{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Bange/Panisk/Nervøs Pony :/ {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu i langtid overvejet at spørge om hjælp herinde, da jeg efterhånden ikke ved hvad jeg skal gøre smiley

- Jeg har haft min pony Bopart siden september 2006, det første år jeg havde ham, gik tiden med tilvænning af rytter på ryggen, tilridning osv. Lige da jeg købte ham, kunne han gå/trave over bomme osv, men nu er han simpelthen rædselvslagen over dem, det kom bare ligepludselig en dag. Han er bange for ALT virkelig alt.

- Bare der er en fugl der letter fra en gren ved ridebanen, til en lille blæst i en trægren, til et menneske der kommer rundt om hjørnet, som han ikke kan se, når han bliver forskrækket laver han sådan et mærkeligt spjæt. Han er også EKSTREMT bange for vand, det var han ellers ikke lige da jeg købte ham, men pludslig en dag jeg skulle vaske ham, var han bare SÅ bange, kunne slet slet ikke få ham ud i vandspiltorvet smiley . Her for 2 måneder siden, da jeg skulle til og ride, hentede jeg sadlen, og ligeså snart han så den, begyndte han at stejle og blev fuldstændig panisk, og bange for den.

- Jeg havde ham så til dyrlæge for at tjekke ryggen, ben osv på ham, men der er INTET galt, dyrlægen ku' heller ikke mærke at han var øm nogen steder smiley .
- Så tænkte jeg det måske var sadlen der var noget galt med, så har haft en 4-5 sadelmagere ude, og de siger sadlen ligger og er som den skal være.

- Så nu spørger jeg jer: Hvad skal jeg stille op? smiley
Jeg kan ikke få ham ud i vandspiltorvet lige meget hvad jeg gør, om jeg tænker på noget andet imens jeg trækker ham derud, prøver at bakke ham derud, jeg kan lade ham stå og kigge på vandspiltorvet i op til 30 minutter, men det hjælper heller ikke, så kigger han bare rundt på alt andet, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skall gøre smiley Det er ikke kun vandspiltorvet men vand generelt han går uden om vandpytter osv også smiley

- Selv en helt ALM sort foderspand bliver han helt panisk over, han begyndte at stejle osv, hvis bare min striglekasse kommer 1 meter for tæt på ham.

Hvad skal jeg gøre? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange/Panisk/Nervøs Pony :/
  • #1   19. jul 2009 Har du fået tjekket nerver eller haft en kiropraktor ude? Evt fået tjekket hans øre?

Det lyder som om at han måske har nerve forstyrrelser. Har du fået taget en fuld blodprøve?

Det kan godt være at det lyder mærkeligt i dine øre, men hvis han ikke fejler noget medicinsk, altså dyrlæge ting, så kan det være dig.

Hvis du reagere det mindste forskrækket når han bliver forskrækket så bekræfter du ham bare i at det er pisse farligt. Gør han det samme med andre mennesker?
    Hvad med en hestehvisker?

Bare nogle tanker, men glæder mig til at høre videre om det.

Mvh Malene

• #2   19. jul 2009 Hej igen

Hmm nu har jeg jo været inde og se på bopart og kan ikke lade være med at skrive at den historie du har lagt derind jo egentlig passer meget godt på nu ikke? Altså med at han er bange.

Jeg ville få taget en blodprøve der viste det.

Mvh Malene

• #3   19. jul 2009 jeg har selv haft en hest der var sådan, så jeg vil gerne hjælpe diq, hvis duh vil havde miin hjælp kan vi så ikk skrive sammen i privat beskeder?

her er lige et per spørgsmål som jeg ske vide hvis jeg ska hjælpe diq

hvor gammel er duh?
    hvor gammel er din hest?
    hvor bor duh?
    hvor lang tid har det stået på?
    og hva gør den når den bliver bange?

• #4   19. jul 2009 Malene S

- Han har været en del syg i sidste efterår og vinter med, så han har været ude og inde af landbohøjskole og blevet undersøgt fra hoved til røv, han fejler ingenting, har haft hestevisker ude 3 gange, hun fortalte at da han i vinters kvar ude for en ulykke i traileren, da han skulle læsses, blev han forskæftet og løb med et spjæt ind i traileren, hvor han røg ind under bommem og sad fast, hun fortalte, at han der havde lagt sig til at dø og faktisk var død, men var "kommet tilbage" fordi han havde hørt mig råbe og græde, det lyder som en meget sød historie men ved ikke lige hvor meget og hvor lidt jeg skal tro på det? ^ . Har også haft HMS træner ude, 30 minutter efter hun var kørt, havde en "glemt" alt, lige meget hvor meget jeg prøvede de ting hun lige havde lært mig, så det var 900 kr der igen røg ud i vasken, har også haft torben andersen ude 3 gange til tarilertræning da sagde han Bopart var den sværeste rampe hest han nogensinde havde haft.

- Og ja det er med alle han er bange, panisk og nervøs lige meget hvem der har ham i hænderne smiley

• #5   19. jul 2009 Cefir 4-ever<33 .

- Jeg er 18 år gammel og har snart ejet Bopart i 3år, han er selv 11 år. Han har gået som avlshingst og bedækket, blev kastreret som 7årig og jeg købte og tilred ham som 8årig.

- Lige da jeg købte ham, kunne han både gå over springbomme, blive vasket og hele molevitten, pludeslig en dag sagde det bare klik også ville han intet mere.

Jeg bor i Næstved på sydsjælland.

Det svært at definere hvad han gør når han bliver bange da det kommer helt an på hvad han er bange for, er det sadlen, krymper han helt sammen i kroppen, kan til og med begynde at stejle, hvis jeg går og græsser med ham udenfor, og han bliver bange er det sådan nogen små spjæt han laver.

• #6   19. jul 2009 Ja det lyder godt nok mærkeligt. Jeg er lige pt løbet tør for ideer, men vil bare sige at du jo ikke skal tro på mere end du selv vil med hensyn til hestehviskeren. der skal man selv sortere.
    Men vil også mener at det kræver mere end en enkelt gang med din hest da han jo er lidt speciel. Men der findes mange foreskellige hestehviskere rundt omkring, nogen bedre end andre.

Jeg kendte en hest engang som skulle have alt på rutine ellers fungerede den ikke. Altså at minimere det uventede. samme tidspunkt hver dag sker der det og det og det så han ved præcis hvonår der sker hvad.

Men jeg ønsker dig alt held med ham og skriver igen hvis jeg kommer i tanke om noget.

• #7   19. jul 2009 oka skriver lige til diq i private beskeder

• #8   20. jul 2009 Hvordan opfører han sig når han går i flok med andre heste??

• #9   20. jul 2009 Tina anita Mangård J
    - Når han er på fold osv, er han den sødste pony, han hverken bider eller sparker udefter andre heste, medmindre de selv har gjort noget først (:

• #10   20. jul 2009 så skulle man jo ikke tro det er noget neurologisk eller andet fysisk, så ville det jo også vise sig når den er på fold blandt andre heste. så ville jeg nok stadig søge og arbejde omkring det adfærdsmæssige som du gør. Hvis den er tryk på folden, kunne du jo starte der, tilbringe meget af tiden med den der, blive en del af dens flok, og så starte helt fra begyndelsen igen med alt. men allerførst lad den få tillid til mennesker igen, et sted hvor den føler sig tryg.
    rigtig meget held og lykke med projektet.

• #11   21. jul 2009 Hejsa jeg tror det er noget i hovedet på ham syntes virkelig du skulle brøve at ringe til mai britt carter, hun er virkelig kanon dygtig jeg havde virkelig mange problemer med min hoppe.
    Hun var så nervøs hele tiden hun var en god hoppe men man kunne bare ikke noget nyt med hende og har set avlet hende så ved hun ikke er blevet dårlig behandlet.
    Hun var bare så nervøs det var helt vild og selvfølgelig, da hun skulle tilrides kunne de ikke komme op på ryggen af hende jeg havde selv lært hende sadle men ville ikke det andet længere.
    Der var hun i 1,5 månede i tilridning uden held og de havde have endda prøvet at bedøve hende for at få hende til at slappe af uden held.

Så jeg følte sidste chance var mai britt eller aflivning for det var både synd for hende og mig at vi bare ikke kunne noget anden at være herhjemm på fold og i box.
    der var hun i 1,5 månede også, allerede efter 2 dage red de rundt på hende og idag men kan ride under tunel over bro og hvadsom helst det sker der ikke noget ved.
    Hun har bare fået ro i sind og blevet voksen en virkelig kanon hoppe tak at være Mai britt Carter.

Held og lykke med ham

• #12   14. nov 2009 hej hvilket foder får han?
    Cool mix kunne evt. hjælpe på ham?

smiley

Kommentér på:
Bange/Panisk/Nervøs Pony :/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce