{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

Råd søges !!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop købt en hoppe (6 år) med 6 mdr. gammelt hingste føl.
Jeg har i forvejen en drægtig hoppe (4 år) samt anden hoppe (3 år.)
Mit problem er bare nu ... kan jeg lade alle gå på samme fold eller er det en god ide at lade mor+føl gå alene ???

Den ifolede hoppe er meget dominerende vil gerne bestemme over alle andre på folden. Hvad har i andre erfaringer med ????

Håber der er nogen der kan komme med godt råd inden jeg får dem hjem smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd søges !!!
  • #2   24. sep 2010 Men ville du så starte med at lade dem gå sammen ??? og håbe der ikke sker noget ???
    og hvornår er det bedst at få ham kasteret ???

• #3   24. sep 2010 som regel er andre heste gode ved føl da føllene underkaster sig med det samme. problemet er nok moren til føllet og din dominerende hoppe. føllets mor vil nok beskytte sit føl. Ang føllet sammen med hopper bedækker han ikke som 6 mdr, men nogle hingste er tidligt ude og om måske 3 mdr gør han det. jeg ville nok lige lade dem gå på fold ved siden af hinanden den første uge og så derefter se om det er muligt at lukke dem sammen . så er der nok også faldet lidt ro på din nye hoppe og føl.Hvis du ikke skal bruge ham i avl ville jeg personligt kasterere ham da jeg ikke syntes det er godt at holde ham som hingst da hormonerne køre i kroppen hver gang hopperne er i brunst. men det er der delte meninger om...;-)

• #4   24. sep 2010 Jeg vil lade dem gå sammen. Det er ikke naturligt at en hoppe går alene med sit føl. smiley Og selvom din ifolet hoppe er meget dominerende, kan det jo være en fordel, for så underlægger den nye hoppe sig måske hurtigere og dermed også føllet, og hoppen vil jo optage dem i folken efterhånde.
    Jeg har ikke set (ved godt at det sker) hingste bedække før de er 1 år, så risikoen for det sker er ikke stor foreløbig. Men ellers skal han jo kastereres før eller siden, men jeg ville vente til han begynder at vise interesse for hopperne.

• #5   24. sep 2010 tudsinde tak for rådene smiley

Ja jeg tror jeg vil lade dem gå ved siden af hinanden på hver deres fold til at starte med og så høre dyrlægen hvornår han kan kasteres smiley

Vil helst ikke risikere noget ved nogen af dem smiley

• #6   24. sep 2010 Pyh det er ikke let og kan føle hver af jeres råd smiley
    Men er meget i tvivl .... !!!

• #7   24. sep 2010 Det er også dig der kender din hoppe bedst
    . Jeg har et føl på 3 mdr der brækkede kæben da han kom mellem mor og en anden hest og moren sparkede ud efter den anden hest og desværre ramte hun sit føl. Derfor syntes jeg du skal lade dem gå på fold ved siden af hinanden i starten og så kan du hurtigt se hvor hidsige hopperne er. måske er der ingen problemer overhovedet. mit føl er opereret og det kostede 27.000kr... hvilket jeg aldrig får for ham igen, men jeg er så glad for den lille fyr...;-)

• #8   24. sep 2010 Ved ikke om føllet skal sælges?? men ville nok lade mor og føl gå alene til han skal vænnes fra(sælges)
    Og så derefter lukke hoppen ud til de andre damer. Er der evt andre unge og føl, kan du jo lukke lillemanden ud med dem

• #9   24. sep 2010 jo, det er meningen at den lille fyr skal ud til et nyt godt hjem på et eller andet tidspunkt. smiley Så det er ikke planen, at han skal blive ved med at være hingst.

Kommentér på:
Råd søges !!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce