{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
998 visninger | Oprettet:

At starte op med klikkertræning {{forumTopicSubject}}

Hvordan starter man op med klikkertræning? smiley Har endelig fået anskaffet mig sådan en lille vidundergenstand og nu skal den testes smiley
Men hvordan får man hesten til at forbinde den med en god ting?
Kan man både bruge den til jordtræning UDEN godbidder og tricktræning MED godbidder? Og hvordan får man tingene skilt ad hvis man kan det?
Noget man skal være opmærksom på? Og hvad er jeres erfaringer med klikkeren og hvad har jeres heste sagt til den? Hvordan begyndte i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At starte op med klikkertræning
  • #1   20. jan 2013 Følger med !

• #2   20. jan 2013 klikkeren skal symbolisere en belønning smiley

• #3   20. jan 2013 Følger også lige med:)

• #4   20. jan 2013 Team Nedergård: Ja, jeg er jo ikke helt dum smiley Men belønning kan jo både være et nussetur på halsen og en godbid. Så om man kan bruge begge dele uden hesten føler sig ''snydt''.

Jer andre: Der er en meget fin ''følg dette emne'' knap øverst. Brug den...

• #5   20. jan 2013 Ccktl: Men forbinder den så ikke klikket = godbid? smiley

• #6   20. jan 2013 Du kan låne en bog på biblioteket der hedder klikkertræning for heste, den er god at starte ud med.. Men der er også et par gode hjemmesider.. F eks www.klikhesten.dk
    Men ellers så starter du ud med at klikke og give din hest en godbid ( brug små, meget små godbidder), det gør du nogle gange...så venter du til hesten kigger væk og så klikker du igen...og enten ser hesten på dig igen, så er den ved at forstå fidusen, eller den reagere ikke, så fortsætter du med at klikke og give guf... Hvis hesten har forstået at klik betyder guf, kan du rør den på mulen med target, og klikke et par gange, så tager du target og flytter og nu er det hesten der skal røre target.... Og så skal der ikke ske mere den dag..men allerede næste dag kan du sætte mere på... Det allervigtigste er at du aldrig belønner din hest for at skubbe, gå i lommer, tigge mm.... Det bedste du kan gøre er at ignorere den når den gør det, luk hånden om guffen og se væk..og så snart hesten opgiver og ser væk, så beløn den med klik og guf.. Min ved f eks at han kun får guf når han ser ligeud og først må dreje hovedet efter guffen når jeg rækker hånden fm mod ham...

• #7   20. jan 2013 Tusind tak Gitte smiley Lige det jeg ledte efter smiley
    Ved du evt om man kan gøre det uden at bruge godbidder hele tiden? smiley

• #8   20. jan 2013 Klik er altid = guf....
    Du kan ikke erstatte det med nus på halsen... Når I begge bliver rigtig gode, kan du bruge klikkeren til at fortælle hesten på afstand at adfærden er korrekt og derved forhale tidspunktet hvor den får guffen..men klik=guf...

• #9   20. jan 2013 Nå, okay smiley

• #10   20. jan 2013 Du kan også på et tidspunkt forlange mere af hesten inden den får en godbid... F eks har jeg lært min at træde et skridt til side, det har han fået guf/klik for længe, men nu begynder jeg at lære ham at gå flere skridt til side...eller at han skal være ligeudrettet imens..det frustrerer ham i starten og så bliver han kreativ..men med ro finder han hurtigt ud af hvad jeg vi, have ham til... Så på den måde kan du droppe at give guf konstant, men der skal altid være guf belønning..

• #11   20. jan 2013 Okay smiley Det bliver dyrt når jeg skal på godbidsindkøb smiley

• #12   20. jan 2013 I starten får hesten guf for det mindste tiltag til det man vil have den til...men efterhånden forlanger man mere af den og så bliver der længere imellem gufferne..... I starten føler man sig som en foderautomat.... smiley

• #13   20. jan 2013 Jeg skærer en gulerod i små stykker...skærer rugbrød i små tern... Eller bruger hans almindelige foder, da han pt får noget der er pellereret.. Men du skal tænke over at godbidder/gulerødder / rugbrød er sukkerholdigt...og giver energi smiley
    Så får han foder der egner sig som guf, så brug det...så han du også bedre styr på hvor meget han får at spise...
    Men ligegyldigt hvad du bruger, så skal de være små..da der går mange til især i starten...det er også træls at stå og vente på de tygger færdig..

• #14   20. jan 2013 Du skal også være forberedt på at i starten vil din hest måske blive meget ivrig..det er jo sjovt at være sammen med sådan en fodermaskine ;-). Men der er det vigtigt at du ignorere ham ligegyldig hvor ihærdig han maser på....så vil han snart droppe den adfærd og koncentrere sig om at gøre det rigtige...

• #15   20. jan 2013 Lukas han er simpelthen grov til at tigge. Så jeg ville også starte op med klikkertræning.
    Jeg startede med at slippe ham løs i ridehuset, og gøre opmærksom på at jeg havde en godbid. Først overhalede han mig og snappede efter min hånd. Jeg klikke så HVER gang han kiggede væk, eller bare lod mig være. Han fandt hurtigt ud af hvad "klik" betød.
    Han begyndte så at kigge ned et sekund ned af gangen, og så tigge, og han fik et klik hver gang. Jeg begyndte så at trække den lidt og sige han f.eks skulle holde sig dernede i 2 sekunder, og så bygger vi op derfra smiley
    Den dag han lærer at gå pænt ved siden af mig, uden at tigge på nogen måde, kan man jo bruge klikket i andre situationer. F.eks når man træner tricks.

Mht til at klø et behageligt sted hver gang man klikker, kunne man jo også. Det kommer jo an på hesten (o:
    Hesten lærer jo at når den gør noget godt, kommer der et klik, når der kommer et klik, vil der ske noget positivt. Jeg tror bare at det ikke ville virke på min :3
    Det er dog vigtigt at du giver hver gang du klikker. smiley

• #16   20. jan 2013 Jamen de krikker de lever stort set på rugbrød smiley Så mon ikke jeg kan få en masse godt ud af det smiley
    Tusind tak for svar, så blev jeg så meget klogere smiley

• Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #17   20. jan 2013 Start i sofaen med en god bog, der belyser området, så du har en ide om, hvad du laver, når du går i gang.

evt. Træn din kat af Maiken L. Steen.

Det er lidt sjovt at tænke på, at hvis vi vil træne en hund, kat, ged, gris, rotte, kanin, lama, delfin, søløve, haj, chinchilla, fisk, mand, fugl, ko osv. så starter vi med at sætte os ind i indlæringsteorien, så vi ved lidt om, hvad der påvirker adfærd inden vi forsøger.
    Hvis vi vil træner en hest, så går vi bare igang og håber på det bedte.

Kommentér på:
At starte op med klikkertræning

Annonce