Når i giver en hest navn... {{forumTopicSubject}}
Ja, hvordan gør i så det?
Jeg synes jo, at navnetraditionen inden for islandske heste er fantastisk! Det er så fedt, at der er blevet indført en regel om, at islændere skal have et navn med islandsk betydning, og hvis de ikke har det, kan DI afvise navnet!
Personligt går jeg meget op i, at mine føl får et navn som jeg synes passer til dem! Dernæst går jeg gerne efter et specielt navn, som ikke er særligt almindeligt herhjemme. Jeg kunne f.eks. aldrig finde på, at kalde en hest for Saga, Katla, Skjóni eller Óðinn, som så mange andre islandske heste hedder. Eksempelvis er der kun omkring 15 heste i verden der hedder Bjarkar, og min føllemand er den første danskavlede med det navn ;)Bjarkar fik forresten også sit navn, fordi det første jeg udbrød da jeg så ham var: "Fuck han ligner Björk!", og eftersom Bjarkar er hankønsformen af Björk, var der ikke så meget at rafle om.
Men hvordan gør i? Og hvad er jeres yndlingsnavne/de navne i allerhelst vil give til et føl af jeres avl? Lige for tiden er mine yndlingsnavne til hopper Gyðja der betyder "gudommeligt feminint væsen", Heiðrós der betyder "lys rose", og til hingste Víðir der betyder "piletræ" og Hrynjandi der betyder "rytme".
sep 2006
Følger: 108 Følgere: 115 Heste: 19 Emner: 162 Svar: 1.211
- det vejr da de blev født.
-farven og aftegn.
-sind, eller forældrernes sind.
Med miniature hestene giver vi navne efter forældrene og udseende.
F.eks. Mor kaldes Happy, far hedder Moon Dancer, føllet har været 3 år undervejs og er derfor et mirakel. = Navn: RKG Moons Happy Miracle
Den anden miniature hoppe er lidt svær at navnsætte føllet. Far hedder Little Boy, mor hedder La Luna.
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
F.eks. fik vi en regnfuld nat et flot hingsteføl - Han kom til at hedde Dropi, som betyder dråbe.
Vores lille hoppeføl kom til at hedde Litlá Stjarna - Hun var født for tidligt og har en lille bitte stjerne.
.. Og sådan fortsætter det :o)
jul 2007
Følger: 77 Følgere: 69 Heste: 7 Emner: 106 Svar: 456
For Mango Cuthney blev født sage min lille søster: " Ej jeg kan sadig smage det der mango chutney vi fik til aftens mad" (:
Og så var det bare det hun skulle hedde(:
Jeg har aldrig tænkt så meget over det, men bare ventet og så er navnene bare kommet til mig(:
mar 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 18 Svar: 1.161
feb 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.346
vi er 4 der vil bestemme, så det kan tage sin tid:) det er os sjovest hvis det er en spicielt navn vi går efter.
fx på hvordan vi besluttede.
Litfrid fik sit navn fordi alle syns hun var "grim" og lignede et æsel(sandt
så vi valgte litfrid fordi det betyder "hoppe med smuk farve"
og det passer os godt nu, for hun har en smuk farve:D
Når i giver en hest navn...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside