{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
777 visninger | Oprettet:

skal jeg stoppe bidløst?? HJÆLP... {{forumTopicSubject}}

ja jeg var ude og ride idag på min araber Perim . jeg rider op på en af mine venners mark hvor jeg godt må ride det gik fint og jeg satte i trav men lige pludselig tænder min hest fulkommen af´! der kommer 2 buk fordi han er så glad og kan traver helt vildt stærkt jeg red i grime og kunne nærmest ikke holde ham da han stopper op hopper jeg af og vil longere ham men har er sindsyg hidsig.. da jeg kommer op til min vens gård igen spænder jeg gjorden og han flipper lidt og jeg tror at der er noget galt med sadlen... jeg trækker ham så hjem og når jeg kommer hjem går jeg hen til vores hoved dør og kalder på min mor og spørger om hun ikke lige vil se om sadlen eller gjorden provokere ham (hun har rimlig meget forstand på sådan noget)..
hun siger at sadlen passer perfekt og jeg fortæller at han var flippet rimlig meget så siger hun ''Han er bare frisk og du burte tage dit western stangbid på og give ham en stræk galop det ville han have meget bedre af og du kan kun styre ham fordi at han er høflig men en eller anden dag løber ham med dig og når først han løber kan ingen styre ham heller ikke mig så kan du købe lige så mange sidepulls du har lyst til men du kan ikke holde ham'' blev lidt stødt og går over i stalden..

mit spørgsmål er så skal jeg tage bid på ham skal jeg opgive det hele er det bedst for ham? og hvad nu hvis det er rigtig det hun siger der må heller ikke ske ham noget men det er min store drøm at ride uden bid og vil nærmest gøre alt for at han ikke skal have det i munden men uhh det er så provo!
nogen gode råd evt. nogen af jer der ride bidløst på araber?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skal jeg stoppe bidløst?? HJÆLP...
  • #1   17. feb 2009 ja det er bare provo at min mor kommer med sådanne udtagelser!

• #2   17. feb 2009 det er min mor der skal betale da jeg ikke har råd og det koster for meget at få nogen ud når man kun er 1 person...(vi har ikke trailer)

og stopper heller ikke med det bidløse men jeg for altid en kommentar om det og det er ligesom hun bare vil have mig til at ride med bid!

• #3   17. feb 2009 ja nu er jeg sgu træt af hendes bid!

• #4   17. feb 2009 min hopper er halvaraber - men det er araberen der er tydelig hos hende

hos hidsige hest - især araberen - skal man sørge for at give dem motion.. fordi de altså nogle gange har vildt meget energi, som de bare MÅ af med
    det er ikke noget problem om sommeren når de kan jorde rundt på foldene, men her i frostvejret kommer problemet

du kan også lave en masse trænings øvelser som gør at selvom de har meget energi lystre de stadig - lav masser af tillids og respekt øvelser
    men desværre så er heste altså heste, og nogle gange har de bare brug for at være skøre

synes IKKE du skal putte bid på igen, for man skal bare lige forstå at araberen ikke er en hest som man bare kan lade stå stille og så ride den normalt

• #5   17. feb 2009 Jeg vil sige nej du skal ikke skifte til bid. Hvis hesten vil løbe, løber den også selv om du har bidet i munden på den. Så træn og træn som du har gjort og hold fast i det du gør. Og din hest er ikke høflig når den ellers lytter til dig. Det er fælles venskab, baseret på respekt og tilhed.

Min venninde og mig var ude og køre for et par år siden en vinter... hun tak håndbremsen på en p-plads og blien snurede rundt til stor fornøjelse for hende, men ikke for mig. Det gjorde hun ikke for at gøre mig ondt, men fordi hun selv syntes det var rigtig fedt, og troede også jeg ville syntes det. Det er lidt det samme jeg tror din hest har gjort. ... noget alle: kom mor... vi to kan ride på vinden i dag, er det ikke fedt... og der var du så ikke helt enig - lige som mig. Jeg snakkede med min venninde om det og hun har ikke gjort det siden. Det er det samme du skal gøre med din hest. Håber du forstå hvad jeg mener.

Held og lykke med det =)

• #6   17. feb 2009 nej nej det er nok ikke så meget med hesten at gøre og jeg rider ham hver dag det er bare jeg ved ikke jeg skal gøre med min mor og når min hest er hidsig...

hvad gør du hvis din hest flipper?
    og hvilke øvelser kan man lave?

• #7   17. feb 2009 undskyld, men hvem spørg du ?

• #8   17. feb 2009 min sidste besked var til: Chiara&Suz .

• #9   17. feb 2009 De er bare lidt vinter'vilde de små heste smiley
    MIn bukkede også derud af mig i søndags, og det var kun i grime og intet andet.. Jeg kan nu kun grine af det, det er fordi de er friske og glade..

Sørg for så meget foldtid som muligt og få fat en en soft hackemore og galopér derud af i fuld fart smiley Men endelig ikke bid, hesten skal ikke straffes for at være glad..

• #10   17. feb 2009 nej hvad tænkte jeg på! NO BITS!

• #11   17. feb 2009 hun flipper aldrig så man overhoved ikke kan ride, det er hun alligevel for trænet til, men når hun i er vild og hidsig - og hun er for besværlig at ride, så plejer jeg at lege i stedet for
    jeg får hende til at løbe efter mig, og så hidser jeg hende også op.
    vi løber begge rundt og jeg bliver fuldstændig udmattet men hun får det også bedre

det jeg også gør:
    træner svære øvelser fra ryg og jord (travasader, versader, schenkelvigninger, bag og forpartsveninger, bak kun fra stemme, "kom og stop" osv)
    alle mulige øvelser hvor hesten selv skal tænke, for det udmatter dem også utrolig meget

• #12   17. feb 2009 nå.. ja kunne være at man skulle prøve det...

• #13   17. feb 2009 hey . jeg har en virkelig stæk hest som har været vant til at galopere på marker før jeg fik ham , så hver gang han ser en sætter han igang og så kan jeg ikke holde ham. men jeg sys du skulle tage bidet i munden på den og SKRIDTE en tur en tur på marken. hvis du gør det en masse gange kan du langsomt slippe tøjlerne og når i så skal begynde at trave så gør det så langsom som muligt. helel tiden så langsomt som muligt. så lære hesten at den ikke skal løbe med dig ude på marken og så kan i begynde at ride uden bid ude smiley et lille foreslag, håber du kan bruge det.
    knus

• #14   17. feb 2009 et bid er altså ikke en sikkerhedsgenstand - den reder ikke liv.. at ride med bid, gør det altså ikke mere sikkert for dig at ride tur.

• #15   18. feb 2009 Træn stop og sidebevægelser samt generel styring i lavt tempo. Så han aldrig får lov til at ta' pis på dig. Når du er dus med det kan du så komme ud, stadig i lavt tempo. og altid for løse tøjler, så han ikke vender sig til at du hænger i tøjlen. Hver gang han kører op, stopper du ham, og rider ikke videre før han er rolig. På den måde får I en win win situation. Når han er rolig får han sin vilje, han kommer videre. Og du kommer hel hjem. Dette er bare et råd. Ta' det eller lad være :0) Dette kan sagtens lade sig gøre uden bid, hvis ellers hesten ikke er vandt til at ta' dybt pis på dig allerede :0)

• #16   18. feb 2009 jeg rider western og han kan alle disse øvelser...

• #17   19. feb 2009 jamen det er så dyrt!

• #18   19. feb 2009 ja og det har vi bare ikke råd til....men ellers kender du så nogen gode nogen på vestsjælland?????

• #19   19. feb 2009 har prøvet det 10000000 gange nu!

Kommentér på:
skal jeg stoppe bidløst?? HJÆLP...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce