{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

Fodring af ældre herre {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min veninder har en ældre ponyvallak på 15 år. Han ser umiddelbart ret gammel ud, men hans sind er ret ungt og livligt.

Han er ret underernæret, men det har været værre.

Pt. får han 3 kg korn, ½ kg tilskud og 5 kg hø - fordelt over tre måltider - pr. dag.

Hun flytter ham dog snart og skal derfor selv stå for foder. Hvad kan I anbefale?

Hans tænder/mund fejler intet. Han er underernæret. Han er i moderat arbejde og går på fold med andre heste i flere timer om dagen. Han er i forvejen ret livlig og frisk. Til tider kan han virker ret panisk og nervøs.

Så ja, hvad kan i anbefale af foder?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af ældre herre
  • #1   25. apr 2010 jeg ville give alt det hø/wrap han kunne spise, væk med meget af kornet og give naturens fra pavo.. eller brogaardens 16 plus.. hvis de får for meget korn bliver de også tynde da de bruger alt energien på at fordøje maden.. jeg ville evt suplere med bioflager, lucerne og olie (op til 3 dl om dagen.)

• #6   25. apr 2010 Jeg har en islænder på 20 som har været svær at fodre på i noget tid. Jeg blev af flere årsager gjort opmærksom på sygdommen Cushings som mange heste/ponyer får når de kommer op i alderen. Et af symptomerne kan være at de får svært ved at tage på, at de mister muskelmasse, bliver let svejryggede pga. manglende muskler på overlinien og så kan cushings i de senere stadier også føre til sukkersyge og forfangenhed, hvis man ikke passer på. Mange af symptomerne på cushings falder sammen med de "symptomer" man normalt forbinder med at hesten bliver gammel.
    Jeg har valgt at blodprøve min vallak for at jeg kan give ham den bedst mulige behandling og fodring.

Hvis der er en mild form for cushings inde over hos din venindes hest, så skal hun være meget forsigtig med sukker og stivelse. Linamix, skulle være godt at bruge også til heste med øget risiko for forfangenhed eller sukkersyge. Og så går man aldrig helt galt i byen hvis man giver en masse godt hø.

Jeg mener at man kan få et urtetilskud, som kan hjælpe på cushings og som er noget billigere end det medicin man ellers skal bruge, så måske man kunne prøve at give den sådan noget i nogle måneder og se om det kunne hjælpe den til at tage på..

• #8   25. apr 2010 Der skal tages to blodprøver med ca. 20 timer imellem. Lige efter at den første blodprøve er taget, får hesten en indsprøjtning med binyrebarkhormon. Når de to blodprøver bliver analyseret, kan man så se om hestens reaktion på indsprøjtningen er normal, eller om den er påvirket af cushings. Sådan groft sagt. smiley

• #9   26. apr 2010 Min hoppe på 22år som stadig bliver brugt. får 2½kg nobel food sport. 3dl. koldpresset reps olie, biotin og alt det hø hun kan spise. har altid fri adgang til hø på mark og i boks. vil lige sige Nobel food er det fodre der er højst FE pr. 100kg. det er billigt og godt. har arldig kunne holde huld på hende om vinteren før jeg skiftet over på dette fodre.. smiley

• #10   26. apr 2010 han skal have godt hø/wrap ad libitum som det første.
    dernæst er linamix godt, sammen evt 16+ eller et andet seniorfoder, så det bliver nemt at fodre. hvis du bruger linamix synes jeg ikke du skal give olie også. prøv det i første omgang. og drop kornet.

• #11   26. apr 2010 http://www.brogaarden.eu/Artikel-arkiv---Heste.23.aspx?recordid23=9
    De klogeste mennesker indenfor hestefodring i DK har skrevet dette om fodring af gamle heste.

• #12   26. apr 2010 Som andre skriver, wrap ad libitum. Hvis prisen er underordnet, kan jeg varmt anbefale Classic fiber fra Equifirst. Det er et foder til ældre heste, der indeholder Linamix og det peppede vores op i løbet af no time:-) Alternativt kan man nøjes med Linamix som tilskud til det andet, det er noget billigere. Men jeg vil helt klart anbefale at skrue op for høet og ned for kornet. Hos nogle heste sætter korn bare forbrændingen i vejret, og jeg synes den får ret meget:-)

Kommentér på:
Fodring af ældre herre

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce