{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.670 visninger | Oprettet:

Når heste gaber. {{forumTopicSubject}}

Min prulle har faktisk alle dage gabt og trykket tunden ud, i forbindelse med ridning og træning..... snå snart vi står stille i mere end 20 sek, så starter han.... Det er ikke bidet der genere, for han gør det også i alm. grime, reb grime og sidepull..

Så hvorfor gør de egentlig det? Det er nu ikke noget der genere mig, men jeg undre mig bare over, hvad det "betyder".

Lige et nyligt eks.:
http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/5900749_l.jpg

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når heste gaber.
  • #1   5. mar 2011
    Maja gør det altid når jeg kommer med trensen.. Og kun trensen, ikke hackamoren...

Så lader jeg hende bare gabe løs og efter 10 gab er hun færdig.

Aner ikke hvorfor. Bidet genere hende ikke og hun har intet næsebånd på.

• #2   5. mar 2011 følger lige med - min står og gør det på staldgangen smiley

• #3   5. mar 2011 Min gør det altid når han får hovedtøjet af :O)

• #4   5. mar 2011 Evt. dette kan besvare dit spørgsmål? (:

http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=712492

• #5   5. mar 2011 jeg har altid opfattet gabet som værende et "jeg forstår ikke" tegn

• #6   5. mar 2011 tak anne-sofie.... Altså k-jack gaber altid når vi har lavet et eller andet.. Og det kan også bare være at blive striglet... Så tror faktisk det er tegn på velvære.... Det er da slet ikke så dårligt, når han så også gør det efter endt ridning og træning. Stresset er han i vert fald ikke når vi træner... I fatter ikke hvor mange billeder jeg har af ham, hvor han gaber..

• #7   5. mar 2011 Line, det var da så lidt (:
    Ja umiddelbart vil jeg også sige, at det er positivt når hesten gaber (:

• #8   5. mar 2011 Vores heste gaber, når de er tilfredse, og nogle gange kommer Swoop bare til at gabe, når han åbner munden lidt for højt, men det kan faktisk også godt ske hos mennesker. smiley

• #9   5. mar 2011 Kan ikke rigtig få det til at hænge sammen med noget positivt eftersom at de heste jeg har redet altid har gjort det i det jeg kom med hovedtøjet.
    Ved en fjordhest jeg red en gang talte jeg faktisk hvor mange gange den nåede at gabe inden jeg gav den hovedtøj på (den gjorde det nemlig utrolig ekstrem meget), det er noget tid siden så kan faktisk ikke lige huske om det var 16 eller 26 gange:$ Men mener det var 26. smiley

• #10   5. mar 2011
    Nina E - Maja gør det også når man kommer med trensen m. bidet men ikke med hackamore...

Tror bare de strækker igennem nu de ved de skal have det i munden det næste stykke tid.. Maja har intet næsebånd på og bidet genere hende ikke.

• #12   5. mar 2011 Min teori er måske lidt rodet, men here goes

Jeg ser gaben hos heste som en afstressende faktor.
    Mange heste gaber i forbindelse med trensen, træning....altså når der skal til, at ske noget.
    Jeg har også den teori, at de ved, at gabe - i nogle situationer viser, at de finder sig tilpas med det der nu sker/skal ske.
    Hesten forbinder synet af trensen og din sindstemning med, at træne - og hesten gaber her for enten, at afstresse sig selv, da gaben sender signal til hjernen og måske også for, at vise, at den er ok/tryg med situationen.

Jeg har en hest som let stresser - specielt når der er nogen i stalden....og hertil aften gik jeg og gav vand og gik så rundt og nussede dem alle sammen...og her begynder han, at gabe....rigtig meget og som den eneste hest i stalden.
    Jeg tror helt klart det er for, at berolige sig selv i en eller anden form.

Det skulle rent faktisk også kunne påvirke hesten, hvis VI gaber sådan rigtig igennem med lyd på, hvis vi står med en lettere stresset eller nervøs hest, da vi så udviser ro og afstresning.

Det er værd at tænke over smiley

• #13   6. mar 2011 God artiklel. Nå men så må min hest da have det rigtig fint. Han gaber ikke under ridning, men når vi er færdig eller holder pause, og tit også bare når han står i stalden.

• #14   6. mar 2011 Krikken:
    Kan du godt have ret i, selvom Miranda (som jeg rider nu) også gør det ved rebgrimen, men hun begynder når hun ved at vi skal til at putte noget på hovedet, så er det jo ikke sikkert hun ved det ikke er et bid hun skal have i munden...

• #15   6. mar 2011 Chanel gaber inden hun får bidet i, og det er bestemt ikke noget med at hun føler sig utilpas for hun åbner munden og er virkelig bestemt for at komme ud og ride?
    Tror bare at det er at de er tilpas?

Kommentér på:
Når heste gaber.

Annonce