{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.011 visninger | Oprettet:

[DEBAT] At klappe hesten {{forumTopicSubject}}

Halløj kære gruppe. Jeg vil lige starte en lille debat om det at klappe hesten.

Vi ser fx. til OL at hestene får nogle ordentlige klask efter et ridt som tilfredsstillede rytteren. Til almene stævner får hesten også ordentlige klask for et tilfredsstillende ridt.
I det hele taget bliver hesten klappet rigtig meget som ros.

Nu er der jo så folk som mig som stiller spørgsmålstegn ved: <b>Ser hesten overhovedet et klap som ros?</b> Det strider jo imod hvert et naturligt instinkt den har.
Jeg ager kun Magic, lige som hans mor slikkede ham.. Det er jeg fuldkommen overbevist om at Magic synes er dejligt fordi hans mor også gjorde noget ala det.
Når man skal tilride en unghest som fx. ikke kender til at klap=ros, så må den jo blive mega stresset når den nu ikke opfatter klappet som ros, men sikkert spiller på sine instinkter og ser det som et "angreb" og vil løbe væk. Det er jo forkert, for i dens hoved får den jo "tæsk" når den har gjort noget godt??? Så må den jo blive smask forvirret..

Og nu for at være realistiske: Til OL når hesten har lavet et tilfredsstillende ridt, så... ja helt ærligt, de slår jo hesten. (i mit hoved i hvert fald).. Det må da være meget forvirrende at have præsteret sit yderste og så blive slået som ros - og endda på en følsom hestekrop som kan mærke når en FLUE sætter sig på den??

Så kan jeg lige komme med et eksempel på hvordan det må være:
Du har lige været til eksamen og scoret et 12 tal. Du kommer hjem og fortæller din mor det som bliver rigtig glad. Som ros slår hun dig rigtig hårdt på skulderen for at vise hvor glad hun er for din præstation. Det ville jeg personligt ikke syntes var nogen særlig god ros.

Men hvad med jer? Hvorfor/hvorfor ikke klapper i jeres hest/e? Hvad er jeres forhold til "klappene" til OL og andre store stævner? Hvad mener I i det hele taget om det at klappe hesten, som strider imod alle instinkter?

-Moe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  [DEBAT] At klappe hesten
  • #1   22. jun 2009 (halløj kære guppe... hov XD se bort fra det)

  • #2   22. jun 2009 Sådan har jeg det også ;P

    Jeg aer også altid dem jeg rider efter den har gjort et godt stykke arbejde. Eller bare været sød ;P


  • #5   22. jun 2009 Jeg tror, at hvis hesten fra føl er vant til at blive klappet, ser den det som positivt.. MJeg gør det selv, men kun fordi det er blevet en vane, for synes egentlig det er lidt dumt - man bare bare ae den, som du gør!
    Men vi har et føl lige nu, som altså klappes, og hun vil rigtig gerne snakkes med - om det så er klap, eller kløen ryg/bringe..
    Jeg synes ikke det er vildt forkert at klappe sin hest, men er enig med dig i, at der er nogle der klapper lige voldsomt nok! - Og det bør man self. ikke (:


  • #6   22. jun 2009 Dog har vi en hingst, som ikke virker til at have haft gode menneske-oplevelser inden vi fik ham - ham aer jeg kun. Han kan ikke li' at blive klappet, og det sidder så dybt i mig, at jeg "glemmer" min vane, når jeg snakker med ham..
    Han kan heller ikke klare store bevægelser tæt på hovedet..


  • #7   22. jun 2009 intil videre har jeg altid klappet hesten men jeg synes faktisk du har en pointe, tænker lige over det. smiley

  • #8   22. jun 2009 Stine B

    Ja hesten lærer jo på et tidspunkt at den skal tolke det som ros, altså tillært adfærd. Min pointe er så, er det godt at en ros skal komme som tillært adfærd, eller skal den komme naturligt så den er til at forstå? smiley


  • #9   22. jun 2009 sörli er fra helt lille af, blevet opdraget med at ros = at kæle ham. så når vi er færdige med at ride, træne eller what ever. så aer jeg ham hen over halsen , evt. klør ham under manen da han elsker det.
    som du selv siger, strider det total imod dyrenes naturlige sider, men tror også på at hvis en hest er blevet opdraget med klap som ros, er det også sådan den ser det. dog ville det jo virke helt ulogisk hvis jeg klappede sörli efter at have redet, da han er så utorlig følsom , så han ville 100% tage dette som en straf. det kan man både se & mærke på ham, når folk går forbi ham på staldgangen og klapper ham hen over bringen for at være venlige. men for ham , er det venligt at ae ham, men det ved folk self. ikke.


  • #10   22. jun 2009 Jeg aer for det meste Pretty, efter jeg har læst en artikel om det i Egupage (?), minder jeg mig selv på at age hver gang!
    Jeg syntes selv at til OL og stævner i det hele taget, bliver hestene "klappet" utroligt hårdt..

    Jeg er meget enig i det du skriver.. :]


  • #11   22. jun 2009 Lige et spørgsmål mere som i kan tage stilling til:

    <b>Klap som ros er tillært adfærd, men er det okay at bruge tillært adfærd som ros, eller skal rosen være naturlig og let at forstå fra en start?</b>

    Og MANGE tak for alle jeres flotte svar. Jeg er meget forundret over hvor få der egentlig klapper deres heste. THUMBS UP FOR JER HG'ER!


  • #12   22. jun 2009 syntes det er noget pjat.. selvfølelig kan de lide at blive klappet.. man klapper jo ikke med end funde kraft. nej det er ikke naturligt men det er intet af det vi laver med vores heste. min elsker det. hans ører kommer altid frem når han får hans klap fordi han har været dygtig.. men ager ham også.

  • #13   22. jun 2009 I princippet har du ret, men de fleste heste bliver rost med stemmen og klappet hele livet, så de forbinder klappet med ros. Swoop elsker at blive klappet, gerne så hårdt som muligt (spidser mule og bliver rolig i øjnene) og jeg både klapper og aer, mens jeg roser dem meget med stemmen. Hvis hesten så klappet som straf, ville den vige.

  • #14   22. jun 2009 Moe - tja, der kan man jo diskutere mange år. at du kan gå ved hestens side, er tillært adfærd, at din hest kan have grime, hovedtøj & sadel på er tillært adfærd - er det i orden?
    - i denne her situation , er jeg da glad for at sörli's tideligere ejer har opdraget ham med at kæle er lig med ros, det gør det meget lettere & behageligere som rytter. desuden gør det hesten mre følsom overfor hvad der ske rpå dens krop. (:


  • #15   22. jun 2009 Rikke J - kunne jeg få dig til at svare på mit spørgsmål lige over der hvor du har skrevet, før jeg svare på det du lige har skrevet? smiley

  • #16   22. jun 2009 Mato - du har fuldstændig ret at alt det vi egentlig laver med hesten er tillært adfærd, det havde jeg ikke lige spekuleret over smiley
    Men altså, rosen kan stadig komme naturligt, i stedet for tillært adfærd. Så når man nu kan lave noget naturligt med hesten, hvorfor så ikke gøre det i stedet for at køre på de tillærte adfærde for en gangs skyld?
    Men når.. vi er enige så det kan egentlig være lige meget..


  • #17   22. jun 2009 Moe - haha , tænker jeg jo nok :D.
    - men jo , det er rigtig nok. men der er jo så mange forskellige grene i ridesporten , og stævne grenen har bare den tanke at klap er ros. så det opdrager de deres heste med. Sådan tror jég det er , det er jo hvad folk tror & hvad små børn også får afvide helt fra starten af når de lære at ride (:


  • #18   22. jun 2009 Om det er tillært, at hesten forbinder det med ros synes jeg er irrelevant..
    Hvis hesten er opvokset med at klap = ros, synes jeg det er helt okay at klappe hesten - selvfølgelig ikke overdrevent.
    Er den ikke opvokset med det, bør man lade være, og finde ud af en anden måde at rose den på - stemme/ae.

    - det er min mening. (: Men ja, god pointe - at man ikke bør klappe sin hest.. Men jeg ser alle gøre det, og jeg gør det selv, uden at tænke over, at det kunne opfattes negativt for hesten. Men opfattede mine små ponyer det negativt, skulle de nok lade mig det vide! smiley


  • #19   22. jun 2009 Jeg ser det ikke som et problem at klappe hesten, når den har lært at klap = ros. Det er iøvrigt en god måde at lære mine ridebørn at give efter på tøjlen som ros! De har svært ved at finde ud af det der med at give lidt efter faktisk er en ros for hesten. Til gengæld er de rigtig gode til at klappe, og når de klapper er de nødt til at løsne tøjlen:o) To fluer med et smæk...

  • #20   22. jun 2009 Jeg klapper, aer, bruger stemmen og klør smiley Min hyp har ørene fremme uanset hvilken ros jeg bruger

  • #21   22. jun 2009 Klap er ikke et naturligt instinkt for hesten og kan kun blive til ros, hvis hesten lærer det. Det er det samme som at rose med stemmen. Derimod anses kløe/gnubbe på steder som hesten finder det behageligt - kunne fx. være ved manken hvor heste normalt gnubber hinanden eller under maven hvor de ikke selv kan nå - som mere kærtegnende og rosende for hesten.

    Jeg er personligt mere til at kløe/gnubbe/ae hesten, men det hænder da også at jeg "klapper" den, stille og roligt.


  • #22   8. jul 2009 endtil da jeg begyndte at indtrasere mig for NHMS klapede jeg også men det holde jeg straks op med nu aer jeg kun

Kommentér på:
[DEBAT] At klappe hesten

Annonce