{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

Jeg mangler virkelig hjælp.. {{forumTopicSubject}}

Hej piger...
Jeg står i den frygtelig situation, at jeg har en hest (Fini) som ellers er perfekt i størrelsen osv til mig. Men hun er rimelig levende (75%) araber og meget bange for de andre heste - det sætter sig lige i mig. Jeg kan godt ride hende alene, men jeg tør simpelthen ikke, når der er andre, fordi hun er så vild. Og så ser hun tit ting, som ikke er der. Fx når jeg traver kan hun springe til siden igen og igen, og jeg vbliver så nervøs.
Jeg er til rolige heste - okay nemt problem -. sælg da hesten for jeg har set andre ride hende, og det går bare så godt efter et par gange...
Nu kommer problemet: Hesten er et stort cancersår på forbenet, som aldrig vil lukke sig. Det er kommet efter fjernelse af en sarcoid. Det er grimt og kløer på hende. Har indtil nu siden sommer kostet 4000 kr i dyrlægeregning. Hvem vil dog købe sådan en hest?? For der vil komme flere, og det kan være det samme. Desuden skal jeg jo være sikker på, at det er mennesker, som vil give Fini den behandling, hun har brug for.
Men jeg kan jo ikke bruge hende til noget, desværre. Jeg hælder penge ud, og hun står 100 km fra mig og bliver ikke brugt. Og jeg savner at ride!! Hvad gør jeg, piger????
Dyrlægen vil IKKE aflive, og det kan jeg nu heller ikke få mig til...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg mangler virkelig hjælp..
  • #1   9. jan 2012 Hvad med at få en anden til at ride hende lidt op, så hun bliver roligere?

  • #2   9. jan 2012 Jeg har haft en part, men ingen andre er interesseret i hende, og jeg strander jo stadig med hesten..
    Ang cancersåret så kig evt mit album..


  • #3   9. jan 2012 Hvad med at en anden holder hende, mens I rider, eller i longe, så du ikke er alene.

  • #4   9. jan 2012 Det er jo forsøgt i årevis, men det har ikke hjulpet..
    Jeg har selv avlet hende og redet hende siden hun var 4 år.. Da hun blev omkring 6, kom problemerne, og jeg er for nervøs til at håndtere dem.
    Jeg har redet fast i 4 år, men nu er jeg stoppet


  • #5   9. jan 2012 Men, ellers så lav noget jordtræning med hende i starten, inden du sætter dig op (-:

  • #6   9. jan 2012 Nej, men det kommer helt sikkert fra hingsten, da moren er meget cool, og Fini er egentlig også ret cool, men hun mærker jo med det samme, at jeg ikke er tryg

  • #7   9. jan 2012 Det er ikke fordi, jeg ikke værdsætter din hjælp, men jeg kommer ikke til at ride hende mere..
    Andre kan godt - det er >M I G som ønsker en stabil og rolig hest


  • #8   9. jan 2012 Åh, det er et problem. Men hvad med noget hjælp?

  • #9   9. jan 2012 Læste lige lidt om den knude hun har.. Hvis den er så aggressiv så har hun da ikke længe tilbage at leve i? har hun?

  • #10   9. jan 2012 Jo, for sarcoider spreder sig til i huden, ikke indre organer. Den er blevet aggressiv i huden nu.
    Hver gang hun får et nyt sår, er der risiko for spredning i huden, så det også bliver et sarcoid.


  • #11   9. jan 2012 Hmm.. Ved godt det ikke lige er det du vil høre, men hva med at beholde hende, du kan jo nok alligevel ikke sælge hende når hun har cancer, og så længe hun ikke har ondt få nogle til at ride hende og nyde hende til det sidste ?

  • #12   9. jan 2012 Nej, det er ikke det, jeg vil høre smiley
    Jamen, jeg er jo også nødt til at beholde hende - for man kan jo ikke sælge sådan en hest, hvis man har lidt moral i sig..
    Der er desværre ingen, der vil ride hende smiley Bor et træls sted, og ingen henvender sig


  • #13   9. jan 2012 hvad med at lave en masse jordtræning og hygge og tillidsøvelser i laaaang tid, måske et halvt år.. til du føler dig 100 procent sikker med hende! og så kan du jo begynde at ride hende:) og du skal ikke sætte dig op, før du føler dig helt tryg:) så hun som du siger ikke kan mærke at du er nervøs.. hvis du er sikker, er jeg helt sikker på at det smitter på hesten:)

  • #14   9. jan 2012 Hvis jeg ikke boede helt hernede i sønderjylland kunne jeg godt fristes at ride hende .. men som Liv&Frillen skriver så kan det være at hun har ondt?
    Er hun anspændt når du rider hende?


  • #15   9. jan 2012 Tilkørsel?? man kan jo lave meget andet med en hest end ridning smiley

  • #16   9. jan 2012 Hun skriver hun savner at ride.

  • #17   9. jan 2012 Hesten er IKKE aggressiv - det er sarkoiderne, der er det. Men ja, det generer hende lidt - hun klør indimellem i det.. Men dyrlægen siger, at det ikke gør ondt på hende.
    Jeg kan sagtens ride hende, er ikke røget af, men jeg er nervøs og stiv som et bræt.. Har opdaget at det kun hjælper når andre rider hende, fordi de ikke er nervøse..
    Jeg bor langt væk og har kun råd til 1 hest hos mig. Jeg ville allerhelst have Fini, men har købt Capitano som skal afløse hende, netop fordi jeg aldrig kommer over den nervøsitet med hende.

    Men hun må jo bare stå og glo så.. Er bare ked af at hun skal suge alle de penge ud af mnig, må jeg indrømme.. Er kun studerende, og dyrlægeregninger på 4000 kr er ikke nemme at betale.. smiley


  • #18   9. jan 2012 Når ja overså jeg.

    Jeg ville ihvertfald forsøge med undervisning, tror ikke at det er et umuligt problem, og jo mere hun bliver redet, jo roligere bliver hun, da hun jo kommer af med energi smiley


  • #19   9. jan 2012 Jeg har købt Capitano som skal afløse hende smiley Men har ikke råd til dem begge på rideskole eller gård...
    Nah, det er hun egentlig ikke spor... Hun elsker at komme ud, men når hun så hopper, fordi en gren bevæger sig fx, ja så er timen ødelagt, fordi jeg er så nervøs og bange,og er stiv resten af timen smiley


  • #20   9. jan 2012 Jeg har fået undervisning i 2 år smiley Det er ikke et nyopstået problem, men strækker sig over år.. Nu gider jeg bare ikke det mere - vil have en god tur når jeg er afsted..
    Men må prøve igen med part...


  • #21   9. jan 2012 Ja, det er en ret speciel situation, for jeg elsker hende, og vi hygger også, når jeg er hjemme.. Så længe jeg ikke rider på hende smiley

    Der er ikke meget at gøre.. Havde vel bare mest brug for at komme af med mine frustrationer, tror jeg..


  • #22   9. jan 2012 Såret ændrer sig ikke nu, det er helt stabilt.. Vokser måske en smule, eller bliver måske lidt mindre..
    Hun kan ikke lide, at man rører det mere, for vi skulle bruge en æstende salve, og det gjorde meget ondt på hende, så hun bakker, hvis jeg bukker mig ned til det.
    Jeg vil ikke byde hende mere behandlig - det er jo kun et problem for os mennesker


  • #23   9. jan 2012 Jeg er ked af at skrive dette men blive ved at hælde penge hver måned i en syg ´´fold bums´´, jeg ville aflive hvis det var mig, noget andet var hvis man kunne have den til at gå hjemme og lege selskabshest så kan jeg godt forstå man vælger at beholde - men sådan er din situation jo ikke.
    det kan godt være det lyder hårdt men jeg betaler ca. 2000,- om måneden for at have hest - så skal det altså også være en hest jeg har glæde af.


  • #24   9. jan 2012 UH hvis jeg boede 100 km væk fra min hest ville jeg aldrig se den :)... Hvad skal der til før dyrlægen vil aflive, den er da ikke tjent med et åbent sår resten af livet, og ikke hvis det breder sig ??

  • Pia A
    Pia A Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 2 Heste: 1 Svar: 1
    #25   9. jan 2012 Hejsa - det er en træls situation, men en beslutning du kun selv kan tage om hvad der skal ske med din hest. Det er anderledes, når man selv har avlet - man får et anderledes forhold til hesten. Jeg har for nylig fået min 20 årige hest aflivet efter jeg ikke har kunne bruge ham i 5-6 år, det var hårdt, men bagefter er jeg glad for at det er overstået. Det er et enormt pres gerne at ville ride, men samtidig ikke turde, og du kan ikke sælge hesten - for det kan du ikke få dig til, når den ikke er fit. Kan den ikke lånes ud mhp. at blive ifolet - så udskyder du i hvert fald en beslutning, som du ikke har lyst til at træffe lige nu.

  • #26   9. jan 2012 Du bestemmer jo heldigvis selv om hesten skal aflives eller ej.. jeg ville sige tak for nu og så vende fokus fremad, der er jo ingen fremtid for dig og hesten som det er nu.

  • #27   9. jan 2012 Ang avl er problemstillingen, at man ikke er sikker på, om det kan overføres til føllet via modermælken.. Noget forskning taler for, at det kan ske, og noget taler imod.. Men det er en stor risiko at tage.
    Dyrlægen vil ikke aflive endnu, fordi hun ikke har direkte ondt i det. Men får hun ondt, eller sætter det sig et sted, så hun ikke kan rides, synes han også aflivning er det bedste.
    Jeg ser min hest, fordi hun står hos mine forældre, men jeg betaler alt dyrlæge, og jeg er som sagt kun studerende, og til feb. er jeg arbejdsløs. Jeg har Capitano, som jeg har købt, fordi jeg har mistet min lyst til at ride på Fini fuldstændigt - jeg er så nervøs for hendes ballade.


  • #28   9. jan 2012 Hvis det er aflivning du vælger, ringer du bare og bestiller tid til det, dine hest, dine penge - din beslutning ikke hans.
    om der så er noget forsikring ind over siden dyrlægen udtaler sig sådan ved jeg jo ikke.


  • #29   9. jan 2012 jeg har sidste år fået et føl ( spooky på min profil ) som var født med en stor kræftsvulst i hovedet, den blev operativt fjernet og syet. Der er stadig lidt som vokser der hvor det er groet sammen men det behandler vi med en slags stift som ligeså stille ætser det væk. Min dyrlæge har købt det hjem fra England og det bruges kun til at behandle kræft,
    Jeg kan ikke forstå at et sår som det din har ikke han heles og kan heller ikke tro det ikke er ømt. Har du prøvet at få en anden dyrlæges mening?


  • #30   10. jan 2012 Det er vel dig der bestemmer om hesten skal aflives eller ej? Ikke dyrlægen..
    Men måske der er noget ang forsikring?


  • #31   10. jan 2012 Jamen, det er egentlig ret simpelt. Vi tog en prøve af det, for at se hvad det er - heste sarcoid viste svaret. Det kan ikke hele op, fordi en større operation som skulle fjerne det, ikke kan udføres der, hvor det sidder - hver gang jhesten tager et skridt, ville det springe op smiley
    Vi har også brugt æstende salve fra England, men det gjorde til gengæld direkte ondt på hende.
    Det er ikke ømt, man må stå og direkte kører fingrerne hårdt på overfladen, hun siger ikke noget til det. Hun synes faktisk det er dejligt.


  • #32   18. jan 2012 Kan du ikke få en til at komme og ride hende til hun bliver roligere?? og evt kan personen måske hjælpe dig med hende.. ? smiley det ville jeg gøre! smiley

Kommentér på:
Jeg mangler virkelig hjælp..

Annonce