{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
942 visninger | Oprettet:

Er der en fremtid for sådan en pony? {{forumTopicSubject}}

Er i tvivl om emnet hører til her, men har brug for råd og syntes denne gruppe var mest passende, men sig endelig til hvis det ikke hører til her, så sletter jeg det.

Sagen er den at jeg nu efter lidt over 1 år har opgivet min pony. Hun var skrækslagen for mennesker da jeg fik hende, det er blevet meget bedre, men hun kræver stadig masser af omsorg og træning for at fungere optimalt og dette har jeg måttet indse at jeg ikke kan give hende.
Derfor har jeg sat hende til salg. Men er i tvivl om hvorvidt det er godt for hende at få en ny ejer for hvis de ikke bruger tid på hende, bliver hun uudholdelig at være sammen med.
Eksempler på hendes adfærd hvis jeg ikke har arbejdet med hende i 1-2 mdr:
- Hun løber fra en på folden og er umulig at få fat på, flyver baglæns hvis man tager i grimen.
- Er svær at trække med da hun er "bange" for en og derfor går sidelæns.
- Bliver meget let forskrækket over selv de mindste ting, taler man lidt hårdt/højt bliver hun meget påvirket af det.

Arbejder jeg derimod med hende bare et par gange i ugen er hun en hyggetrold på folden og slapper af når jeg trækker med hende. Hun kan stå bundet uden problemer og står stille mens jeg strigler og renser hove.

Hun er en shetlænderhoppe med god afstamning så hun er jo oplagt avlshoppe, men jeg frygter at hun bare bliver en af de ponyer der kommer til at gå på en mark uden megen kontakt, som så mange shetlændere gør. Hun har ikke et typisk shetlænder temperament, men er meget sensitiv og har haft nogle uheldige oplevelser som ung hvor tidligere ejer ville givehende grime på på folden, men ikke kune fange hende, jagtede hende rundt og tvang grimen på hende hvorefter hun rendte fra dem. Så hun har lært at mennesker er farlige og medfører ubehag.

Jeg er bange for at hun bliver en kastebold der efter mange forskellige ejere ender hos slagteren. Da jeg studerer har jeg måttet indse at jeg ikke har tid og økonomi til at have så mange ponyer som jeg har, det er også en af grundende til jeg skal sælge hende.

Hvad er bedst for sådan en pony?
Er det bedst for hende at få fred og lade hende aflive så hun ikke får flere ubehagelige oplevelser?
Syntes bare det er ærgeligt at aflive en pony på 4 år, men lever hun 30 år endnu kan hun nå at få mange dårlige oplevelser.
Har overvejet at kontakte Nyt Hesteliv, men har ikke råd til at overdrage hende til dem, da jeg kunne læse på deres hjemmeside at det ville koste penge hvis de skulle tage hende ind.

Er i lidt et dilemma, vil jo bare hesten det bedste og det kan hun ikke få hos mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er der en fremtid for sådan en pony?
  • #1   25. nov 2011 Synes det er nogle rigtig gode tanker du gør dig..
    Og det er super ærgeligt at aflive en sund og ung pony.. men det er også ærgeligt at se den ende som kastebold.
    Jeg ville nok have den til salg i et par mdr i håb om at den helt rette person kom, og hvis det ikke skete, ville jeg aflive. For hestens eget bedste.

• #2   25. nov 2011 Allerførst; hvor er hun en smuk lille dame (var lige inde for at "lure" på hendes profil)! smiley Åh, hvis jeg havde pladsen og tiden...

Nå, men det har jeg ikke. smiley

Og som du beskriver hende umiddelbart, ja så ville jeg måske nok, selv om det er trist, overveje at sende hende over regnbuebroen, hvis jeg var dig. Normalt går jeg ikke ind for at aflive en sund og rask hest, men i dette her tilfælde er der ret stor risiko for, at ponyen vil blive "kastebold", fordi hun er så speciel.

Et alternativ kunne være at forære hende til Paradisgården eller Nyt Hesteliv.

• #3   25. nov 2011 Det koster da ikke penge at overgive hende til Nyt Hesteliv smiley har selv mødt Jannie og hendes medarbejdere, og har aldrig mødt nogle der arbejder så hårdt for at de stakkels dyr får en værdig tilværelse.

• #4   25. nov 2011 ville sælge hende også få første købsret, så hvis den skal sælges videre skal den nye ejer først spørger dig om du vil købe den igen (har jeg på min hest, da ejeren var bange for vi ville sælge ham videre, da han var rigtig dum en gang)

• #5   25. nov 2011 Hvis man skulle se lidt sort / hvidt på det ,skulle man ikke påtage sig mere end man har økonomi / tid til . Når det er sagt , så sæt den til salg og vent på den helt rigtige ejer .Ved det er næsten håbløst da dk. lige i øjeblikket er oversvømmet af heste og ponyer der vælter ind over grænsen , til billige penge .

• #6   25. nov 2011 Kan godt se det koster at give den til Nyt Hesteliv, men det koster jo også penge at få den aflivet. smiley

Nadja - Kig på deres hjemmeside. smiley

• #7   25. nov 2011 Hm mærkeligt for det gjorde det ikke sidst jeg var derinde og kigge?
    Men ja kan godt se det, men vil give CTS ret og sige at det koster jo også penge at få hende aflivet.

• #8   25. nov 2011
    Hvis det var mig ville jeg bruge rigtig god tid på at finde det rette hjem til hende - for selvfølgelig er der en fremtid i hende smiley !

Find det rigtige hjem. - Skriv KONTRAKT.. Sørg for at få førstekøbsret (det skal stå i kontrakten). Skriv i kontrakten, at du skal have tilladelse til at komme uanmeldt på besøg - så kan du ALTID komme og kigge til hende, og se hvordan de behandler hende smiley

• #9   25. nov 2011 Enig med BECK:)
    og så skriv i kontrakten at hvis du finder ud af at de ikke passer hende godt, så kan du til hver en tid, tage hende tilbage.

• #10   25. nov 2011
    Find den rigtige ejer, han/hun findes derude et sted.
    - Bare husk, at sælg hende til nogle der kender til og er klar til at tackle hendes problemer smiley

• #11   25. nov 2011 Brug en masse tid på at finde den rette ejer til hende, og få evt. lavet kontrakt på at du evt. skal have hende tilbage hvis hun sælges igen, da det jo altid er meget rart at kunne få hesten tilbage (og hvis pengene ikke er der) kan man finde en sød ny ejer..

Hun ser virkelig skøn ud! Og er sikker på at en masse træning som horsemanship ville hjælpe stort!
    Min ejen havde nogle perioder, hvor hun var næsten panisk for at blive rørt på halsen, var bange hvis man kom ind i hendes boks og når vi skulle træne lidt begynder horsemanship, blev hun bange og flygtede hvis jeg bare kom 2 meter tæt på hende. Hun er normalt rolig, ret kold overfor ting og elsker kontakt med sin "mor" (mig), står og vrinsker hele tiden imens jeg er hos hende. Vi havde så et kursus på gården med grundlæggende ting som basis komandoer, kun ved hjælp af tålmodighed og masser af ros, og afslappethed. Hun begyndte på kursuset at flygte fra mig, og fik et tip som tog noget tid for hende at forstå, men til slut på kursuset stod hun fuldstændig rolig, jeg kunne røre hende over alt og hun kunne ikke lade være med at nusse med mig. Det var rigtig rørende og var og stadig er, læren dybt taknemlig. Og var ved at tude af glæde da det hele begyndte at fungere. Jeg har aldrig haft problemer med hende siden, og min hest stoler 110 % på mig og jeg stoler 110 % på hende!

Det er virkelig noget jeg kan anbefale ALLE! Læren fortalte også om hesten er indvendig eller udvendig. Indvendig= Hvis den synes noget er farligt, fryser den helt og det er bare ligesom den tænker, hvis jeg nu bare står helt stille går det væk tilsidst. Udvendig= Hvis hesten viser tingene ved at flygte (som i begge vores tilfælde)..

Det er virkelig en dejlig pony du har! Og havde jeg pengene ville jeg rigtig gerne købe hende, og hjælpe hende på rette spor igen smiley

• #12   25. nov 2011 Tak for alle jeres svar, havde slet ikke regnet med at få så mange smiley

Syntes det er rigtig svært at finde ud af hvad der er bedst for hende. Som nogle af jer skriver er hun en rigtig dejlig dame og har været rigtig glad for hende. Men tvivler bare på at hun nogen sinde kommer til at hvile i sig selv. Det vil i hvert fald kræve megen tid og tålmodighed og det bliver rigtig svært at finde nogen der vil give hende dette. Som i skriver DK fyldt op med heste/ponyer!

Kan ikke overskue at skulle hive 10.000 kr ud af budgettet for at overdrage hende til nyt hesteliv, selvom det er dette jeg tror der vil være bedst for hende.

• #13   25. nov 2011
    Synes bestemt ikke du skal aflive hende...

• #14   25. nov 2011 Synes heller ikke du skal aflive hende! Det ville være rigtig syndt, for hun virker som en dejlig pony, som bare er forvirret. Hun (som du skriver) har haft en dårlig opvækst og dette påvirker hende jo stadig idag.
    Som jeg skrev tidligere med det horsemanship kursus.
    Jeg kender en hoppe som også var med til det kursus. Hun var bange for at få dækken på, pga. noget i opvæksten. Hun skulle til at tilrides og dækkenproblemet skulle jo så ordnes, da hun jo ellers ville blive bange når rytteren ville svinge sig op på ryggen. De trænede med et tæppe i lang tid også lang tid efter kursuset og nu er der ingen problemer. Hun er nu blevet en fin dressur hest.

Så tror "bare" det er noget man skal vænne hende til, og vise hende at det ikke er alle mennesker som er farlige.
    Du kunne jo evt. sælge hende til én som vil bruge hende til horsemanship, eller bare træner efter de teknikker?..

• #15   26. nov 2011 Kunne også rigtig godt tænke mig at hun kom hen til en der ville bruge hende til horsemanship eller som trickpony. Hun er super lærenem så hun ville egne sig perfekt til det.
    Har bestemt ikke lyst til at aflive hende!

• #16   26. nov 2011 Ja!
    jeg ville rigtig gerne købe hende, hvis jeg havde tiden og pengene.. smiley
    Desværre råder budgettet kun til en hest smiley

• #17   26. nov 2011 Nu har jeg jo skrevet til dig i din annonce (har dog ikke lige nået at svare sorry).
    Jeg har selv sådan en pony som er meget speciel. Den bryder sig ikke om fremmede og er altid ret sur. HVis jeg engang skulle af med den, ville jeg aldrig sælge den da det bliver en kaste bold, pga temperment, medmindre jeg kendte personen og vidste hvordan den ville få det ellers er den nok bedst tjent med en aflivning. Selvom den er sund og rask, men den stresser over ingenting og bryder sig overhovedet ikke om børn. Det er en pony jeg godt kunne forvente angreb hvis man ikke lytter til den og forstår den.

Ham som jeg skriv godt kunne være interesseret i den har selv en lille welsh hingst som har været ligesom din, den er det dog stadig overfor fremmede men det blevet så meget bedre, men han er også meget rolig og har stort set altid gulerødder eller lign når han skal snakke med dem, så de forbinder ham med godbidder smiley

• #18   27. nov 2011 Er sikker på hun ikke vil angribe. Hendes strategi er flugt og den har hun altid valgt de gange jeg har set hende stresse helt op i det røde felt. Det farlige er jo så hvis man står i vejen for hende når hun flygter.
    Men er sikker på at hvis man har lyst til at arbejde med sådan en pony, kan hun blive rigtig dejlig.
    Min kæreste har haft store problemer når han skulle fodre ponyerne, fordi hun ikke var tryg ved ham og derfor ikke ville komme ind. Men det er langsomt blevet bedre. Selvom det ikke er så tit han fodrer dem for mig, er hun blevet meget bedre til at gå ind og bliver ikke så let forskrækket for ham. Så hun skal åbenbart bare have tid.

Kommentér på:
Er der en fremtid for sådan en pony?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce