726 visninger
|
Oprettet:
ang. bidløs ridning. HJÆLP MIG! {{forumTopicSubject}}
Ja, min hest er blevet lidt mærkelig, han slår noget med hovedet når vi rider og gider ikke at tage bidet i munden, og så tænker jeg.. er det bare fordi han er uartig eller er det på grund af bidet? Så nu har jeg besluttet mig at snakke med min mor om jeg måske skulle prøve at ride uden bid i lidt tid, men har slet ingen erfaring med det overhovedet så ville gerne høre noget fra jer. Please hjælp mig!
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 200
nov 2006
Følger: 110 Følgere: 105 Heste: 2 Emner: 380 Svar: 1.581
men hivs han normalt er meget flabet, og ikke viser respekt kan det jo godt være det (;
aug 2007
aug 2007
Han plejer ikke at være træls, så tror måske det er det, men har bare ingen erfaring ved bidløs..
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Du kunne evt prøve det først på en lill lukket bane, hvordan reagere han? hvordan reagere du...? og lad VÆR med at vove, hvis du føler du "mister kontrol" så slap af og skridte, du behøver ikk at galopere rundt på ham første dag, det er ikk sikkert i er klar kommunikations mæssigt til det.
Jeg vil påstå, at der virkelig ikk er den store forskel(udover hvis hesten altid og hele tiden bestemmes over med smerter og straf, men det regner jeg ikk med ), det er der kun inde i hovedet på menneskerne, og bare den mindste smule usikkerhed læser hesten så..., prøv at gøre som du plejer og se hvad der sker
aug 2007
Endelig en der ville forklare mig det som emnet handler om, og så endda en der er god til det jeg styre ham normalt noget med tøjle men ikke voldsomt. Men anbefaler du at jeg bare har en grime i og så rider med tov i?
* Anne og Coco *
Vil i ikke være venlige at forklare hvad join up er og hvad der er galt med det der?!
aug 2007
aug 2007
mmh, synes godt du kan prøve i grime, det var faktisk sårn jeg red min Kiwa første gang. senere gik jeg over til bid (bad me, bad-bad-bad me....!), men kunne faktisk ikk mærke forskel på det i forhold til "styring" af hende
Ellers ville jeg nok personligt anbefale bitless bridle, da jeg synes den er blidest med at dreje, da den lægger presset på et større område (og derfor ikk så hårdt), men samtidig viser tydeligt hvad du vil. Men igen, lyt til din hest, det kan være han føler sig "fanget" med den og hellere vil have en grime, sidepull, eller lign. hele tiden Lyt-Lyt-Lyt-LYT! og Se og Observer; hvordan reagere min hest, og som Anne siger, kig på hans memik i hovedet; selv små ting som en lill rynke på mulen kan betyde en masse !
aug 2007
Tak for hjælpen, så i syntes altså heller ikke det der med de syv lege er en god idé? Jeg skal nok være opmærksom på hvis der er forandringer
aug 2007
Kan ikk lide join up, eller 7 games, men det er mig personligt, som nævnt ovenover giver det en "robothest". Jeg gætter på man godt kan lave første eller anden leg uden at et gør skade (hvis man passer på), men jeg vil langt hellere lave den der "stop, træk vejret, SE min hest og LYT til hvad hun siger" - derudfra kan du begynde at lave noget. Vær kreativ, gør tingene sjovt for din hest, så han ser der er en pointe i at lytte til dig.
Der er jo ligeså mange heste, som der er mennesker ;P
MEN, hvis vi lige tænker, hvad vil du helst selv have...? ;
1) en der siger, kom lade os lege,så kan det være jeg kan lære dig at stå på hænder, og hopper glad af sted (mens du sandsynligvis følger efter ude at tænke over det)
2) en der tager dig i armen og siger "Kom. Nu går vi over til den her væg og så stiller du dig på hænder!" - du bliver måske lidt i tvivl, hvorefter personen trækker dig hårdere og siger "Jo kom så, Nu!"
Det sidste kan du muligvis gøre med en rigtig god ven, men ellers ikk, vel? - det samme må vi tænke med hesten, vi kan ikke presse dem til at stole på os, enten kan vi tvinge dem til at følge os (psykisk/mental pres) eller gøre os fortjent til deres tilid, hvilket jeg mener vil holde i langt flere situationer
Ved godt det ikke har noget med ridning at gøre, men for at undgå mange problemer, eller løse dem lettere hvis de kom, så ville det være langt lettere,hvis man "gik ind til dem" med den rette ånd
Damn, lang besked... sorry, håber du trængte igennem den ;P
Og god fornøjelse med at prøve bidløs på din dreng ! ^^
aug 2007
Tusinde tak! Jeg har også tænkt over det der med join up og det der, og jeg gør bare sådan som jeg syntes. Altså leger med ham, lære ham tricks, og nuser ham (; det er virkelig også noget vi begge to kan lide. Og han følger mig på banen uden jeg tvinger ham til det, og han kan gøre lige hvad han vil
aug 2007
Lyder som om i allerede har bygget et hyggeligt forhold op, dejligt ^^
Så længe i begge har det godt med det i laver, hvorfor så begynde at følge underlige kasse-formede-arbejdsmåder..?
Gør bare som du allerede gør og ligeså stille læg lidt ridning ind, men hvis han stadig slår med hovedet, så overvej at få ham tjekket rigtig godt og grundigt, vil anbefale både dyrlæge, kiropraktor og evt sadelmager (sadler der trykker kan godt få heste til at reagere med hovedet op)
Held og Lykke ;P
aug 2007
Men det kunne nemt være sadlen for den ligger ikke så godt på ham, den gider frem, og skal også have min egen. Den anden der er bare en låne. Så noget af det kan nok også være det.
aug 2007
"Fjern alle mulig tænkelige smerter, først derefter kan man prøve at få et ordenligt forhold(hele vejen igennem) til at køre" ;P -bare noget jeg arbejder efter ^^
nov 2005
Følger: 34 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 125
aug 2007
nov 2005
Følger: 34 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 125
aug 2007
ang. bidløs ridning. HJÆLP MIG!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside