{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

Bange/Panisk/Nervøs Pony :/ {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu i langtid overvejet at spørge om hjælp herinde, da jeg efterhånden ikke ved hvad jeg skal gøre smiley

- Jeg har haft min pony Bopart siden september 2006, det første år jeg havde ham, gik tiden med tilvænning af rytter på ryggen, tilridning osv. Lige da jeg købte ham, kunne han gå/trave over bomme osv, men nu er han simpelthen rædselvslagen over dem, det kom bare ligepludselig en dag. Han er bange for ALT virkelig alt.

- Bare der er en fugl der letter fra en gren ved ridebanen, til en lille blæst i en trægren, til et menneske der kommer rundt om hjørnet, som han ikke kan se, når han bliver forskrækket laver han sådan et mærkeligt spjæt. Han er også EKSTREMT bange for vand, det var han ellers ikke lige da jeg købte ham, men pludslig en dag jeg skulle vaske ham, var han bare SÅ bange, kunne slet slet ikke få ham ud i vandspiltorvet smiley . Her for 2 måneder siden, da jeg skulle til og ride, hentede jeg sadlen, og ligeså snart han så den, begyndte han at stejle og blev fuldstændig panisk, og bange for den.

- Jeg havde ham så til dyrlæge for at tjekke ryggen, ben osv på ham, men der er INTET galt, dyrlægen ku' heller ikke mærke at han var øm nogen steder smiley .
- Så tænkte jeg det måske var sadlen der var noget galt med, så har haft en 4-5 sadelmagere ude, og de siger sadlen ligger og er som den skal være.

- Så nu spørger jeg jer: Hvad skal jeg stille op? smiley
Jeg kan ikke få ham ud i vandspiltorvet lige meget hvad jeg gør, om jeg tænker på noget andet imens jeg trækker ham derud, prøver at bakke ham derud, jeg kan lade ham stå og kigge på vandspiltorvet i op til 3 minutter, men det hjælper heller ikke, så kigger han bare rundt på alt andet, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skall gøre smiley Det er ikke kun vandspiltorvet men vand generelt han går uden om vandpytter osv også smiley

- Selv en helt ALM sort foderspand bliver han helt panisk over, han begyndte at stejle osv, hvis bare min striglekasse kommer 1 meter for tæt på ham.

Hvad skal jeg gøre? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange/Panisk/Nervøs Pony :/
  • #1   19. jul 2009 jeg kan lade ham stå og kigge på vandspiltorvet i op til 3 minutter,
    - Der skal stå: 30 minutter (:

• #3   19. jul 2009 Bonnie&Timon .
    - Har prøvet at skifte foder nogen gange smiley
    Han har både prøvet at få: Hvalset havre, byg, olie, hvidløg, forskellige pony foderblandinger, cool mix, tilskuds foder, alovera har prøvet SÅ mange ting, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, har ikke redet på ham i 2 måneder for kan simpelthen ikke komme til ham med hverken sadel, underlag, eller noget smiley Ikke engang et dækken eller et skridt tæppe smiley

• #4   19. jul 2009 »maya. .
    - Har haft forskellige mennesker ude og prøve intet hjælper.
    Har også selv prøvet at lave forskellige øvelser med ham, når han er løs i folden, ridebanen eller ridehuset, følger han mig også osv.

• #5   19. jul 2009 Da jeg fik min pony, kunne jeg selv trække ham op i traileren, men da jeg skulle have ham op næste gang ville han ikke, han vidste han kunne bestemme over mig.

Mange heste bliver bange for pludselige lyde, eller noget som dukker op som de ikke kunne se.
    Men lav nogle tillids øvelser med ham, tror den skal have tillid til dig før den tør alt det "farlige" smiley

• #6   19. jul 2009 Han er verdens sødeste hest, hvad angår, at gå tur, være løs på ridebane, i longe osv, men han er bare panisk og bange for selv de mindste ting, og hvis jeg har øvet 4-5 timer med ham, ved foreksempel at ligge et underlag på, og af, på og af, på og af, og røre ham over kroppen osv, så er han ligeså panisk og bange dagen efter, somom han har GLEMT ALT jeg øvede med ham dagen før smiley

• #7   19. jul 2009 Kamilla Padkær .

- Han har gået som hingst og bedækket til han var 7, hvor han blev kastreret, og i 2006 købte jeg ham som 8årig hvor han blev tilredet, så har snart haft ham i 3 år, nu er han 11 s:

• #8   19. jul 2009 Kamilla Padkær .

- Tror egentlig han har masser af tillid til mig, da han rent udsagt ikke kan "lade mig være" når jeg er hos ham, han skal heletiden, stå med hovedet på min skulder, kommer selv hen til mig, bliver nærmest "ked af det" når jeg lige går væk fra ham, og han følger mig heletiden når han er løs på ridebane, ridehus osv (:

• #9   19. jul 2009 Når du øver tingene med ham skal du heller ikke øve dem med ham i flere timer smiley
    Men lige til han ser det ikke er farligt, så lige 2 gange mere eller noget, og så ros ham og gør det igen dagen efter, eller nogle dage efter.

• #10   19. jul 2009 Lad hver med at give ham havre.. Giv ham bare roepiller, vitaminpiller, luserne, hvidløg og lidt olie?

• #11   19. jul 2009
    *Ronja//Team - Sortemosevej * smiley '
    - Ja, han er tilsalg til den rette rytter som kan gøre ham mere rolig og afstresset.

• #12   19. jul 2009 #Team Horse in Harmony# - Catarina R
    Han får heller ikke havre (:

• #13   19. jul 2009 Jeg kan se at du rider dressur(:
    Når du rider ham (ved godt det er lang tid siden) var det så mest da han gik til bidet, eller da han havde lange tøjler, eller begge dele ?
    Nogle heste kan ikk lide at gå til biddet, da de ikk har ligeså stort et overblik, som de har når de har lange tøjler, og kan kigge rundt omkring..
    Det kan være en af tingene ..

men jeg synes det var en rigtig god idé at prøve at træne med en anden hest (:
    Min hest var bange/panisk for boks, staldgang, trailer, løsdrift, alt indelukket, alle slags piske, fugle, ja, jeg kunne blive ved og ved ;s
    oven i det, så var han ikk vant til at stå på fold, da han er lidt klaphingst og enormt dominerende!! Så han forstod ikk hestenes kropssprog /;
    Ja, altså ALT var galt, men nu går det kun fremad smiley

Men hans boksskræk har jeg næsten fået kureret nu (: Jeg fik hans kæreste til at stå og spise i boksen ved siden af den Pegasus(min hest) spiste i, og det gør jeg hver dag (:
    Nu kan Pegasus faktisk gå først ind og stille sig til at spise, mens jeg henter følle (hans kæreste).
    Og han var altså VIRKELIG bange ! Hos forrige ejer havde han stået alene på en gård i en boks 24 t. i døgnet i mere end 3 måneder!!!
    Det var pga. hans hingstede og dominerende adførd, tror vi.
    og nu går han frivilligt ind (:
    Han spiser kun derinde, da han er løsdriftshest, så han er der ikk i så lang tid, men han er rolig når han er der, selv når han er færdig med at spise.

Så altså, at få en ven med hjælper MEGET! smiley

• #14   19. jul 2009 Ok

• #15   19. jul 2009 Ikk tage dig af min lange besked, men jeg har det med at give aaaalt for lange eksempler xD

• #16   19. jul 2009 Nina: hvis du er intr (ved ikke lige hvor du bor) og du bor lidt i nærheden, kan jeg godt komme forbi og prøve at hjælpe?vil ikke sidde her og guide når han er så nervøs/farlig som hans adfærd er, da det mindste forkerte kan gøre det værre. Du kan skrive privat, hvis du er intr.

• #17   19. jul 2009 Synes mest det lyder til der er noget galt i hans hoved. Fx noget der trykker eller lignende.
    Lyder ikke til han er en særlig glad hest smiley Håber du løser det ved at finde en ny rytter

• #19   19. jul 2009 Jeg synes også det ville være en god idé med Torben Andersen (:
    eller nogle herinde fra..
    Fx.
    NHG - når vi atter ses igen, er jeg i himlen :'/ .

- Som også har skrevet herinde (:

Eller
    Allimac go Ynor

De er (efter min mening) nogle af de dygtigste herinde smiley trods deres alder.

• #20   19. jul 2009 Camilla Skov
    - Jeg har haft torben andersen ude 3 gange indtil videre for at træne trailerlæsning, hans ord første gang han var her var: Det er den sværeste rampehest jeg nogensinde har haft s:

• #21   19. jul 2009 Hmm ..
    Måske de to jeg foreslog ?
    eller Angelina Otakari herinde fra ?

• #22   19. jul 2009 Katrine'(: Pe'Ka<3

- Jaa, det kunne vært at få nogen ud at hjælpe mig, men desværre er intet i livet gratis, og med en mor der er arbejdsløs og en far der kommet på arbejdsfordeling og jeg selv kun tjener som ungarbejder har jeg simpelthen ikke råd til det smiley

• #23   19. jul 2009 Allimac go Ynor tager 100 kr + kørsel, og NHG tager vist 50 + kørsel (:
    Det er nogle af de billigste og de bedste xD

• #24   19. jul 2009 Katrine'(: Pe'Ka<3

- Kan godt se det ikke er det helt vilde de tager for det, men jeg havde en HMS træner ude i vinters, og det var sjovt, og det gik helt fint. Indtil hun var taget afsted, bare 30 minutter senere, havde Bopart "glemt" alt det vi lige havde trænet, lige meget hvad jeg gjorde af det hun havde lært mig virkede, så det var lige 900 kr der røg ud i rendestenen der.

- Som sagt, så "glemmer" han de fremskridt jeg har lavet med ham næsten med det samme igen, selvom jeg træner de samme ting med ham igen og igen, i en uge, er han stadig ligeså rædselvs slagen som han var dagen før smiley

Derfor jeg er så frustrreret over det hele smiley Jeg har ikke redet på ham i måneder pga han bliver panisk når han ser sadlen, bare jeg kommer med et underlag er han ved at slå kolbøtter i luften, og hvis jeg så har brugt 30-40 minutter på at gøre ham tryg ved et normalt underlag, ryster han skrækslagen og er ved at bukke under i hele kroppen bare af skræk smiley

• #25   19. jul 2009 Hmm..
    er der overhovedet noget han kan lide ?
    En eller anden lille leg/ting/hygge-noget .. et eller andet ?

• #26   20. jul 2009 Allimac go Ynor

- Det var lige før jeg fik tåre i øjnene da jeg lige læste det du skrev.
    Jeg ville være dig dybt taknemlig for din hjælp.
    Skriver lige en privat besked til dig (:<3

Kommentér på:
Bange/Panisk/Nervøs Pony :/

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce