{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
750 visninger | Oprettet:

Starte med at ride bidløst? {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop fået part i en dejlig fjordhest på 5 år. Har ham som min egen, og bestemmer selv, hvordan jeg vil træne ham.

I øjeblikket er han lidt vild, regner med at ride ham for første gang på søndag, hvor jeg har fået min egen bomløse sadel hentet. (Han har en kombineret sadel, men jeg har bedre balance i min bomløse) Det bliver så med bid.

Han har sine egne meninger, så vidt jeg har forstået, og forstod også at han ikke brød sig om at få hovedtøj på (med bid i..)

Så jeg vil super gerne begynde at ride bidløst på ham, spørgsmålet er bare, hvilket hovedtøj jeg skal have? Jeg red med et "bittless" på Kavello - og hvordan søren starter jeg op?

Har i sinde at træne en masse jordtræning med ham, så han fatter at det er mig der bestemmer smiley

Nogle med nogle gode idéer?
Bla hvordan jeg starter op, og hvilket hovedtøj. Målet er at kun ride med cordeo, som jeg kunne med Kavello.. Men der er lang vej smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Starte med at ride bidløst?
  • #1   9. jul 2009 Det skal lige skrives, at Kavello var vandt til at ride uden bid - så der fortsatte jeg bare, hvor hans ejer slap.. Så har ingen idé, om hvordan jeg skal starte op smiley

• #2   9. jul 2009 De første biløse "oplevelser" jeg havde, var med min gamle part (:

Jeg startede ganske enkelt med at prøve at ride i grime en dag i stedet for hovedtøj.
    Så red jeg med bid igen, og så uden, og så med, også uden osv.
    Først blev jeg 20% bidløs. Så 40%, 60%, 80% og tilsidst 99% (kunne ikk blive 100%, da jeg SKULLE have bid på i skoven ;s ).

Men det med at starte op, det er bare at hesten skal lære signalerner fra et bidløst, i stedet for et bid (:
    Så man skal lige starte med ikk at kræve for meget, da det jo er nye signaler hesten skal lære.
    Men ja, du smider bare et eller andet på hovedet uden bid, og så rider du smiley

Super idé med jordtræning !
    Så får hesten også en chance for at lære dig lidt at kende, før du rider ham d;

• #3   9. jul 2009 * de første bidløse

• #4   9. jul 2009 Okay. Tak for svar smiley
    Havde så bare sat tøjler på grimen? Eller træktove?

Ja, jeg træne en del jordarbejde med ham først, da han mener at det er ham der bestemmer, men regner med at ride ham for første gang søndag, det bliver dog ikke mere end skridt - og der kan jeg jo så se, hvordan han reagerer med bid.. Grunden til at jeg rider ham på søndag er, at det er der hans ejer er der, som har lovet at hjælpe første gang smiley

Målet er helt sikkert, at vi får et godt samarbejde, mig og Calle, som han hedder smiley

• #5   9. jul 2009 Jeg startede med træktorve, indtil jeg fandt ud af at man jo kunne sætte tøjler på (x

- Men du havde jo et bitless, ikk ? (:
    For det ville jo være perfekt at have fra starten!
    Det er nemlig et lidt kræftigere signal.

Ang. jordarbejde.

Min gamle part, Tjalfe, var fuldstændig umulig at have med at gøre. Da jeg skulle prøve ham, og de første par gange derude, tog ejerene ud på folden, med både normale piske og longepisk, og slog ham og jagtede ham ind. Man skule vare min. 2; en til at slå, og en til at trække ;s
    Han var næsten farlig at strigle og rense hove, fordi han var bange og prøvede at gøre modstand. Det samme under ridning. Jeg havde ingen indflydelse i starten!

Et halvt år efter, kunne jeg kalde ham til mig på folden, han stod bomstille på striglepladsen, og løftede hovene når jeg bad ham om det. Han var stadig stædig, men det var mig der bestemte, og han sagde mig ikk imod.
    Han blev dygtigere og dygtigere og fik mere og mere respekt for mig.

Det skal lige siges:
    Jeg slog ham ALDRIG!
    Heller ikk med pisk under ridning!
    Og ja, han stak af med mig i starten og tog styringen, men han fandt jo ud af at jeg var god nok.
    Og nar jeg var god overfor ham, var han også god overfor mig (:

Og ja, det endte med vi blev bidløse og uden sadel, og red rundt med plastik på hovedet osv osv smiley

• #6   9. jul 2009 det skal også siges, at jeg var den eneste der ikk slog og sparkede ham, og piskede løs på ham!
    Og derfor var jeg også den eneste han var så fantastisk overfor.

• #7   9. jul 2009 Mange gange kan man bare smide et på og ride . Ved det lyder enkelt, men det har jeg gjort på begge mine heste , uden de har prøvet det før :b..

Hvis du skal ride i naturen, skal du bare være sikker på han kender signalet 100 % på banen (:

• #8   9. jul 2009 Mig og min gamle part (: Galop og trav på fold i grime og træktorv.
    Der havde jeg haft part på ham i ca. 4 måneder.

http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=78542

Og det var altså bare at jeg satte mig op og red i en girme, i stedet for hovedtøj ;D

Her har vi ikk prøvet det mere end højst 9-10 gange!

• #9   9. jul 2009 Så ja, det er bare at sætte sig op og prøve ! xD

• #10   9. jul 2009 Er det ikk en bitless du mener ? (:
    Altså hvor den han forveksle signalerne ?

En sidepull er nemlig ikk særlig langt fra en normal lædergrime (: Den sidder bare stramt, og ligner en trense.

En bitless er den med kryds under hagen.

• #11   9. jul 2009 Jeg elsker bitless, da den både kan blive den med kryds under hagen, og en sidepull (:

• #12   9. jul 2009 Den bittless jeg havde var Kavellos, så den har jeg ikke mere..

Så spørgsmålet er hvilken form jeg skal vælge? Sidepull eller bittless?
    En stærk lille fjordhest (stg 145) med egne meninger.
    Er det egentlig cob eller full de bruger i grimer m.m.? Det har jeg da egentlig ingen anelse om smiley

En ting er sikkert! Dagen vil komme, hvor mig og Calle kan ride uden bid xD

• #13   9. jul 2009 Tag en bitless (:
    Du kan nemlig lave den om til en sidepull, hvis du en dag får lyst!

• #14   9. jul 2009 Jeg tror næsten de kan passe begge str. xD

• #15   9. jul 2009 synes ikke der er nogen grund til at du starter op med bid, hvis hesten ikke kan lide det - det gør den også kun vildere hvis det gør ondt på den.
    ville det ikke være bedre hvis hestens første indtryk af at have dig på ryggen er positivt? (:

hvis det er en problemhest vilel jeg starte op med en hackamore, som er den stærkeste form for bidløs jeg har prøvet.
    eller os en bitless, bare vær sikker på at den løsner sig igben når du stopper med at hive ;b

• #16   9. jul 2009 bare brug en grime - det er slet ikke så svært smiley Du skal rent faktisk glemme at du rider uden bid, og ride helt normalt. i sidste ende er det stadig ridning smiley

• #17   9. jul 2009 Jeg ville foreslå at du kom til at kende din hest. Dvs. starte med lidt træning fra jorden. Du kan jo bare prøve dig frem og se hvad der virker bedst for dig.
    Da jeg startede med at ride bidløst red jeg med cordeo hvilket jeg stadig gør. man behøver ikke at købe det helt store før man ved at hesten har vænnet sig til det bidløse.
    Blev lidt langt og snørklet men håber du forstod bare en lille del af det smiley

• #18   9. jul 2009 Okay smiley
    Nu har jeg jo ikke reddet ham endnu, vil lige lære ham at kende først smiley
    Men vi skal nok blive bidløse før eller siden xD

Kommentér på:
Starte med at ride bidløst?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce