1.977 visninger
|
Oprettet:
Lamhavegaards Fjordheste
31. aug 2008 Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
31. aug 2008 Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Når føllet kommer! {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige nogle enkle spøgsmål, da min pony ger skulle fole omkring den 10.April
1.) Hvad ville i have klar til når føllet kommer? og hoppen har fået vokspropper og alt det der?
2.) Er der noget specielt man skal tænke på inden hun foler? fx. Ekstra meget halm i boksen.?
3.) Hvornår, plejer i at stoppe med at ride på hoppen?
4.) Hvornår begynder i ridningen igen? (Bare skridt osv.)
5.) Hvornår begynder i den mere seriøse træning igen?
6.) Hvornår skal føllet begynde at spise foder?
Hvis der er noget andet i synes er meget vigtigt, så skriv det også meget gerne
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 868
Mit føl som snart flytter hjemmefra, fik lov til at spise mad, da hun havde lyst, altså når hendes mor fik det - hun begyndte først da hun var 3-4 måneder gammel, og nu spiser hun godt med hestefoder.
nov 2008
Følger: 29 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 868
feb 2007
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 3 Svar: 25
Det bedste vil helt sikkert være hvis du havde et folingskamera, så du kan følge med i, hvordan hoppen ter sig inden foling og under foling.
Man kan f.eks se hoppen ændre adfærd lige før foling, f.eks begynder den at vandre mere i boksen og spise som et hamster. De fleste hopper foler når der er ro.
Nu ved jeg ikke hvordan din hoppe står, men vores folingsboks er lidt væk fra de andre heste, da der er nogle der kan stresse over at de andre heste er for tæt på, og det går så ud over føllet, da hoppen vil have føllet væk fra de andre.
Når føllet så er født så skal du så være obs på hoppens efterbyrd. Hvis den ikke føder den inden for nogle timer efter føllet er kommet, så skal du have dyrlægen ud og fjerne den. Eller hvis den føder efterbyrden skal du være obs på at den ikke smider sig på føllet, da den kan få kraftige efterveer.
Og ellers skal du bare holde øje med at føllet kommer til at patte, og hvis det er en første gangshoppe at den vil lade føllet patte.
Du kan evt læse mere på linket (link fjernet)
Vores føl spiser med ved hoppen allerede efter ca 2 dage. Da begynder de nippe i foderet i krybben.
Nu har jeg skrevet nogle ting du skal være obs på, og de fleste folinger klares jo unden problemer, men er jo altid rart at være forberedt. Så held og lykke med folingen!
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Hun er førstegang folene, og vi har indrettet boksene så der er 4x4 meter
dec 2006
Følger: 54 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 385
efter min mening er karina lidt for pylret :oS heste er vandt til at klare sig i naturen alene, det skal vi ikke endre overdrevet meget..
det er okay at være pylret men man skal heller ikke over pylre
knus<3
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
feb 2007
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 3 Svar: 25
Vi får 15 føl hvert år, så det er bare egen erfaring jeg skriver ud fra.
Hvis vi ikke har haft folingsalarm og kamera, så havde vi da i hvert fald mistet et par føl, og vi kan da lige så godt hjælpe hoppen så meget så muligt, så den får en god oplevelse og mindske dens smerter.
Men kald mig bare pylret, jeg har i hvert fald ikke råd til at lade vær!
dec 2006
Følger: 54 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 385
Når føllet kommer!