{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.864 visninger | Oprettet:

Når føllet er sky {{forumTopicSubject}}

Vores føl er nu 3 uger, men stadig meget sky og så alligevel ikke rigtig sky!

Når jeg kommer ind i boksen så smutter den om på den anden side af sin mor. Når jeg går stille rundt om mod den og nusser lidt på bagparten så gipper det lidt i den og så løber den under halsen og om på den modsatte side.

Men jeg kan også stå derinde og strigle hoppen hvor den ikke flygter, men kommer hen og jeg kan få lov til at klø den på halsen og umder hagen og ja røre den hen over ryggen.

Når vi står udenfor boksen kommer den også lige hen og skal snuse men holder sig på afstand, med mindre man lige får kløet den rigtigt så den bliver stående.

Har siddet i boksen og ventet på den kom af sig selv, hvilket den gjorde men rækker man hånden frem trækker den sig.

Om morgenen er jeg begyndt at give den grime på når de skal ud. Når jeg kommer ind løber den lige lidt væk, men jeg kommer som regel tæt nok på til at klø så den står stille og jeg kan fint ligge grime på, men skal ikke holde fast så rykker den sig fri og holder jeg fast smider den sig til siden og falder.

På folden er der dage den gerne vil hilse på andre dage løber den væk som en anden vildhest?

Hvad gør I for at få Jeres føl til at blive mere trygge ved Jer og den daglige håndtering af den. Er det bare mig der er utålmodig??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når føllet er sky
  • #2   21. apr 2010 Hvilke godbidder bruger du til føl?

Ved at vores kan lide gulerødder...i små bidder smiley

Ja jeg må bare være tålmodig men tænkte der var nogle herinde med nogle gode fif!!

• #3   21. apr 2010 Der er stor forskel på føl. Mine 2 føl er vidt forskellige. Det ene har fra dag 1 været kælen, ja et stort nussehoved. Det andet er sky. Men det kommer med tiden. Mine 2 fra sidste år havde det på samme måde, et som var et stort nussehoved fra starten og det andet mere sky. Men tålmodighed skal du have. Jeg gjorde bare det, at jeg tog mig go tid til at ligge/sidde i boksen/på marken, så hoppen kom hen til mig, føllet blev tilstrækkeligt nysgerrig og kom hen. Jeg lod føllet snakke med mig uden at række hånden frem. Snakker med det med rolig stemme, lader det snuse/røre med mig, så det finder ud af, at jeg ikke gør noget. Det gik ikke længe før føllet følte sig tryg, den dag i dag, kommer føllet/plagen fra sidste år hentil mig, og jeg kan gøre alt ved ham. Det er noget der tager sin tid, men jeg kan kun sige, at det er lykkes for mig hver gang indtil nu.

• #4   21. apr 2010 brug ikke godbidder.

det skal ikke være godbidderne hestene bliver tiltrukket af

Sæt dig ned på folden en dag.. med GOD tid.. - jo flere gange man gør det, jo mere tryg bliver føllet..

jeg bruger ikke godbidder til Laudino (ikke som belønning) - han bliver rost verbalt, og strøget på halsen.. - det sys han er rigeligt..

Da han var føl - var han et meget nysgerrig en.. - det bliver din osse med tiden, men kan kun tage afstand med godbidder

• #5   21. apr 2010 vi har en hingste plag, han er også lidt sky men ikke sådán rigtigt aligevel ;D vi brugte en lakrids slik sten han var et par måneder dengang ;D så stod han og slikkede på den og vi fik lov at kæle med ham så forbandt han vores kælen med noget godt ;D og han ´har ikke vrøvl med maven, man skal da være forsiktige men jeg tror det er folk der gør deres heste så skrøblige ved at de ikke må få noget som helst ;D
    god fornøjelse smiley

• #6   21. apr 2010 Vores føl kommer jo i hænder fra dag et, men derfor er nogle alligevel nemmere end andre..
    Jeg vænner dem hurtigt til grimen og har reb på dem ud, tit når vi trækker går jeg og nusser dem på halsen, stopper gerne op og kæler for dem og går så videre..
    Rebet kan udnyttes i boksen, da den så ikke kan flygte for langt, og ellers synes jeg, din indgangsvinkel er helt rigtig..

Men nej ingen godbidder.

• #7   21. apr 2010 det havde vi også men vores den ene hoppe blev helt mæreklig og overbeskyttende så vi kunne ikke komme til føllet sådan rigtigt det første stykke tid smiley

• #8   22. apr 2010 Lad være med at bruge godbider.

Det du gør nu er det helt rigtige, jeg gjorde også sådanne med mit det første føl, vi kunne ikke rigtig komme til føllet, fordi hoppen heletiden gemte den bag sig. Vi måtte ikke engang stå uden for boksen og kigge på den.

Så jeg koncentreret mig meget om hoppen den første måned, og når jeg striglede hoppen stod føllet og fulgte meget med.Til sidst begyndten den og snuse til mig og bide lidt i mig.
    Idag er hun den største kælegris det findes.

Hav tålmodighed, så skal den nok komme til dig. Især fordi du har jo fundet de rigtige steder og klø den.

Held og lykke.

• #9   22. apr 2010 Jeg mener også at du bare skal fortsætte med at nusse den som du gør. Desuden lærer den rigtig meget ved at observere sin mor og hendes reaktion, så hvis hun er rolig ved din omgang med hende, så skal føllet nok komme til dig. Husk når du nusser føllet, så stop inden den selv trækker sig!
    Mvh
    Krestina

• #10   22. apr 2010 Tusind tak for alle jeres mange gode råd. Det var jo helt nyt for mig da mit tidligere føl fra dag 1 var så glad for os så jeg så det slet ikke som et problem.

Godbidder er udeukket da føllet slet ikke gider dem så dem bruger vi ikke her smiley

Jeg fortsætter det tålmodige arbejde og giver det hele tid og håber at hun nok skal blive en kælepotte en dag.....

• #11   22. apr 2010 vibeke S - er glad for du ikke bruger godbidder smiley og held og lykke )

• #12   22. apr 2010 kæl, kæl og kæl for den.. sid inde i boksen ved den og dens moder i timevis... tror ikke der er andre måder at klare dette på

• #13   22. apr 2010 Tanja TD * : Tanja en hest må ikke få lyst brød fordi det klumper i tarmene.. giver du en hest en masse lyst brød kan den få forstoppelse..

Kommentér på:
Når føllet er sky

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce