{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
808 visninger | Oprettet:

Træning af ½-1 års. {{forumTopicSubject}}

Hey

Hvordan træner i jeres helt unge heste.

Jeg har en 9 mdrs hingst. Og nøj hvor har han temprament he. Det er første gang vi har en hingst, der skal forblive hingst.
Han har ikke været meget i hænder, har bare gået sammen med en anden ung gut. Han er ekstremt nysgerrig.
Men han er ikke så god til det der med at blive trukket, så bliver han lidt følstædig og nægter at gå. Hvad gør jeg her? skal jeg bruge et torv om rumpen eller en pisk?

Når man så skal stå stille med ham, så danser han rundt. Og ligger an til at stejle. Hvordan lærer i dem at stå stille?

Han er utrolig nervøs samtidig med at være nysgerrig og gerne vil have kontakt. Man kan ikke røre ham på benene og under maven uden at han rejser sig. Men hvis man går fra ham rejser han sig også fordi han vil med...

Han er miniature dreng på omkring 75 cm, men han er alligevel stor på bagben he.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af ½-1 års.
  • #1   11. mar 2009 Tak for dit råd !

  • #2   11. mar 2009 ja du er nødt til at sætte den på plads selvom det virker hårdt ved den...

  • #3   11. mar 2009 Sæt ham på plads.

    Min gjorde det da han var omkring 1 måned ellers lidt ældre. Der stejlede han rigtig meget op af folk og bed ud efter os osv. han var rigtig besværlig. Men efter han blev vænnet fra sin mor blev han nem.

    Men det er bare at sætte ham på plads, og vise hvem der bestemmer og husk rosen når han gør noget godt


  • #5   11. mar 2009 Møjdyrene

    Det hænger ikk spor sammen det du skriver, du skriver

    <b> Den skal sættes på plads, når han nægter at gå, så hiv endelig ikke i ham og bliv ved med at hive </b>

    Skal hun hive i hesten eller ikk


  • #6   11. mar 2009 Træn noget respekt/tillidstræning, så han IKKE er i tvivl om sin plads..

  • #7   11. mar 2009 Mht. til at trække ville jeg prøve om det hjalp at lægge en pisk mod hans bagpart og "skubbe" ham med den, ellers så hold et konstant pres fremad i grimen. I samme øjeblik han så går frem stipper i presset og roser..

    Når i skal røre ved ham så bliv ved. Når i lader hænderne glider hen over ham og han begynder at blive urolig, så stop og lad hænderne ligge der hvor de ligger. når han står nogenlunde roligt så fortsæt med hænderne. Slår han så meget om sig at i er nødt til at trække jeg væk, så lav en voldsom bevægelse/lyd og fortsæt igen lidt hårdere og stop med det samme han står stille bare et halvt sekund.
    (denne metode virkede på min shetlændJeg har fået mine til at stå stille ved at stille mig ved siden af dem og så stå HELT stille o bare lade dem danse og når de så står stille så taler jeg stille og roligt og roser dem. Når de efterhånden har fundet ud af det og ikke danser så meget rundt så stiller jeg dem og beordre dem at "stå" og når de (selvfølgelig) ikke gør det, så stiller jeg mig foran dem og bakker dem 2-3 skridt og siger igen "Stå" tøver de et øjeblik roser jeg og nusser dem. I samme øjeblik de går igen bakker jeg igen og ber dem stå..

    Når de så skal stå bundet vænner jeg dem til at være bundet mens de bliver nusset og striglet og fjerner mig langsomt. Når de så begynder at lave ballade træder jeg hurtigt et skridt frem. klapper i hænderne og siger "stå" og træder så baglæns igen.

    Håber du kunne bruge noget af det.. Det har virket ved min hingst og han er noget at det mest velopdragne og kan stå midt på staldgangen mellem hopperne uden at være bundet selvom jeg går ind for at hente strigler ell. lign.


  • #8   16. mar 2009 Jeg synes simpelthen du skal bruge det vigtigste våben du har - tommenfingeren! Hvis han bliver ved med at danse, så så hæv skulderene og se stor ud og prik ham i siden til han står stille og så giv ham sin "frihed" i det omfang han kan, altså bare lad ham så der og rose ham uden at holde hårdt fat i tovet. Det er den største ros vi kan give vores heste. Og det forstår de.

Kommentér på:
Træning af ½-1 års.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce