Bange/Nervøs/Panisk Pony :/ {{forumTopicSubject}}
Jeg har nu i langtid overvejet at spørge om hjælp herinde, da jeg efterhånden ikke ved hvad jeg skal gøre
- Jeg har haft min pony Bopart siden september 2006, det første år jeg havde ham, gik tiden med tilvænning af rytter på ryggen, tilridning osv. Lige da jeg købte ham, kunne han gå/trave over bomme osv, men nu er han simpelthen rædselvslagen over dem, det kom bare ligepludselig en dag. Han er bange for ALT virkelig alt.
- Bare der er en fugl der letter fra en gren ved ridebanen, til en lille blæst i en trægren, til et menneske der kommer rundt om hjørnet, som han ikke kan se, når han bliver forskrækket laver han sådan et mærkeligt spjæt. Han er også EKSTREMT bange for vand, det var han ellers ikke lige da jeg købte ham, men pludslig en dag jeg skulle vaske ham, var han bare SÅ bange, kunne slet slet ikke få ham ud i vandspiltorvet . Her for 2 måneder siden, da jeg skulle til og ride, hentede jeg sadlen, og ligeså snart han så den, begyndte han at stejle og blev fuldstændig panisk, og bange for den.
- Jeg havde ham så til dyrlæge for at tjekke ryggen, ben osv på ham, men der er INTET galt, dyrlægen ku' heller ikke mærke at han var øm nogen steder .
- Så tænkte jeg det måske var sadlen der var noget galt med, så har haft en 4-5 sadelmagere ude, og de siger sadlen ligger og er som den skal være.
- Så nu spørger jeg jer: Hvad skal jeg stille op?
Jeg kan ikke få ham ud i vandspiltorvet lige meget hvad jeg gør, om jeg tænker på noget andet imens jeg trækker ham derud, prøver at bakke ham derud, jeg kan lade ham stå og kigge på vandspiltorvet i op til 30 minutter, men det hjælper heller ikke, så kigger han bare rundt på alt andet, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skall gøre Det er ikke kun vandspiltorvet men vand generelt han går uden om vandpytter osv også
- Selv en helt ALM sort foderspand bliver han helt panisk over, han begyndte at stejle osv, hvis bare min striglekasse kommer 1 meter for tæt på ham.
Hvad skal jeg gøre?
jun 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 2 Emner: 219 Svar: 1.090
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
-stine
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Han kunne også tage røven på dig, men det lyder som om han reagere lidt for voldsomt til at det "bare" er det. Altså fx. så er der mange heste der finder ud af at hvis de er "bange" for ting så bliver der talt sødt og roligt til dem, de bliver klappet og nusset - og det bliver egentlig rigtig rart når man opføre sig som om man er bange. Hvis man overhovedet kan komme til det, så ignorer når han er bange. Når du ignorere det så kommer du i hvert fald ikke til at lave den der "det er dejligt at være bange"
Ellers så træn en masse tillidsøvelser med ham - HMSøvelser du ved. Det hjælper jo rigtig godt Og hvis det nu er fordi han har svært ved at tilpasse sig, så ville jeg tilbringe en hel masse tid med ham. Ikke lade ham være alene, helst være ved hans side stort set hele tiden. Så skal han i hvert fald nok vende sig til DIG og når han først har vendet sig til dig, så bliver det sikkert lidt nemmere for ham at tilpasse sig
sep 2006
dec 2004
Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men det var lige det jeg fik ind da jeg aflæste ham
sep 2006
og nu står hun hjemme ved mig med kun to andre heste og igen små larmene børn
ja ved sku næsten ikke hvad det kan være -.-.-.-
-stine
sep 2006
-stine
dec 2004
jun 2006
- Tak for jeres svar (:
Fra August måned 2008 til og med april måned 2009 stod han på et "lille sted" som var en privat gård, og der begyndte det faktisk at gå rigtig rigtig godt med hans ridning osv. Så blev jeg nød til at flytte ham, da gården blev solgt, og det har været siden han blev flyttet til det sted hvor han står nu, at problemet med sadlen osv kom, så der må være lidt om det i siger tror jeg (:
- Men vandspiltortvet/vand problemet og de andre problemer med nervøsiteten har været der konstant de sidste 2 år
dec 2004
Vandspiltovet osv. tror jeg har noget med tillid at gøre
jun 2006
- Jaa, har også selv tænkt på at det må ha' noget at gøre med han ikke "kan lide stedet" .
Eks det sted han står nu, er et "stort" sted med plads til 23 heste, men der står kun i alt 8 heste på stedet s:
dec 2004
jun 2006
- Jaa det er det nok noget om
Han skal flyttes til et nyt sted ( endnu engang s: ) Nu her den 1/8 det er et lidt mindre sted, og håber det bliver sidste gang han skal flyttes, så han kan vænne sig til stedet. Må prøve at se hvordan han får det, men tusinde tak for din tid og hælp ..
dec 2004
Bange/Nervøs/Panisk Pony :/