{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
672 visninger | Oprettet:

Når heste er ondskabsfulde...? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil prøve at forklarer mig, så godt jeg kan.

Der hvor mine ponyér er opstaldet, er der en hest som der er meget ondskabsfuld overfor mine ponyér.

De viser tydligt at de er bange for ham.

Når han angaber mine ponyér, når lægger han ørene helt tilbage, gør halsen lang og løber så hurtig han kan, hen imod mine ponyér. De gange han når dem, sætter han tænderne i dem.

Mine ponyér holder sig væk fra ham på folden og går ikke fordi ham ude på folden. De holder øje med ham hele tiden, så de er klar til at løbe når han angaber dem.

Jeg ved ikke hvad der sker oppe i hovedt på ham, men det er som om ham slår fuldstændig fra oppe i hovedet.

Hvordan kan det være at han er sådan overfor mine ponyer. De er godt nok de nye på folden, men nu er det en mdr. siden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når heste er ondskabsfulde...?
  • #1   28. mar 2009 Følger lige med da jeg har det samme problem på folden der hvor Mai står, det er rigtig træls da Mai ikke er så stærk psykisk og det gør det slet ikke bedre med al den ballade! Men i denne flok virker det bare som om det er han der er den "grumme" der er leder? evt en forklaring på det.

• #2   28. mar 2009 Ved du, hvilken hierakisk position, hesten med den aggressive adfærd har i flokken? Og er det udelukkende dine ponyer, han går til angreb på, eller angriber han også andre heste på folden? Hvor længe har dette her stået på?

Jeg spørger, fordi jeg har oplevet en lignende adfærd på min egen fold og har en teori om, at det er noget hierakisk betinget. Den hest, der ligger næst-nederst i hierakiet har en grim tendens til at "mobbe" den lavest rangerende hest. Det er i hvert fald, hvad jeg har observeret. smiley

Så jeg tror, at hesten på den fold, hvor dine ponyer går, har været vant til at være i bunden af hierakiet. Nu er dine ponyer så kommet til og indtager dermed automatisk til at begynde den laveste position i flokken. Dette bevirker, at den anden hest pludselig er steget i graderne, og derfor vil den gøre alt for at bevare den position, men fordi den i virkeligheden selv er svag, har den brug for alle sine "talenter" (dvs. den bliver aggressiv) for at holde de nye heste i bunden af hierakiet, så han ikke selv ender dernede igen. Hvis du forstår, hvad jeg mener?

Men der er selvfølgelig også den mulighed, at den hest og dine ponyer simpelthen bare ikke kan lide hinanden og dermed ikke fungerer sammen. Nogle heste KAN bare ikke gå sammen, desværre. smiley

Men jeg håber dog, balladen går i sig selv igen, så dine ponyer kan få lidt fred for plageånden. smiley

• #4   28. mar 2009 Måske vil han have at de overgiver sig til ham??? /:
    Men det er da træls!
    Og hvorfor vil han mon have det, når de løber fra ham, og ikk går i mod ham /:

• #5   28. mar 2009 Vi harhaft samme problem, med to af vores hopper, men lad os lige slå fast at heste IKKE er onskabsfulde.. Den "angribende" er tilsyneladende meget dominant og har behov for et stort rum at være i. Muligvis prøver dine ponyer at "erobre" hans plads i folden eller en af de andres plads, så han føler sig truet og dermed mener at han er nødt til "sætte dem på plads" for at de ikke tager hans plads... Ved vores hopper kig der næsten et år inden de faldt til ro og de var lige gode om det.. Giv dem tid og sørg for at de har plads og "flugtmuligheder" nok...

• #6   28. mar 2009 Mange tak for alle jeres svar.

Jeg tænket nok at det var sådan noget med hver deres plads på folden.

Jeg tror osse på at det er sådan noget, der er på spil imellem mine ponyér og ham.

Ja han er nedest, så ja han føler sig truet af mine ponyér.

Der er bare det at, mine ponyér går på en fold for sig selv, hvor der er åben til en anden fold, hvor de andre heste er. Det er kun ham, der bestemmer på folden, som må gå ind og snakke med mine ponyér. Alle de andre der prøver at gå derind til dem, for han væk fra åbeningen indtil mine ponyér.

Når ham der bestemmer bliver lukket ind om eftermiddagen, så er der ikke andet end ballade på folden, han er efter alle sammen. Det er dog kun mine ponyér som kun løber så hurtigt de kan væk fra ham.

• #7   28. mar 2009 Det lyder ikke som om han er nederst.. Men det er jo utrolig stressende for både ham og dine ponyer..

• #8   28. mar 2009 Ja, stressende...

• #9   6. apr 2009 det er helt "naturligt" når det er nye der skal sættes ind i flokken, og der er en der prøver at holde sin status i folden. Vito , da han skulle ind i gruppen et nyt sted, der var der efter 3 måneder stadigvæk ikke ro på dem, så vi måtte sætte ham på en fold med kun en hest, og så efter 1-2 måneder satte vi ham ned igen, og så var der intet.

Kommentér på:
Når heste er ondskabsfulde...?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce