{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
356 visninger | Oprettet:

Når trailertræningen giver succes! {{forumTopicSubject}}

Jeg købte i sommeren 2012 en vallak på 7 år.
Var redet, arbejdet med osv. Men brød sig ikke om den trailer der!

Ejer fortalte, at de, når de skulle flytte opstaldningssted, havde prøvet diverse metoder og smidt håndklæder over hovedet på ham.
Ofte havde det taget flere timer at læsse.

Vi endte med at give ham et skud beroligende (min far er dyrlæge) og kørte hjemad med hesten. Jeg havde de bedste forhåbninger til trailertræningen.

Da han først var faldet til hos mig, begyndte jeg træningen. Forbenene kom op på rampen, men så heller ikke længere.
Hver gang jeg pressede ham på nogen tænkelig måde, blokerede han og blev helt tom. Stod som naglet og ville ikke rykkes.

Med tålmodighed gik det lidt bedre, men det var stadig ikke stabilt, og jeg besluttede mig for at tage på kursus med ham.
De dage var han i trailer et utal af gange og fandt ud af, at der var gulerødder i krybben deroppe. Dog var han stadig lynhurtig til at bakke ud igen, og blokerede til en vis grad.

Vi flyttede til august lige efter kurset og han kom hjem og stå. Jeg trænede, når jeg havde overskud til det, og kørte et par gange til det gamle opstaldningssted.
I december fyldte skolen rigtig meget, og jeg fik ikke trænet overhovedet.
Da jeg mellem jul og nytår ville begynde at træne igen, var han gået helt tilbage til stadie 0.
Jeg var grædefærdig!

Svor at nu ville jeg træne mere end før.
HVER dag (med undtagelse af måske 10 dage) har han været i trailer i år. Efter få dage begyndte han at gå lige op, og nu kan jeg åbne rampen og smide tovet over halsen, så fiser han op.

Straks værre har det været, når vi skulle hjem, men det er nu afprøvet et par gange i ridehus!

Det er den fedeste fornemmelse at se hestens overvejelser om at kravle under bagbommen inden jeg får åbnet!
Det havde jeg aldrig troet på smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når trailertræningen giver succes!
  • #1   28. feb 2013 Dejligt indlæg, måske du kunne beskrive hvordan du har trænet smiley
    Heldigvis ingen problemer her med læsning, men det er altid godt at læse, man ved jo aldrig smiley

• #2   28. feb 2013 Jamen...

Jeg har en 1 1/2 hestes trailer, så der er god plads.
    Jeg har fået sat en spand fast foran, hvor jeg hver gang lægger noget melasse eller gulerødder (snacks som han kan li').

For mig har det hele tiden været vigtigt ikke at presse ham, for så blokerer han som sagt fuldstændig.
    Jeg har et langt tov, går op i traileren og venter egentlig på, at han tager det første skridt. Roser meget, og kommer han så helt op, ligger der mad til ham.

I starten stillede jeg en spand midt i traileren og satte mig på hug ved den i stedet.

Nu ved han, at der er mad deroppe, så jeg stiller mig på rampen, lægger tovet om halsen, og så går han op. Efter noget tid siger jeg "bak" og bliver ved med dette, til han er helt ude. Derefter ros og gulerod. Begynder han selv at bakke, siger jeg lynhurtigt "bak" på samme måde og roser.

Han kan ikke tvinges til noget, så det handler om at han skal være tryg! smiley

• #3   28. feb 2013 - og: nogen siger det er dumt at give dem godbidder/mad i traileren, men det fungerer super for mig, og jeg oplever en hest, der er glad ved traileren smiley

• #4   28. feb 2013 Det lyder som en sjov logik, men fedt at det har virket! smiley

Kommentér på:
Når trailertræningen giver succes!

Annonce