{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
622 visninger | Oprettet:

6 mdr {{forumTopicSubject}}

ahhhh, det er jo bare dejligt.
zetten er ifolet på 6 mdr d. 13, fik virusabort vac. sidste mdr. så kan lige nå at spare sammen til den 7 mdr.
og det kører jo bare som en drøm.
hun har to meget smukke føl i forvejen, så håber da mit bliver lige så vellykket.

jeg ville lige dele min glæde med jer smiley

og hører om der var andre der var på samme månede?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  6 mdr
  • #1   7. nov 2009 tillykke med det smiley

• #2   7. nov 2009 mine 3 hopper er også drægtige og venter spændt på og se de små vidundere næste år i marts, april og maj.

mine er dog ikke blévet vaccineret, kun scannet, den ene var med tvillinger, men har fået den ene klemt så der kun er et foster tilbage:-)

• #3   7. nov 2009 det er mit første føl, og nok også det sidste med mindre jeg får min egen gård en dag smiley
    så alt skal bare være så sikkert som overhoved mulig smiley hehe

puha det kan blive noget værrer noget med tvilinger

• #4   7. nov 2009 ja det var heldigt de opdagede det.
    heldigvis nævnte jeg det for dyrlægen at hun forrige år havde været med tvillinger 2 gange i træk, så hun havde tendens til det, og sørme var der igen i år. sidste var der ingen problemer..
    de lå også helt tæt så de kunne ha været svære og se, hvis ikke de var opmærksomme på det..

det kostede lige et par ekstra scanninger, men de penge var jo givet godt ud frem for og miste føllene næste år..

• #5   7. nov 2009 ja nemlig. jeg har kun hørt om 1 gang hvor fødslen var vellykket med tvilinger. men de er kun 1 år idag. så har ingen anelse om de kan bruges til ridebrug endnu

• #7   8. nov 2009 min dyrlæge sagde her at det ikke var nødvendigt og vaccinere før fravænning, hvis hoppen var vaccineret indenfor det sidste år.

• #8   8. nov 2009 det er jo smag og behag med vacciner smiley jeg vil hvertfald bare vaccinere så ofte som anbefalet smiley
    så jeg jeg da på den "sikre" side.

håber føllet bliver min nye dressur hest

• #9   8. nov 2009 Hestehaven, CNN amatør-fotograf .

der er nu ingen grund til at nedgøre min vudering.
    og sige at det er forkert.

og det har ikke noget med at være hysterisk, jeg kan bare godt li at være på den "sikre" side. altså at jeg er sikker på at jeg ikke kunne ha gjort mere for mit føl hvis der nu skulle ske noget.

• #10   8. nov 2009 jeg har faktisk hørt om hopper der har aborteret ved og få de virusabort vacciner, så der er også en risiko ved dette...

men det er jo smag og behag hvor meget folk vælger og ofre på et føl.

jeg syntes personligt at det skal have lov til og foregå så naturligt som muligt, fra naturens side bliver de ikke vaccineret mod både det ene og det andet...

men når det fravænnes er det mere udsat og der ville jeg heller ikke undlade vaccinen mod stivkrampe.

dog siger jeg ikke hvad der er rigtige og forkerte beslutninger, det må være op til folk selv hvad de har lyst til og bruge af penge på deres hest*/føl.

• #11   8. nov 2009 øhm, finder lige regningen.
    selve virusabort vac. koster 138 så kommer der løn 385 og kørsel oven i

• #12   8. nov 2009 hestehaven har fuldstændig ret, det er utrolig vigtig og være der under foling.. min hoppe gik heldigvis igang over middag i april måned, og det var heldigt nok jeg var hjemme for føllets hovede lå forkert, så det kunne ikke komme ud, og dyrlægen måtte tilkaldes..
    - hun folede for 5 gang i år og de andre gange har hun klaret det selv, så man kan ikke sige det er førstegangs det kun sker for..

• #13   8. nov 2009 ja der kan hurtigt ske ting og sager, hvis ikke de får hjælp når de har brug for det...
    det er så ganske kort tid følle også kan overleve hvis den sidder fast...

• #14   8. nov 2009 Hestehaven, CNN amatør-fotograf .: Nu vaccinerer man jo ikke mod virus abort fordi man er bange for at hesten afstøder fostret pga. skavanker, men fordi man er bange for at hoppen skal få en bestemt virus der gør at hun taber føllet.
    Om det er fornuftigt at bruge penge på afhænger bestemt af den enkeltes situation.
    Hvis din hoppe står hjemme hos dig selv og ikke kommer i kontakt med nye heste, så er der meget lille grund til at bruge penge på vaccinen, men står din drægtige hoppe et sted hvor nye heste ofte introduceres i flokken, så synes jeg bestemt det er en god ide at vaccinere de drægtige hopper.
    Stutterier med mange drægtige hopper, rissikerer abort storme (som man kalder det når flere dyr i en besætning aborterer) hvis der introduceres nye heste i flokken og hopperne ikke er vaccinerede.
    Jeg ville derfor sørge for at vaccinere hoppen, eller undlade at inroducere nye heste i hele drægtighedsperioden smiley

• #15   9. nov 2009 Hestehaven, CNN amatør-fotograf .: Der er jo heller ingen der siger at hoppen 100% vil tabe føllet hvis ikke hun får vaccinen. Det kræver jo ligesom at hoppen udsættes for viruset.
    Det jeg mener er at på et sted hvor udskiftningen af heste er stor, er risikoen for at viruset introduceres i besætningen også større.
    Derfor synes jeg ikke man altid skal sige at vaccinen er spild af penge, idet det i høj grad afhænger af omstændighederne det enkelte sted.

Har du f.eks. et stort DV stutteri, hvor du måske har 10-15 ifolede hopper, der alle har kostet mange pange at ifole, så vil det bestemt kunne betale sig at få dem vaccineret, hvis man ved at der introduceres nye heste i besætningen mens de er drægtige. Ellers rissikere man at de fleste af de 10-15 hopper alle smider deres føl. Og så bliver det først rigtig dyrt. Især hvis insemineringerne har kostet omkring 10.000,- stk. med det hele.

Når jeg er færdig som dyrlæge er det bestemt ikke alle jeg vil råde til at få vaccinen, men i nogle besætninger vil jeg bestemt synes at det er en god ide. Igen kommer det an på de enkelte forhold.

Dem der især benytter sig af dette vaccinationsprogram er netop de store stutterier med mange års erfaring i bagagen, og at kalde dem "hysteriske avlere", ville jeg nok mene er at tage munden for fuld.

• #16   9. nov 2009 Anna F

tak lige mine ord.

der jeg står opstald, kommer der a og til nye heste ind, vi står 100 meter fra en rideskole, hvor der er mange der lader deres heste snuse til vores. hoppen står lige ud til vejen. så der er da helt klart en risiko ved hendes graviditet.

Hestehaven, CNN amatør-fotograf og jeg er absolut ikke hysterisk, hvis det var min egen hoppe og jeg havde et sted til den hvor der kun være uden nye heste, ville jeg hellere ikke vaccinere.

Stald Vestergaard og Hestehaven, CNN amatør-fotograf

jeg ved godt hvordan en fødsel ka gå hvis man ikke er der.
    vi havde en hoppe i stalden der folede for første gang, føllet var dødsfødt og hoppen blev total smadret bagtil. så hun var inde og blive syet sammen pga at hendes endetarm og skede gik i et.
    (hun har det godt idag, men har mislyde bagtil når hun løber)

hende jeg skal ha føl på er 3 gangs fødene. og super mor, har fået virus abort vac. hvergang hun skulle ha føl. så jeg følger indstrukserne fra ejeren, og egen fornuft

Kommentér på:
6 mdr

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce