{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
717 visninger | Oprettet:

en bedre fremtid ? {{forumTopicSubject}}

nu er jeg jo lidt med på side linien, men føler med i debatterne herinde, både med min egn erfaring, men også pga min teori om at forkert ridning faktisk ligger helt tilbage i avlen, og jeg jo som avler gerne vil undgå at lave et føl der "rides forkert".
Men jeg må nu indrømme at jeg er blevet noget glad og optimistisk angående fremtiden, efter jeg har kigget, nærmere på denne årgangs føl, her gælder det især dv og dsp.
Jeg synes de sidste par år har der været mange "benspjættere" til følskuerne og især "benspjætterne" har domineret placeringerne på følskuerne, men i år synes jeg godt nok at føl rækken har overrasket mig possitivt, både angående at føre bene og benstilling, ja faktisk he eksteriøeret var klart forbedret efter min mening, jeg synes virkelig de danske avlere har tagetderes ansvar seriøst og i stedet for at tage en hingst til hoppen, med et populært navn er der virkelig blevet selketeret hårdt ud efter hoppernes fejl og mangler.
Jeg vil derfor vove at påstå at denne årgang giver ridesporten en meget bedre fremtid hvad angår brugs hestene der stilles til rådighed (rytterens manglende kompetencer kan jeg ikke udtale mig om endnu)
Hvad mener i, er vi ved at gå en bedre fremtid i møde ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  en bedre fremtid ?
  • #1   24. okt 2009
    Ikke så længe at gangarterne er det man sætter højest :o).
    Hvis man kigger på hestene fra hingstekåringen i 2001 er der stor forskel til den idag, de takter mere rent i 2001 og næsten ikke i år. Man er dermed ved at avle taktfejl ind i hesten fra føl som jo gør det svære for den at takte rent. Muligt det er blevet bedre, men syntes stadig det er for meget.

Syntes også der er noget virkelig galt når toppen domineres af heste der er fra bestemte stedet, at man fokusere for lidt på hov kvaliteten fx., og hestenes temperament - bare de kan dampe rundt og te sig vildt og vise gangarter så er den fin.
    Well, det hjælper ikke når den som 7årig går GP til en world cup med mange tusinde mennesker og meget larm, at den så er så damp i låget at den kigger på alt, ikke kan stå stille i en parade, er ved at stikke af når der bliver skridtet ud mm.

• #2   24. okt 2009 Jeg synes sådan mht. "avls idealer" så burde alfo omega for dressur hesten være kort ryg, lang hals, lange og stærke ben. Specielt bagbenene skal være egnet til samling.. halen burde være lavt ansat

• #3   25. okt 2009 Synes personligt at de fokuserer for meget på at hesten kan kaste rundt med benene, at hesten kan te sig og et mere og mere ædelt/sporty udtryk. Jeg ser sjældent alvs-ting, så kan ikke kan ikke reelt sige noget om, om det har ændret sig...

Derudover vil jeg hoppe på Krikkens og Angelikas vågne, bedre hovkvalitet, kortere rygge (de fucker lange rygge der er i dag, det er jo nærmest umuligt at lave korrekt samling på dem?!), taktrenhed, temperament´, bedre ben og måske endda fokusere på hvis allerede har tendens til at sætte sig...?

Btw, jeg har ikke noget imod et ædelt træk, min egen hoppe er jo araber, MEN når de fx ved arabere fører hestens næseryg til at have SÅ stort et knæk, som langt de fleste har nu om dage (gud ske lov har min det ikke!) så fører det til luftvejsbesværelser og mener også der er andre ting. Det ville fandeme være ærgeligt hvis alle heste rendte hun sårn :S
    Til sidst har vi jo så hellere ikke længere forskellige hesteracer, til sidst har vi kun store og små arabere, fordi alle heste skal være så og så ædle....

• #4   25. okt 2009 Altså egentlig burde jeg ikk sige noget til det her tema overhovedet.
    Synes dog det er super interessant at se hva der bliver sagt omkring avl herinde. smiley

Må også sige at de ting der er blevet nævn lyder meget relevante for en hest som kan udføre dressur uden at få skader af det.

Noget jeg måske gerne ville spørge ind til er det med Araberhovedet? Er der virkelig så tit araber blod i hestene? Altså kan personligt ikke så godt lide araber hovedet, men synes da heller ikk man ser det så ofte? eller tager jeg fejl?

Og synes man skulle avle mere på den slags heste man brugte i krigen i gamle dage, de er bygget til at bære sig selv på den måde, lige som hestene fra den spanske dressur jo er det smiley men ej ved jo ikk noget om det smiley

• #5   25. okt 2009 Kathie, ja det var nok den spanske races type/krigshestene jeg ledte efter smiley

Måske ikke altid det helt udprægede araberhovede ved de store heste, men ser det tit ved ponyer... Ikk det overdrevne som araberen er ved at styre hen imod, men tror desværre det nok skal komme om nogle år, hvis avlere ikke begynder at tænke sig om smiley

MEN jeg ved ikke om det skyldes at der direkte er araberblod i hestenes åre eller hvad, eftersom jeg faktisk ikke rigtig interesserer mig for avl, da jeg synes de går efter forkerte kriterier smiley

• #6   25. okt 2009 ~ SilverFlake ~ : okay smiley jeg vil selv lige se om jeg kan finde noget smiley

• #7   25. okt 2009 Synes det er ritigt, det med araberhovedet xD

Men jeg har ingen forstand på avl, overhovedet.. Oo

Så derfor spørger jeg lige;
    Hvorfor skal de spjætte med bagbenen og te sig? xD

• #8   25. okt 2009 Altså, nu kiggede jeg lige herinde med nogle haflinger... Jeg er IKKE ude på at støde nogen, hingsten er utrolig smuk(!), jeg bruger ham bare som et generelt eksempel, for ligner ham her((link fjernet) det sædvanlige billede af en haflinger?

Mini Buchholtz :'D .
    Tjaaah, godt spørgsmål, det er vi flere der undrer os over xD

• #9   25. okt 2009 LInket virker ikke på min computer ;]

Ja, okay xD Jeg kan bare ikke se hvad pointen i det er.. Flot, du kan ikke styre dit føl? Oo xD

• #10   25. okt 2009 Hvis man sletter parantesen, så hjælper det smiley

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=123748

• #11   26. okt 2009 ah... xD!

Det ved jeg ikke ngoet om, men den er godt nok smuk smiley

• #12   1. nov 2009 Det er da stadig rytterne der skal blive bedre. Og det går bestemt ikke særlig godt smiley

• #13   1. nov 2009 Røsle: nu er jeg jo af den mening som avler at en god rytter aldrig vil kunne ride en dårlig avlet hest godt.. man må jo både satse på uddannelsen af ryttere, men så sandelig også forbedringer af det de sidder på.
    Eksteriøret skal jo kune holde til at blive brugt

Kommentér på:
en bedre fremtid ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce