, men come on... Tinkeren er ikke blandt de hestetyper, der oftest ses på staldgangene... Jeg ved da godt, at vi også er mange, der passer vores tinker ordentligt, men man er altså blind hvis man tror, at det gælder alle pasningskrævende dyr af vores race. Men nå, det er altså bare min observation og ide om et emne, jeg ikke har sat mig meget ind i...
Dog kender jeg, i og med at jeg er uddannet kosmetolog/make-up-artist en del om menneskehud, og der er godt nok nogle af ovenstående teorier der ikke rigtig holder vand, når man ser på huden som organ...
mar 2006
Muk er en samlet betegnelse for infektion nederst på benene, forårsaget af bakterier, svampe, mider eller dermatophilus congolensis. Det er en eksemlignende tilstand.
Hvad er symptomerne på muk?
De første symptomer overses ofte, da selv små, ikke-blødende skader med kun lidt hævelse af regionen kun opdages ved meget grundig pasning og pleje.
Når infektionen er etableret ses hævelse og serumudsvedning.
Skæl og skorpedannelse ses typisk i området.
Både tør og fugtig muk kan forekomme.
Skab er en hudsygdom, hvor hesten ovenpå huden er inficeret med mider, som lever af hudaffald og svedprodukter. Dette er årsagen til, at skab forandringer hos heste fortrinsvis er overfladiske og giver anledning til en meget intens kløe. Skab hos hest forårsages af miden Chorioptes Equi.
Hvad er symptomerne på skab?
Grå klidagtige skæl og flager nederst på benene, især i kodebøjningen.
Intens kløe.
Hesten tramper med benene og gnubber sig meget, specielt ved aftenstide og i varme stalde.
Forandringerne ses især på bagbenene hos heste med langt kodeskæg eller heste med tyk vinterpels.
Kun sjældent breder forandringerne sig op ad benet, men hos heste med en lav immunstatus, f.eks. plage med indvoldsorm, kan forandringerne brede sig op ad benene og sprede sig over bug og sider.
Der kan komme sekundære eksemforandringer i kodebøjningen.
Vil det så sige at muk OGSÅ kan være mideangreb?
aug 2008
Kan man effektivt behandle begge dele på samme måde?
okt 2008
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 124
Et lille rygte om tinkere/irish cob
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside