{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Træning af 1½ års {{forumTopicSubject}}

Ja jeg må indrømme at jeg er lidt lost lige for tiden, mht. til træning af min hoppe på 1½ år.
- hun var et 'surprise-føl', så jeg havde altså ingen viden eller erfaring med føl og plage da hun pludselig kom til verden smiley

Jeg har henover sommeren mest bare haft hende ude og hygge lidt, strigle, fodre og lave små tricks, men det virker til det er begyndt at kede hende. Jeg vil gerne til at gå nogle længere ture med hende, men har endnu lidt problemer med stop signalet. Hun har det med bare at tage hovedet ned og så gå sin egen vej - specielt nu hvor jeg har været på ferie i en uge hvor hun ikke har lavet noget, er hun nærmest umulig at gå med normalt.

Jeg har lært en synkronøvelse (hvor det handler om at hun skal følge mit tempo, og stoppe når jeg stopper - hvis hun ikke gør skal hun bakke tilbage.) som vi har trænet lidt - jeg tror det vil komme til at fungere godt når hun lige har fanget pointen, men det virker ikke som om det på nogen måde er sjovt eller hyggeligt for hende at lave, tværtimod tror jeg hun finder det kedeligt og stressende. Vi træner det kun i ridehuset til at starte med, for at hun har væggen at støtte sig op til. Og jeg ønsker jo ikke at det skal være sådan, og hun måske kommer til at forbinde mig/træning med noget der ikke er specielt rart.
Jeg søger nogle små, nemme øvelser, som er sjove og hyggelige for hende, som vi kan lave når vi holder pause fra det mere seriøse, eller en måde at gøre træningen sjovere.

Ja.. jeg er begyndt at blive meget i tvivl om hvad vi skal træne, hvor meget og hvornår.
Så jeg vil høre om I har nogle idéer? Måske nogle gode øvelser der er lidt sjovere for hesten, eller et slags 'skema'/ugeplan over hvordan man kan træne (:

- Hvis du mener at jeg skal lade 'min plag være plag' og lade den gå på en mark hele tiden, så lad være med at skrive noget, for det kommer ikke til at ske.
Det med at præsentere hende for nye ting gør vi tit, og hun er fuldstændig kold overfor det, så det er ikke noget man kan træne så meget ..

Undskyld hvis det er forvirrende eller uforståeligt (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af 1½ års
  • #1   5. sep 2010 - det skal lige siges at jeg maks træner synkron i 10 min., og så snart hun har udført øvelsen perfekt én gang, stopper jeg (:

  • #2   5. sep 2010 ta en hingste kæde på hende og så gå nogen ture med hende ik bare i et ridehus det ser hun jo ik nye ting af og med hensyn til stop så hiv til og lige så snart hun stopper slipper du lidt og det gør du så hver gang indtil hun ik gør det mere

  • #3   5. sep 2010 Først og fremmest; mht. træningens varighed og intervaller, så bør du maks træne 15-20 minutter ad gangen, hvis der er tale om intensiv træning, og der skal indlægges masser af små pauser, hvor hun lige kan slappe af og snuppe en mundfuld græs, bliver nusset lidt osv.

    Mht. selve øvelserne vil jeg anbefale dig at koncentre dig om "servostyring"; dvs. at gå pænt for løst tov, stoppe på signal, bakke og flytte for- og bagpart. Det er måske ikke de allermest spændende øvelser for hverken dig eller hesten, men de er utrolig vigtige, fordi de giver dig mulighed for f.eks. at gå ud på tur med hende, uden det bliver farligt. Det giver en rigtig god adspredelse for både dig og hende - mine drenge elsker det i hvert fald. smiley

    Alternativt kan du jo prøve at spille lidt bold med hende og evt. prøve legen "Chase The Tiger", hvor du får hende til at "jage" et stykke plastik for enden af en snor.

    Men det er vigtigt, I får styr på grundsignalerne, da dette gør resten af træningen så utrolig meget lettere og sjovere for jer begge. smiley


  • #4   5. sep 2010 Ps. Jeg vil IKKE anbefale hingstekæde. Den rette træning af stopsignal kan gøre nøjagtigt det samme uden at påføre hesten smerte, sådan som hingstekæden gør.

  • #5   5. sep 2010 Vil ikke bruge hingstekæde, og jeg vil gerne have grundsignalerne på plads før jeg bare tager en uerfaren plag med ud i naturen (:

    Louise - tusind tak -det er også de ting jeg normalt træner og som jeg gerne vil have på plads, men det virker bare som om det keeder hende! Men vil prøve det med chase the tiger (: lyder som om jeg bare skal fortsætte som jeg gør, og så håbe på de signaler snart kommer helt på plads så vi kan komme ud og gå ture (:


Kommentér på:
Træning af 1½ års

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce