{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Mangler virkelig hjælp {{forumTopicSubject}}

købt hest i maj 2008.
fik hende tjekket igennem (også for føl) da hun er købt ved hestehandler.
Hun var fin og der var ingen ting men hun blev tykkere og tykkere med tiden og vi prøvede ihærdigt at få hende til at tabe sig, dog uden held.
det viser sig så at hun skal have føl og har nu haft dyrlæge til hende igen som denne gang siger det er et stort føl. og har fået mange gode råd inden og under fødslen.
men er der nogen der kan give mig gode råd om efter fødslen???

ska lige siges at jeg ingen tjek har på avl da det egentlig ikke har haft min største interesse da jeg ikke selv skulle avle på hende de næste par år, så derfor er jeg meget på bar bund.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mangler virkelig hjælp
  • #1   11. mar 2009 Du skal selvfølgelig før fødsel give hoppen ekstra foder, og gerne noget der er specielt lavet til hopper i fol. Men det har du nok fået at vide.
    Dernæst ja så må du jo vente og se. Du ved jo ik hvornår hoppen er sat i fol. Så hold godt øje med hoppen. Men efter føllet er født ja så ville jeg kontakte dyrelægen som kommer ud og tjekker om føl og hoppe er ok, og evt få en stivkrampevac. til føllet (specielt hvis det er en hest med noget fuldblod i) Sørg endelig for at føllet kommer til at drikke ved sin mor ASAP, da det er det allervigtigste. (styrker føllets imunforsvar)


  • #2   11. mar 2009 (link fjernet) Kig dette link her står en masse brugbart :o)

  • #3   11. mar 2009 Ja fik hurtig skiftet foder da jeg fandt ud af det. nu får hun Breeder og noget andet ved siden af + kalk som jeg har fået anbefalt af min veninde.
    men hvad med mark og sådan noget??
    er det bar ud en smut dagen efter eller??
    skal siges vi har gode græsmarker med ingen smadder.


  • #4   11. mar 2009 Når vi har hopper der foler i boks, får de lov til at stå inde den 1. dag. På 2. dagen lukker vi hoppe og føl ud. Hoppen vil passe på føllet, men du må IKKE lukke dem ud sammen med andre heste.
    Hvis de foler når de går ude om sommeren plejer vi at lukke den pågældende hoppe for sig selv når det er ved at være op over, så hun kan få fred til at fole. Her holder vi dem adskilt fra de andre heste et par dage.


  • #5   11. mar 2009 Hey Tanja.

    Du må gerne sætte Enya på marken, og lad hende gerne være derude i nogle timer om dagen. Når føllet er kommet, så lad lige Enya og føllet vænne sig til hindanden i boksen de første to - tre dage, derefter kan du sætte dem på marken. Men hold øje med vejret, hvis det pisser ned og er koldt, så lad dem blive inde. Men er vejret som i dag, så kan de godt være ude en halv times tid.


  • #6   11. mar 2009 Hey Conny..
    hva med hendes dækken når hun har folet. det har hun jo stadig på udenfor???
    Så tænkte jeg på at hun har fået ormekur for ca halvanden måned siden og skulle have resten her når hun skulle til at gå på mark til foråret..
    skal jeg stadig give hende den eller bar glemme det??


  • #7   11. mar 2009 min hoppe folede sidste år med dækken og det hele.. smiley

  • #8   11. mar 2009 men havde fået afvide min hoppe ikke kunne få føl smiley
    men alligevel folede hun sidste år den 27/4 smiley


  • #9   11. mar 2009 Tanja: Lad hende bare få dækkendet på, når hun er udenfor...føllet skal nok finde frem til mælken. Jeg vil give hende resten af ormekuren, når føllet er kommet.

  • #10   11. mar 2009 Lig efter eller det er kommet eller??

  • #11   11. mar 2009 Har hun problemer med orm nu?? Jeg ville vente til nogle dage efter fødslen.

  • #12   11. mar 2009 Det var et stykke tid inden vi havde fundet ud af hun skulle have føl, da var der en der mente at hun kun kunne være så tyk fordi hun havde orm eller var i fol og så mente vi jo kun der var en mulighed som var at prøve ormekur.

  • #13   11. mar 2009 Vent med at give hende resten, til føllet er kommet og hun kommer på græs mere end en time om dagen.

  • #14   11. mar 2009 hej

    Da jeg skulle have "mit" første føl havde jeg stor glæde af dette link:
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    ... der står virkeligt meget på siderne så du kan bare surfe lidt omkring derinde.


  • #15   11. mar 2009 Jeg ville nok pille benstropperne af hendes dækken, så føllet ikke kommer i kampolage med dem, og sørge for at krydsgjordene ikke er for løse..

    Vores følhopper deler altså fold med andre heste uden problemer, men det er et spørgsamål om at kende de heste de skal gå med..


  • #16   11. mar 2009 Oki.. dem vil jeg da pille af så...
    de skal gå selv indtil maj hvor vi så skal have vores gamle fjordhest hjem og gå med dem to... tro ikke det bliver noget problem..
    har også en veninde som skla have føl som nævte for mig at det kan væe godt for føllet at være sammen med andre føl hvis det er muligt..


  • #17   11. mar 2009 det er dog bedst at du tager dæknet af om natten op til hun foler, sørg for, at tjekke at efterbyrden er kommet ud skal være ude senest 1 time til to efter foling, følet skal heslt vacineres inden for det første levedøgn, og når det er et stort føl så overvåg hoppen og have tlf nr til dyrlægen liggende klar i tilfælde af komplikationer.


  • #18   11. mar 2009 Nej oki.
    men min veninde får føl om et par dage så vi har snakket om at de kan gå på mark sammen noget af sommeren.


  • #19   11. mar 2009 Giv hoppen en masse foder og lad så vidt muligt vær med at forstyrre hoppen under og efter foling.. Lad dem selv bryde navlesnoren og lad hoppen slikke følle tør i fred og ro. Når føllet har spist, og er oppe og hoppe rundt og hoppen er faldet til ro kan du forsigtigt sætte dig ind i boksen, men lad vær med at snakke med føllet før hoppen giver dig lov..
    Luk hoppe og føl på fold allerede samme dag som føllet er født.. Når føllet begynder at blive træt lukker du dem ind igen, så kan de altid komme ud senere når føllet har sovet.. Du kan godt præsentere føllet for grien allerede når det er få dage gammelt, og lære det at blive trukket.. Når det efter nogen uger har styr på benene kan du begynde at træne at løfte hove, men vær opmærksom på at den INGEN balance har, så du skal holde balancen for den..


  • #20   11. mar 2009 Hoppen har bedst af at komme så meget på fold som muligt op til foling. Vi har en der foler om 19 dage (ca.) og hendes ben hæver op når hun står i boksen. Hvis du lukker hoppen og føl på fold giver det et bedre forhold mellem mor og barn og føllet vil hurtigere lære at styre benene og vil få en bedre balance og lettere ved at barbejde nye indtryk fremover.. Jeg kan heller ikke se et problem i at hun kommer på fold med de andre heste bare de kender hinanden.. træk evt. ture med hoppe og føl når føllet bliver stabil på benene, så de kommer lidt ud sammen med dig..

  • #21   11. mar 2009 Jeg har også glemt noget andet:
    Hvis du vaccinere hoppen 1 måned før foling, så bliver føllet dækket ind gennem råmælken med stivkrampe. Hvis dyrlægen ikke kan se hvornår hoppen har termin så få føl og hoppe vaccineret ligeså snart det bliver født inden det kommer på fold.. Det samme med ormekur..


  • #22   11. mar 2009 Okay.. Vores dyrlæge siger bare at vi skal vaccinere hoppen 1 måned før termin, for så er føllet dækket gennem moderens mælk, mens dens eget imunforsvar bliver bygget op..

  • #23   11. mar 2009 Hej
    Jeg har avlet flere føl og mine hopper får kun ekstra vitaminer/mineral samt protein. Og når føllet er født kommer de ud samme dag da det har godt af at lære at følge sin mor så hurtigt som muligt. God fornøjelse....


  • #24   11. mar 2009 der kommer en ny regl
    foling under opstaldning skal ske i folingsboks
    gulvarialet i folingsboksen skal være mindst 2,5 gange hoppens stang mål
    hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen i den første mdr efter folingen


  • #25   11. mar 2009 Helen, efterbyrden skal gerne være ude senest 6 timer efter foling.

  • #26   11. mar 2009 Tak for alle de fine svar.. kan jeg komme langt med.
    men har lige et spørgsmål mere angående den vaccination.
    for min hoppe er blevet vacineret i sommers. er det så godt nok hvis jeg får føllet vaccineret efter fødslen..


  • #27   11. mar 2009 Inden for et døgn, skal du have dyrlægen ud og give stivkrampe og vaccine mod følsyge, så er det ikke et problem, at hoppen ikke er nyvaccineret..

  • #28   11. mar 2009 når vi har fået føl så er de ikke blevet vacineret med det samme og de har aldrig fejlet noget


  • #29   12. mar 2009 Har bare fået at vide nu hvor jeg vaccinere min hoppe hvert år kan det være fint hvis jeg også gør det ved føllet.
    da jeg gerne vil have min hoppe vaccineret hvert år


  • #30   12. mar 2009 Jeg har også altid fået mine føl vaccineret inden for det første døgn og så bliver hoppen også jige tjækket om hun er ordenlig ren. Jeg lader efterbyrden ligge til dyrlægen så han kan se den.

  • #31   12. mar 2009 Tanja E Det er en MEGA god ide at få en dyrelæge ud til dig, når nu du ikke før har haft en hoppe der sku fole. Da jeg ikke helt ved hvadfor en race din hest er kan jeg ik sige om føllet skal vacc. Som før skrevet hvis det er fuldblod så vil jeg stærkt anbefale at få en stivkrampevacc på føllet. Men er det en pony-race el.l så er der ingen grund til det.


  • #32   12. mar 2009 Lilan, vil du komme med et godt argument for hvorfor ponyracer ikke skal vaccineres??

  • #33   12. mar 2009 Hun er en blandt pony race. det er Enya som er under min profil. hun er stor "gryderet".
    men regner med at få føllet vaccineret da jeg gerne vil vedeligeholde det.
    det betyder ikke så meget for mig personligt om hun er race eller ej hvis jeg måske er heldig at spare dyrlægeregninger på sygdom.


  • #34   12. mar 2009 Tanja, jeg synes, det er rigtig fornuftigt at få dyrlægen ud indenfor det første døgn og vaccinere, så har man de færre bekymringer...

  • #35   12. mar 2009 Vil jeg gøre så.
    får ham ud og tjekker begge parter så.


  • #36   12. mar 2009 Det er nok en god ide, fordi så er der trods alt styr ¨på det, og man ved, at hoppe og føl er okay... Men det er vigtigt, at det er indenfor første døgn..
    Og så held og lykke med det da smiley


  • #37   12. mar 2009 Mange tak og tak for hjælpen:)

  • #38   12. mar 2009 Er ikke så pyldret.
    min far er landmand så har lært at man ikke skal styre natur. den skal styre sig selv.
    men nu er min hoppe vaccineret så kan jeg lige så godt få føllet vaccineret også for på et tidspunkt bliver den vaccineret da alle vores heste bliver vaccineret når de skal smiley


  • #39   12. mar 2009 Ja ved jeg. alle de andre vi har, skal vaccineres på samme tid for at gøre det nemmere.

  • #40   13. mar 2009 Pia
    Helt meget serist.....nej så kan jeg ikke kommmed et veldokumenteret bud på hvorfor.
    Den eneste jeg kan sige er at ponyracer er MEGET mere hårdfør end eks. DV, fuldblod osv. (selvom jeg godt ved at ponyer også kan blive syge, det er slet ik det)
    Har aldrig selv vacc mine føl (new forest) og der er aldrig sket noget, men ved jo også at uheldet snildt kan være ude.....
    Men nej der her er ikke argumentation nok for hvorfor man ikke skal vacc sine føl, også selvom det er ponyracer....


  • #41   13. mar 2009 Lilan, nej det regnede jeg heller ikke med..

Kommentér på:
Mangler virkelig hjælp

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce