{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
808 visninger | Oprettet:

respekt for det personlige rum {{forumTopicSubject}}

Hvad gør i for at vise hesten at den skal respektere dit personlige rum, i situationer hvor den vil overtræde det?
Jeg tænker på at puffe, at klø sig osv.
Hvis en hest føler sig generet af en anden hest, så bruger den jo vold (bid, spark) eller kropssprog (hop hen i mod, ørene tilbage, puster sig op).
Min Zorro har en vane med at møve på staldgangen, når han står bundet. Jeg plejer at bakke ham for at vise dominans, men nu er det søreme også begrænset hvor meget man kan bakke sin hest på en staldgang, når den er bundet, så det er kun omkring ét skridt - er det for lidt?
Hvis han keder sig skraber han i jorden - hvad gør man ved det? Skraben har jo ikke noget med mit rum at gøre, men det er stadig ikke i orden.
Når jeg har redet har han sommetider svedt der hvor hovedtøjet har siddet og han har lyst til at klø sig. Det er på ingen måde ondskabsfuldt, men stadig respektløst. Nu taler jeg ikke om et kærligt lille puf, men at hesten læner al vægten mod én. Normalt er han sød at gå med, men hvis han bliver hidsig eller 'på mærkerne', så kan han finde på at nappe - igen, er det jo ikke undskabsfuldt, men i kådhed/leg - men derfor skal det jo stadig ikke være sådan... Nogle gode råd til øvelser fra jorden, hvor jeg kan forbedre respekten mellem os?

Vh Natasja

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  respekt for det personlige rum
  • #1   5. okt 2008 tillids øvelser og sørg for at han ikke keder sig på staldgangen feks. ikke stå og snakke i lang tid, hent udstyr før i rider så du ikke skal gå efter det så han begynder at lave unoder.... og når han bider/napper er det bare med at være bestemt og sige NEJ! du skal ikke skrige det men bare sige det på en bestemt måde....og det med at bakke ham syntes jeg kun at du behøver når i står på ridebanen og han begynder at lave et eller andet...så bakker du ham 5-10 skridt og tager ham frem igen...

• #2   5. okt 2008 det med at skrabe på staldgangen har jeg også haft problemer med og min har og bidt og sparket når vi stod på satldgangen. efter at jeg har lavet en masse horsemanship øvelser og sådan er det virkelig blevet meget bedre og nu står hun lige så pænt og hun er ikke bundet mere. jeg fandt ud af at hun stod meget pænere sådan:) når den skraber så sæt dit eget ben ind foran så den holder op men pas på at den ikk rammer dig selvfølgelig. i starten kan man blive nødt til at gøre det meget men de stopper på et tidspunkt. lær den at stå løs. bak hver gang den går frem og hav tålmodighed gør det mange gange:) det med hovedtøj tror jeg at jeg ville stille mig så langt hen ved skulderen når jeg skal tage det af at den ikk kan nå mig:) håber du kan bruge det til noget:D

• #3   5. okt 2008 det med at bakke er rigtig godt :b
    men kan godt se at det er lidt et problem på staldgangen xD
    silver gør mange af de ting din også gør. og er også i gang med at finde på løsninger xD

det med at skrabe i jorden er mangel på respekt :b i starten daskede jeg til hans ben, hver gang han løftede det til at skrabe. Nu skal jeg bare sige "nej" bestemt, så sætter han det ned (;

• #4   5. okt 2008 smiley

• #5   6. okt 2008 Når Truda "møver", stiller jeg mig direkte foran hende, kigger hende direkte i øjnene og "gør mig bred"... det plejer som regel at få hende til at gå baglæns. Ellers bakker jeg hende. smiley Kan godt se, der kan opstå problemer på staldgangen, hvis hesten står bundet, men i netop det tilfælde plejer jeg at løsne Truda lige akkurat tilstrækkeligt til, jeg kan bakke hende 2-3 skridt. smiley

• #6   6. okt 2008 Team Horsemanship :b . - Så vil jeg gøre lidt mere ud af mit 'Nej' - det er jo det værd (:

+ Filur&Pondus + - Hvad søren mener du?...

Christina F . - hvilke øvelser har du brugt (du skriver du har brugt horsemanshipøvelser, som hjalp). Det med benet ind foran tror jeg ikke er smart...Han virker ret ligeglad overfor det.. (:

Cille, vi SKAL klare det . snart helt bidløse smiley . - Altså jeg skal finde ud af noget om 'vige for pres-metoden' eller hvad? (:

Louise Lindbøg H - Det lyder spændende. Virker det truende at kigge i øjne, på samme måde som eks. hunde?

Tak for svarene alle sammen (:

• #7   7. okt 2008 hmm sys det er svært lige at komme med en øvelse for horsemanship er jo mere måden man håndterer sin hest på:) jeg sys bare at det hjalp da jeg skiftede fra alm. dressur og så til noget mere naturligt og med en masse arbejde fra jorden:) vi startede på en frisk og jeg brugte bare en masse af de ting som jeg læste om herinde og så andre sider og i bøger, film. det med benet er nok fordi at den er lidt svær at forklare. så hesten skraber så "spark" ham over benet. selvfølgelig skal du ikke lose til men du må alligevel godt være ret voldsom.

• #8   7. okt 2008 <b>Ida&Natasja .</b> Normalvis bør man undgå at kigge sin hest direkte i øjnene og fastholde dens blik, idet dette virker truende på den (rovdyradfærd). Derfor vil metoden uvilkårligt få den til at gå baglæns, hvis du samtidig gør dig bred og virker meget bestemt.

• #9   7. okt 2008 Christina F . - Enig, i at horsemanship er måden man håndterer og omgås sin hest på, men du skriver at du har brugt nogle specielle øvelser, som hjalp...

Louise Lindbøg H - Okay, det må prøves.. Nu håber jeg ikke at han bliver skræmt og bange, men mere 'Du dominerer mig, så jeg flytter mig'.

• #10   7. okt 2008 <b>Ida&Natasja</b> Medmindre han ligefrem er en ultra-følsom og meget nervøs hest, tror jeg ikke, du behøver være nervøs for, han bliver skræmt og bange. smiley

Den fuldblodsaraber, vi har opstaldet, var mere eller mindre vild, da hun kom her.... og aggressiv. Hun er et nervebundt af dimmensioner og meget følsom, men på trods af dette har jeg alligevel haft succes med den beskrevne metode. Så jeg vil mene, at hesten skal være helt ekstremt følsom for at blive bange. smiley

• #11   8. okt 2008 Anne, findes der nogle steder, hvor man kan læse mere om brug af TFT på heste? Jeg synes, det lyder utrolig spændende. smiley

I øvrigt kan jeg også godt følge din tankegang, og træningsmetoder udvikler sig jo hele tiden i takt med, vi kommer til at vide mere og mere om hestens psyke og adfærd... Jeg benytter heller ikke selv join up, da jeg ikke mener, der på nogen måde er tale om valgfrihed for hesten, men en indirekte form for tvang. Men jeg bruger bakke-øvelsen af og til overfor særligt viljestærke heste, da jeg har haft succes med den. Dog er jeg evigt åben for andre - og bedre - træningsmetoder, så jeg vil gerne lære mere om TFT. smiley

Kommentér på:
respekt for det personlige rum

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce