respekt for det personlige rum {{forumTopicSubject}}
Hvad gør i for at vise hesten at den skal respektere dit personlige rum, i situationer hvor den vil overtræde det?
Jeg tænker på at puffe, at klø sig osv.
Hvis en hest føler sig generet af en anden hest, så bruger den jo vold (bid, spark) eller kropssprog (hop hen i mod, ørene tilbage, puster sig op).
Min Zorro har en vane med at møve på staldgangen, når han står bundet. Jeg plejer at bakke ham for at vise dominans, men nu er det søreme også begrænset hvor meget man kan bakke sin hest på en staldgang, når den er bundet, så det er kun omkring ét skridt - er det for lidt?
Hvis han keder sig skraber han i jorden - hvad gør man ved det? Skraben har jo ikke noget med mit rum at gøre, men det er stadig ikke i orden.
Når jeg har redet har han sommetider svedt der hvor hovedtøjet har siddet og han har lyst til at klø sig. Det er på ingen måde ondskabsfuldt, men stadig respektløst. Nu taler jeg ikke om et kærligt lille puf, men at hesten læner al vægten mod én. Normalt er han sød at gå med, men hvis han bliver hidsig eller 'på mærkerne', så kan han finde på at nappe - igen, er det jo ikke undskabsfuldt, men i kådhed/leg - men derfor skal det jo stadig ikke være sådan... Nogle gode råd til øvelser fra jorden, hvor jeg kan forbedre respekten mellem os?
Vh Natasja
nov 2007
Følger: 73 Følgere: 78 Heste: 11 Emner: 453 Svar: 1.416
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 337
nov 2006
Følger: 110 Følgere: 105 Heste: 2 Emner: 380 Svar: 1.581
men kan godt se at det er lidt et problem på staldgangen xD
silver gør mange af de ting din også gør. og er også i gang med at finde på løsninger xD
det med at skrabe i jorden er mangel på respekt :b i starten daskede jeg til hans ben, hver gang han løftede det til at skrabe. Nu skal jeg bare sige "nej" bestemt, så sætter han det ned (;
nov 2007
Følger: 73 Følgere: 78 Heste: 11 Emner: 453 Svar: 1.416
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
+ Filur&Pondus + - Hvad søren mener du?...
Christina F . - hvilke øvelser har du brugt (du skriver du har brugt horsemanshipøvelser, som hjalp). Det med benet ind foran tror jeg ikke er smart...Han virker ret ligeglad overfor det.. (:
Cille, vi SKAL klare det . snart helt bidløse . - Altså jeg skal finde ud af noget om 'vige for pres-metoden' eller hvad? (:
Louise Lindbøg H - Det lyder spændende. Virker det truende at kigge i øjne, på samme måde som eks. hunde?
Tak for svarene alle sammen (:
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 337
aug 2007
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
Louise Lindbøg H - Okay, det må prøves.. Nu håber jeg ikke at han bliver skræmt og bange, men mere 'Du dominerer mig, så jeg flytter mig'.
aug 2007
Den fuldblodsaraber, vi har opstaldet, var mere eller mindre vild, da hun kom her.... og aggressiv. Hun er et nervebundt af dimmensioner og meget følsom, men på trods af dette har jeg alligevel haft succes med den beskrevne metode. Så jeg vil mene, at hesten skal være helt ekstremt følsom for at blive bange.
aug 2007
I øvrigt kan jeg også godt følge din tankegang, og træningsmetoder udvikler sig jo hele tiden i takt med, vi kommer til at vide mere og mere om hestens psyke og adfærd... Jeg benytter heller ikke selv join up, da jeg ikke mener, der på nogen måde er tale om valgfrihed for hesten, men en indirekte form for tvang. Men jeg bruger bakke-øvelsen af og til overfor særligt viljestærke heste, da jeg har haft succes med den. Dog er jeg evigt åben for andre - og bedre - træningsmetoder, så jeg vil gerne lære mere om TFT.
respekt for det personlige rum
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside