24. okt 2004 Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
Når føllet kommer... {{forumTopicSubject}}
Tænkte vi kunne give gode råd herinde til nye "forældre" i føl brancen, jeg er selv ny, det tætteste jeg har været på at have føl selv er min nu snart 3 årige hoppe jeg fik som 7 måneders...
Altså nogle der kan give svar på disse punkter, ville det være dejligt, del jeres erfaringer:
<b>1. Når føllet er på vej, og hoppen ligger/står og evt. har presset starten af forben og mule ud, kan man så begynde at hjælpe hoppen? eller skal man vente og se om hun selv gør det hele?
2. når føllet kommer og man kan se den er kommet op og stå, og finder mælketanken hvad er jeres erfaringer? ringer i til dr. dyr for at få den bette tjekket eller kigger i lige en hurtig rundte og regner med den har det fint?
3. lukker i hoppe + føl ud samme dag på fold eller først 1 dag til 1 uge efter?
4. hvornår begynder i at lære jeres føl at stå bundet, og hvordan gør i det?
5. lige ledes med hove, beskæring af hove?
6. hvornår skal de begynde at få foder og hvor meget?
7. hvor meget opmærlsomhed syntes i er passende, nogle mener at hvis man kæler for meget med dem bliver de meget nærgående, hvad gør i?</b>
Eller har i bare nogle rigtig gode råd til de nye føl mødre?
okt 2004
Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
<b>Hvordan lære i de andre i flokken at håndtere den lille ny? Jeg ahr en ung hest som er MEGET facineret af nye ting og kan gå over stregen, skal hoppen + føl på en fold for dig selv?</b>
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.656
sep 2007
VENT for guds skyld! Hvis der er gået 5 timer fra hovende kan se så skal I nok lige ringe til doktor dyr, men ellers skal hun selv have lov!
2. når føllet kommer og man kan se den er kommet op og stå, og finder mælketanken hvad er jeres erfaringer? ringer i til dr. dyr for at få den bette tjekket eller kigger i lige en hurtig rundte og regner med den har det fint?
Hvis den kommer på benene efter en 1-1½ time og finder yvert og drikker er alt i orden. Gør den ikke dette efter max 4 timer så ringer I til dyrlægen.
Kommer jo an på hvornår den har født og hvor længe det tog. Var det en hurtig og nem fødsel så kan de sagtens blive lukket ud samme dag, men ellers så vent et døgn.
7. hvor meget opmærlsomhed syntes i er passende, nogle mener at hvis man kæler for meget med dem bliver de meget nærgående, hvad gør i?
De første par dage ville jeg ikke røre den for meget! Moderen og føllet skal første lære HINANDEN! at kende og dette gør de vis lugte. Hvis I går ind lige når den er født er det ikke sikkert de kan finde ud af det.
Jeg ville kun hurtigt gå ind 2-3 dage efter og give den grime på.
Når dette er sagt så skal der bare nusses efter den er blevet en-to uger
okt 2004
okt 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 20
Ringede til dr dyr da de åbnede for at få følvaccinen
De kom på fold kl 700 om morgenen vi tror hun folede ved 3-4 tiden.
Jeg har snakket med hende fra dag et i det omfang moren syntes det var ok, og følle selv ville. har sat mig ind i boksen så kunne de begge komme hvis de ville. Der har været dage hvor Unique(mor) har skærmet af så Umay (baby) ikke kom hen til mig, og det respekterede jeg.
Gav hende grime på da hun var 4 dage og i går hvor hun var en måned var vi ude og gå tur første gang.
sep 2007
okt 2004
sep 2007
okt 2004
okt 2004
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Hvis ikke man ved hvad man laver, skal man ikke begynde at hjælpe hoppen. Man kan gøre mere skade end gavn, ved f.eks. at trække når der ikke er veer, eller trække i den gale retning.
Langt de fleste heste klarer selv folingen fint, og man bør derfor først tilkalde dyrlægen når der er noget galt.
Man bør aldrig hjælpe hvis ikke det er nødvendigt.
Hvis den er oppe og stå og drikker i løbet af nogle timer, er der ingen grund til at tilkalde dyrlægen.
Nogle vælger at desinficere navlestrengen.
Hvis du vil, kan du få dyrlægen ud og give føllet et sundhedstjek, men det er ikke noget der haster.
Det er vigtigt at både hoppe og føl kommer på fold hurtigst muligt. For hoppen, så livmoderen får hjælp til at trække sig sammen, og for føllet så den kan begynde at styrke muskler og ligamenter, så den ikke får benstillingsfejl.
Er vejret dårligt, eller er det koldt, kan man nøes med at lukke dem ud 10-20 minutter ad gangen de første dage, og så langsomt øge foldtiden.
Det er vigtigt at føllet har et tørt sted at ligge sig, da det har større behov for at ligge sig og sove end en voksen hest.
4. hvornår begynder i at lære jeres føl at stå bundet, og hvordan gør i det?
Mange vælger at gøre deres føl grimevante med det samme. Det er ofte nemt at gøre det de første 24 timer efter fødsel, da føllene ikke er så varsomme i dette tidsrum.
Med hensyn til at binde dem, synes jeg man skulle vænne dem til grime først, så at blive trukket, og til sidste kan man prøve at binde dem, men med sikkerheds karabinhage eller sikkerhedsknude, i tilfælde af at føllet går i panik.
5. lige ledes med hove, beskæring af hove?
Føl skal også beskæres... snak med din smed, han vil kunne sige hvornår føllet begynder at trænge til at få "klippet negle"
6. hvornår skal de begynde at få foder og hvor meget?
Ofte vil føllene begynde at spise lidt med af mors foder (hvis de kan nå det) ret tidligt. Man skal dog ikke fravænne føllet før det er 6 måneder gammelt. I tiden op til det bliver 6 måneder, kan man langsomt begynde at introducere det foder føllet skal have når det fravænnes.
7. hvor meget opmærlsomhed syntes i er passende, nogle mener at hvis man kæler for meget med dem bliver de meget nærgående, hvad gør i?
Man kan roligt kæle med føllet, men man er nødt til at lære det at respektere grænser, præcis som man skal med en voksen hest.
Hvordan lære i de andre i flokken at håndtere den lille ny? Jeg ahr en ung hest som er MEGET facineret af nye ting og kan gå over stregen, skal hoppen + føl på en fold for dig selv?
De første par uger skal hoppe og føl gå for sig selv, eller evt. sammen med en anden rolig følhoppe. Dog bør hoppe og føl gå helt alene den første lille uges tid.
Det er meget individuelt hvor nervøs og beskyttende de forskellige følhopper er. Det vigtigste er at hoppen ikke stresser for meget når hun og føllet introduceres til andre heste.
Andre heste, især ungheste kan være meget påtrængende, men hoppen skal nok sørge for at holde dem fra føllet.
Hvis ikke de kan lade hoppen og føllet være, må man tage dem fra.
maj 2005
Følger: 46 Følgere: 72 Heste: 21 Emner: 17 Svar: 142
(link fjernet)
- har selv haft rigtig god hjælp af et trådløst overvågningskamera (Bilka sælger det som baby-overvågning til små 500,-) Med det i stalden kan man overvåge sin hoppe dag og nat uden at skulle ud af sengen og fortyrre hoppen unødigt. Jeg fik ved hjælp at kameraet lov til at være med ved folingen af 3 ud af 4 folinger
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 887
2. Er alt som det skal være plejer jeg når det bliver morgen eller hvornår det nu sker, at ringe dr. dyr ud til en følsprøjte, han kigger som regel så også efter de mest basale ting.
3. Jeg lukke dem ud sammen dagen efter, lader dem først lige tage en tur selv, så føllet kan finde lidt ud af det uden tumult med andre heste.
Som hovedregel finder de selv ud af det med andre heste, mutter skal nok holde dem på afstand. Men hold lige et vågent øje i starten.
4. Det med at stå bundet tager vi først efter at den har lært at gå i snor, og stoppe op/ stå stille. Vi binder dem ikke i starten men holder dem. Kan de først det kommer det andet af sig selv.
5. Jeg begynder ret hurtigt med at løfte ben, starter med at røre den på benene og siden at løfte dem. Jeg har altid smeden med på råd hvornår det er tid til beskæring. Han kigger på dem når han er til de andre.
6. Tja foder. De spiser ret hurtigt med hos hoppen. Man kan selvfølgelig købe rigtig følfoder, men her er jeg ikke den rette at spørge, for det har vores aldrig fået. De har fået det samme som hoppen.
7. Kæl bare løs jo mere den vænner sig til jo bedre. Det errigtig at de godt kan blive for tillidsfulde men det er så her opdragelsen sætter ind:-)
Det er en super stor og dejlig oplevelse, det med føl. Jeg må sige at jeg var skide ræd første gang, det kan virke voldsomt og svært at stå på sidelinien. Men mobiliser din indre ro og nyd det, det er en sjov tid, men samtidig også et stort arbejde.
Held og lykke med det hele!!!!
okt 2004
lige til det med dyrelæge, du ved ikke om der er noget indeni der er galt, så derfor ville det være en idé at få lyttet på det...
okt 2004
okt 2004
hvorfor er du sådan? jeg har intet sagt! der findes andre meninger og holdinger end dine!
okt 2004
CNN - Stald Hestehaven !: Tag den med ro... Cilotte sagde bare at hun var af en anden mening. Hun har ikke på noget tidspunkt sagt at du ikke har ret til din.
okt 2004
gider du slappe lidt af for en gang skyld? utrolig men du gør det der hver gang, det er faktisk mega irriterende
okt 2004
okt 2004
syntes du skulle ta og slappe lidt af du skaber en dårlig stemning hvilket de andre åbenbart også kan høre
okt 2004
okt 2004
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 887
okt 2004
Hoppen døde af tarmslyng i sidste uge, og heldigvis kendte jeg føllet så hun var tryg ved mig!
okt 2004
ehj hvor fordfærdeligt ! det er sådan noget man ikke tør tænke på fordi man frygter det..
har i fundet en amme`?
okt 2004
Snakkede med dyrlægen og jeg skal supplere op med noget følfoder der hedder foal creep pellets, så håber hun kan tage lidt på af det.
Og så lader vi hende patte hos et par fjordhopper der også har føl derude. De skal bare holdes så de ikke bliver sure på hende.
okt 2004
Når føllet kommer...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside