{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

[DEBAT] At klappe hesten {{forumTopicSubject}}

(Jeg ved ikke om det passer helt 100% ind i gruppen, men i beskrivelsen står der: "... og hestens reaktioner." så jeg tænkte det her måske har lidt med hestens reaktion at gøre :D)

Halløj kære gruppe. Jeg vil lige starte en lille debat om det at klappe hesten.

Vi ser fx. til OL at hestene får nogle ordentlige klask efter et ridt som tilfredsstillede rytteren. Til almene stævner får hesten også ordentlige klask for et tilfredsstillende ridt.
I det hele taget bliver hesten klappet rigtig meget som ros.

Nu er der jo så folk som mig som stiller spørgsmålstegn ved: <b>Ser hesten overhovedet et klap som ros?</b> Det strider jo imod hvert et naturligt instinkt den har.
Jeg ager kun Magic, lige som hans mor slikkede ham.. Det er jeg fuldkommen overbevist om at Magic synes er dejligt fordi hans mor også gjorde noget ala det.
Når man skal tilride en unghest som fx. ikke kender til at klap=ros, så må den jo blive mega stresset når den nu ikke opfatter klappet som ros, men sikkert spiller på sine instinkter og ser det som et "angreb" og vil løbe væk. Det er jo forkert, for i dens hoved får den jo "tæsk" når den har gjort noget godt??? Så må den jo blive smask forvirret..

Og nu for at være realistiske: Til OL når hesten har lavet et tilfredsstillende ridt, så... ja helt ærligt, de slår jo hesten. (i mit hoved i hvert fald).. Det må da være meget forvirrende at have præsteret sit yderste og så blive slået som ros - og endda på en følsom hestekrop som kan mærke når en FLUE sætter sig på den??

Så kan jeg lige komme med et eksempel på hvordan det må være:
Du har lige været til eksamen og scoret et 12 tal. Du kommer hjem og fortæller din mor det som bliver rigtig glad. Som ros slår hun dig rigtig hårdt på skulderen for at vise hvor glad hun er for din præstation. Det ville jeg personligt ikke syntes var nogen særlig god ros.

Men hvad med jer? Hvorfor/hvorfor ikke klapper i jeres hest/e? Hvad er jeres forhold til "klappene" til OL og andre store stævner? Hvad mener I i det hele taget om det at klappe hesten, som strider imod alle instinkter?

-Moe

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  [DEBAT] At klappe hesten
  • #1   22. jun 2009 Faktisk god debat!
    Min unghest, Eldur. Blev tilredet for noget tid siden og jeg må indrømme, jeg klapper og ager ham da. Og nogle gange kan han godt blive bange for mig, fordi jeg han tror jeg klapper ham af ond vilje og det er vildt synd.
    Men egentlig vil man jo bare age, og gør også alt for at huske det.

Dog har jeg hørt, at det er okay at klappe store heste. Altså ikke ponyer, men store heste. Jeg har ikke styr på det.

- Men jeg kigger helt sikkert med.

• #2   22. jun 2009 faktisk bruger jeg mest stemmen - altså når jeg rider (for ikke at give slip på tøjlen)
    Men jeg plejer som regl at nusse malous man.

De der heste til de store stævner har jeg også lagt mærke til, men jeg tror at hestene ligesom er opdraget til at tro det er godt.
    Selvom mange af de ryttere er yderst voldige ö

Men på den anden side tror jeg også at jeg ville klappe min hest af glæde, hvis jeg red fejlfrit i sådan en stor konkurence.

• #3   22. jun 2009 hvad er forskællen på hest og pony i det?:D

• #4   22. jun 2009 Jeg stryger kun hesten, lidt trykket så det ikke kilder, for der står i mange horsemanship bøger at hesten bedst kan lidt at blive strøget end at blive ''klappet'' . Din teori er måske svaret!

På rideskoler lærer man også at ros til hesten for en god præstation i f.eks.: dressur er et klap på halsen. Men når ''andre'' folk bliver bidt, slår de også hesten, sikkert samme hårdhed som når den får ros ? Så forstår jeg da godt hvorfor den bliver forvirret o;

• #5   22. jun 2009 berit:
    Det er jo ikke fordi det måske volder dem smerte,
    men at de bliver forvirrede, over hvornår de er dygtige og hvornår de har gjort noget i den gale retning.
    En forvirret hest har det lige så hårdt som en mishandlet ..

• #6   22. jun 2009 Efter min mening er det dumt at tro, at hesten tager det som ros at blive klappet... det er underligt adfærd ideres øjne, tror sku ikk de forstår det... selv vi ville have svært ved at forstå og synes det er behageligt at blive klappet hårdt...? smiley

• #7   22. jun 2009 Berit J - "et lille klap er ikke en straf" Altså jeg tror jo på at det er tillært adfærd for hesten at tolke klap som ros, da det jo ikke er en naturlig ros. Når hestene løber og leger, så roser de jo ikke hinanden. Selvfølgelig går en hest ikke i stykker af klap, altså. Det handler jo ikke om om hesten skal kunne holde til at blive klappet, men om den tolker det som ros.

Og det med hunde: jeg klapper heller ikke min hund da det er lige så unaturligt for den som for hesten. Men den debat høre til på HuG.

• #8   22. jun 2009 Jeg bruger min stemme og aer.. Jeg klapper helst ikke fordi jeg og bruger et lille dask hvis de skal flytte sig eller går ind i mig..

• #9   22. jun 2009 Berit J - okay, jeg skulle lige have det ud i pap. Men det er din overbevisning og min mening med indlægget er ikke at overbevise jer alle at i skal gøre som jeg haha. Tak for din argumentation.

• #10   22. jun 2009 Berit J - iiih hvor dejligt smiley Du spørger bare hvis du vil vide noget. Jeg synes der er flere og flere som begynder at sætte sig ind i godt horsemanship - hvilket fryder mig rigtig meget. Thumbs Up til dig!

• #11   22. jun 2009 lige et andet spørgsmål:

<b>Vi kan ikke komme uden om at klap som ros er unaturligt, men tillært adfærd. At hesten er sammen med os er også tillært adfærd, i know.
    Men er det okay at tillært adfærd som ros, eller skal rosen komme naturligt?</b>

• #12   22. jun 2009 Jeg har også tænkt lidt over det med at klappe=slå, men jeg glemmer det for det meste fordi at jeg er vandt til at klappe dem..
    Kan godt følge din tankegang.. smiley

• #14   22. jun 2009 Maiken S

God pointe med klikkeren. Det med klikkeren er jo bare at rosen ikke er fysisk, men klap er det.
    Må jeg bede dig tage stilling til: Er det okay at rosen skal komme som tillært adfærd, eller skal den komme naturligt og til at forstå fra en start af?

• #17   22. jun 2009 Puha...

Det er godt du ikke står i min stald. Så ville alle jo være dyremishandlere kan jeg høre.

jeg har endnu til gode at se en rytter "slå hesten hårdt" når hesten klappes. Jeg har indtil nu kun set blide, kærlige klap.

Så der er vist kun en ting at sige: "Klap lige hesten!" smiley

Det er desuden meget normalt at vi mennesker klapper(også hinanden) som anerkendelse, og jeg tror snarere det er den vej man skal kigge.

• #18   22. jun 2009 Camilse - Team Nussehoved .

Jeg har jo ikke hentydet til dyrmishandling.

• #19   22. jun 2009 personligt ager jeg kun min. hvis vi ser det lidt fra hestens instenkter, så er vi mennesker en slags rovdyr = fjende(vi spiser kød osv), når vi så kommer med vores store rovdyrs hånd og klapper den som en løves store pote ville gør når den skal nedligge byttet, laver vi faktisk en slags overgreb på hesten. og ja man ser jo heller ikke hestene stå og klappe hinanden men derimod kun stå og nusse derfor mener jeg det er meget mere naturlig adfærd at age/klo den smiley

• #21   22. jun 2009 Lad nu vær med at stå og ig at vi påstår i mishandler jeres heste! o:
    Vi diskutere bare et spørgsmål, ? ..

• #22   22. jun 2009 <b>MOE</b>

I såfald bør man ikke komme med kommentarer af denne art.
    <i>Og nu for at være realistiske: Til OL når hesten har lavet et tilfredsstillende ridt, så... ja helt ærligt, de slår jo hesten. (i mit hoved i hvert fald)..

• #23   22. jun 2009 Og så må i lige tage jer sammen. Et blidt klap kan på ingen måde sammenlignes med det "klap" man giver hesten hvis den skulle bide.

Men hesten kan måske heller ikke kende forskel på om den bliver gnubbet af en anden hest eller når den bider???

• #24   22. jun 2009 De to kæmpe stjerner:
    bare husk det ikke må være for blødt, da det ellers kan kilde ham smiley

• #25   22. jun 2009 Det var godt (;
    - Lidt kan de klare, de der krikker xD

• #26   22. jun 2009 Super god debat, denne her. smiley Personligt ser jeg sådan på det, at det at klappe sin hest ikke er naturlig adfærd set i forhold til hesten... har i hvert fald endnu til gode at se 2 heste klappe hinanden. smiley

Af samme årsag klapper jeg aldrig mine heste... i stedet stryger eller gnubber jeg dem. Min lille Falle bliver helt salig, når jeg gider klø/gnubbe ham rigtig ihærdigt i lansemærket eller på krydset... nøj, det er bare gode sager. smiley Men da min kæreste uden at tænke sig om kom til at klappe ham forleden, blev han faktisk forskrækket og sprang sidelæns...

En hests følelse i huden er så fin, at hesten kan mærke, hvis en flue sætter sig på den... så et klap på faktisk, logisk set, føles temmelig voldsomt for en hest.

Men, men, men... samtidig er jeg heller ikke i tvivl om, at en hest kan LÆRE at blive klappet, og lære at forbinde det med f.eks. ros. Det vil blot altid være en tillært adfærd - aldrig noget, som vil falde hesten naturligt. smiley

• #27   22. jun 2009 Jeg både aer og klapper. Men klapper aldrig hårdt ligesom hvis man slog. Er så vant til at klappe heste, da det var det vi lærte for 21 år siden, da jeg begyndte at ride.

Så tænkte at det var nemmere at lære min hest at blide klap betyder han er dygtig end at vænne mig af med 21 års gammel vane.

Og det er jo ikke svært at lære en hest at klap betyder dygtig. Heste er jo ikke så dumme endda smiley

• #28   22. jun 2009 super god debat.
    jeg aer min pony, og vil altid gøre det, da jeg også ser det som den bedste ros og en relation til moderens kærtegn og tryghed, og jeg synes helt klart også det er den måde hun reagere bedst på: hun bliver meget mere afslappet og det er virkelig dejligt!! smiley

men jeg vil da gerne indrømme at da jeg var yngre klappede jeg altid hesten som ros, da det er det man- eller jeg, lærte på rideskolen osv...

meeen, jeg er heltklart for at man skal lave klapningen om til en aening, som den bedste ros!!! smiley

• #29   22. jun 2009 Jamen rigtig mange lærer at klappe hesten som ros - det var også det, jeg lærte, da jeg gik på rideskole. smiley

Jeg ser som sådan egentlig heller ikke noget decideret galt i at klappe hesten - som sagt lærer den jo hurtigt, at klap betyder ros - men har blot selv valgt det fra, fordi jeg ikke synes, det er naturligt. smiley

• #30   23. jun 2009 <b>Super debat?</b>

Synes da godt nok folk modsiger sig selv.

På den ene side taler man om tillært adfærd, og på den anden side benægter man at hesten(dyr generelt) ikke kan kode situationer. Hvilket al adfærdsteori netop bygger på de kan.

Man taler om at man aldrig vil klappe hesten, da den ikke får klap af de andre heste. Det er fint nok, men hvorfor i alverden vælger man så at have hest, når man ikke vil byde hesten noget unaturligt?

Synes snart folk må tage og blive enige med sig selv, så de selv kender deres holdning til tingene. Og så kan det måske bevæge sig i retning af noget der minder om en meningsfuld debat.

• #31   23. jun 2009 Fantastisk debat smiley

Jeg synes virkelig det er overdrevet til OL hvor de nærmest tager armen helt om bag ryggen og så slipper, og giver hesten et ordentlig klap, det synes jeg er for meget.

Jeg klapper selv min egen hest Cody, man det er sådan et lille blidt et hvor det så kører ud i en aén, og samtidig roser jeg med det samme ord jeg altid har brugt, så han ved at det er godt det han har gjort smiley

Så jeg synes det er okay til en vis grænse smiley

• #32   23. jun 2009 Camilse, hvis man vil holde heste, kan det aldrig blive 100% naturligt - det er vi helt enige om. Men det betyder for mig ikke, at man ikke alligevel skal bestræbe sig på at gøre hestenes hverdag så naturlig og behagelig for dem, som overhovedet muligt. Dette gøres bl.a. i forbindelse med forståelse for deres adfærd og naturlige behov.

Og hvorfor bruge en masse krudt på at lære hesten at blive rost på en bestemt måde, når der findes så mange andre måder, man kan rose hesten på, så den forstår med det samme, hvad man mener? smiley

• #33   23. jun 2009 Synes nu ikke jeg har brugt særlig meget energi på at lære min hest det.

Jeg kløede ham på halsen (hans ynglingssted) og sagde "det var gooodt" og så gav jeg ham et par lette klap på halsen eller bringen. Hvis dette blot gøres et par gange og hesten er bare lidt kvik, så fanger den det i løbet af ingen tid.

• #34   23. jun 2009 Men ok jeg har jo en uspoleret (ung) hest, som kun har været i opdrætters og mine hænder, så han er nok nem at træne til lige det jeg ønsker, da han ingen gamle "nøkker" har.

• #35   23. jun 2009 Jamen jeg ved såmænd heller ikke hvor meget energi, man bruger på at lære hesten at blive klappet... min pointe er bare den, at jeg ikke ser det forkerte i at lære sin hest at blive klappet. Jeg har bare valgt IKKE at klappe mine heste, fordi jeg gerne vil gøre min omgang med dem så "naturlig", som muligt, som jeg ser det. smiley Og så ser jeg heller ikke nødvendigheden af at lære hesten dette, når der er så mange andre måder, man kan rose på. smiley

Det er for mig et spørgsmål, der er helt op til den enkelte rytter/hesteejer, da et kærligt klap jo aldrig har skadet hesten på nogen måde, og klappet oven i købet for mange heste er en tillært adfærd, som de forbinder med ros og derfor godt kan lide. smiley

• #36   23. jun 2009 Og så lige et PS: En ung og uspoleret hest er så absolut ikke altid lig med en hest, som er nem at træne... bare spørg min Falle! *GG* Han er jordens største bandit. smiley

• #37   23. jun 2009 Haha ja det nok sandt. Men min unghest er nem smiley Men ok opdrætter var også så sød at sørge for at han var showtrænet og havde været til flere kåringer før jeg fik ham, så har faktisk aldrig problemer med ham.

Men ja det er jo en smagssag. Synes bare at det var nemmere at lære min hest at blive klappet end selv at vænne mig af med at klappe for det ville tage 100 år at gøre det, da det er noget jeg har gjort hele mit liv. Vi lærte jo den slags som små før det blev "forbudt".

Og hvis så fremt, der skulle ske noget i fremtiden, som tvinger mig til at sælge ham, så vil han fatte at hvis ny ejer klapper ham er det en god ting.

• #38   23. jun 2009 At lære hesten at blive klappet er jo noget der kommer helt naturligt i ens omgang med heste. Så det kan man ikke bruge som argument.

Nu siger du at din omgang skal være så naturlig som muligt. Hvorfor så overhovedet benytte sig af ros?

Hestene roser jo ikke hinanden!?

• #39   23. jun 2009 Camilse, for at en indlæring kan finde sted, er der nødt til at være en positiv/negativ indvirkning i forbindelse hermed, så hesten indlærer det korrekte... hvis du forstår, hvad jeg mener? Og den positive indvirkning, når hesten gør det rigtige/ønskelige, er så det, vi kalder "ros"... men "ros" kan jo være mange ting... det kan være at lette et pres, det kan være verbal ros (som i øvrigt er lige så tillært, som klappene, efter min mening), eller det kan være en anden form for kærtegn, som hesten finder behagelig.

• #40   23. jun 2009 Tror du misforstår det jeg skriver.

Det jeg strider imod er jeres tanker om at dyr ikke er i stand til at adskille klappene(alt efter om det gives som straf eller ros). Det mener jeg de kan.

• #41   23. jun 2009 Jamen Camilse, så er vi jo helt enige. smiley Selvfølgelig er hestene i stand til at skelne mellem klappene... altså om det er rosende klap eller slag. Dette lærer de lynhurtigt. smiley

• #42   23. jun 2009 <b>Louise</b>

Det var heller ikke til dig den var henvendt, men andre i denne tråd smiley

• #43   23. jun 2009 Camilse - altså jeg ikke andet end at sige end: hvis du ikke kan lide debatten så må du vel hellere gå.

• #44   23. jun 2009 Malou <3, Jolly <3, Carpascho <3, Elsker jer! <333 *

Med et spørgsmåltegn bag efter. Jeg tolker det som ironi

• #45   23. jun 2009 det sted hvor jeg havde mais engang, var der en dame der klappede altid mais helt vildt hårdt, og hun for altid sammen og blev helt vildt bange. hun er en meget nervøs og usikker hest i forvejen, men hun er begyndt at stole rigtig meget på mig.

• #46   23. jun 2009 Jeg klapper ikk de heste jeg rider på, netop på grund af at det ikk må være såå rart for dem...!' Jeg ager dem, nusser og lignende...:-) Og ja, til OL og andre store stævner er det helt vildt den måde, de roser deres heste på. Selvom de jo mener det godt, synes jeg at det er forkert. Jeg synes, at man skal age hesten og nusse den og lignende, efter den har gjort noget godt...:-D;-D

• #47   24. jun 2009 jeg må indrømme at jeg godt kan finde på at klappe Silver, lige hårde "slag" som topryttere gør, men kan nu ikke holde mig helt fra det og han står altså også bare og ser glad ud (:

men det er jo mod deres natur, det kan man også se på den lille følle vi har ude hos os, når folk klapper den giver det nærmest et sæt i den, hvor den meget hellere vil kløes på bringen smiley

• #48   24. jun 2009 Moe:

Meget modent.

Især fordi du ikke engang forsøger at forsvare din holdninger.

Det kan jeg ikke tage seriøst. Og selv om man ikke bryder sig om en debat er man vel lige så velkommen som alle andre!

• #49   24. jun 2009 Har ikke læst hvad alle de mange andre 1000 mennesker har skrevet (;

Jeg øver meget med Tiggo at jeg må røre ham over alt med en pisk, nu er jeg gået hen til at jeg må klappe ham med pisken overalt, han står på og hænger med hovedet og halvlukker øjnene...
    Men så snart jeg bruger den, når vi rider fx. kommer der en reaktion med det samme, så Tiggo går det efter kropssproget, hvordan jeg mener det. så det er helt klart noget han har fået lært, og i mine øjne er det en god ting han har lært, hvis man nu er på tur, og en gren rammer ham under maven, jamen så er han ligeglad, for han er vant til at blive ramt der...

Men kan godt give dig ret i det med at det ikke er naturligt, også derfor jeg ager dem istedet for...

Fx. da jeg har på Island at arbejde (inden jeg begyndte at age) red jeg nogle heste og uden at tænke over det, klappede jeg dem bare, for "det gør jeg jo hjemme?" men jeg siger jer, kæft den blev bange, den satte i pas og styrtede afsted, altså det var ikke et hårdt klap, bare sådan et stille lille blødt et..
    Og der hvor jeg var, har de heste til at gå oppe i fjeldet stort set hele tiden, de eneste heste som er i stalden er dem som skal til stævner eller som er til salg, så bliver de redet måske 1½-2 måneder om året og så er de ellers oppe i fjeldet resten af tiden, så på den måde kan man se at det er unaturligt for hesten, da de heste jeg red på der, var mere naturlige end ellers...

• #50   25. jun 2009 Husker jeg helt forkert, men dengang Digby sprang afsted med Nathalie, så klappede hun da den ikke men smed sig frem for at give den et "kram"

Kommentér på:
[DEBAT] At klappe hesten

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce