Spare tips

Spare tips

Medlemmer: 1.189
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
1.347 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Er trensen blevet stiv og hård? Er trensen blevet stiv og hård?

Hvis du har en gammel trense, som efterhånden er blevet meget hård og stiv i læderet, kan man lægge det i olie i ca 20 timer. (bare majs eller rapsolie)
Når man tager det op af olien, tørrer man det over med køkkenrulle så godt man kan. Så lægger man det på en avis, så resten af olien kan løbe fra. Tør det over igen, og giv det en gang læderglans. Det bliver som nyt.

Et minus ved dette tip: Oliebadet forllænger absolut ikke læderets levetid.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er trensen blevet stiv og hård?
  • #1   25. feb 2008 ruster metalet ikke (;

• #2   25. feb 2008 virker det også med et nyt hovedtøj som er stiv i læderet fordi det er så nyt???

• #3   25. feb 2008 Øhh nej.. det ruster ikke... det er jo olie, ikke vand, og rust kommer jo ikke bare sådan på et par timer.

Det virker på alt læder

• #4   25. feb 2008 Ok.

• #5   25. feb 2008 Arh! så skal jeg prøve det! Mit gamle dressurhovedtøj er ved at være så slidt og stivt at jeg har svært ved at trække det igennem spænderne!

• #6   25. feb 2008 Olien bliver med tiden harsk, det er ikke godt, brug hellere rigtig læderolie....

• #7   26. feb 2008 Dorte, kun hvis du ikke tører det ordentligt af... Og hvem har råd til at ligge en hel trense i læderolie... det koster jo omkring 80-90 kr for en halv liter, og der skal mindst bruges en liter til et helt hovedtøj. Så kan man jo lige så godt købe et nyt

• #8   27. feb 2008 Alm rapsolie osv må IKKE bruges til fx trenser - det ødelægger syningerne!
    Og hvem har lyst til at sidde i en god galop i skoven med en trense der er gået op i flere syninger?!?!

Smør i stedet trensen i godt med læderolie og pak den ind i en pose i et døgn. Er den stadig stiv så gør det 1-2 gange mere.
    Og ellers må man investere i bedre kvalitet næste gang - mine Kieffer trenser er på ingen måde stive, heller ikke selv om nogle af dem ikke bliver brugt til hverdag.

• #9   27. feb 2008 Nu er det jo altså ikke alle som har råd eller lyst til at betale 700-800 kr for et hovedtøj. Jeg gjorde dette for et år siden på en gammel trense... og den er så god som ny, og fejler ingenting.

Det er også noget fis at syningerne bliver svage, for hvis tråden er rigtig lødersnor er den vokset, og så kan olien slet ikke trænge ind.
    Stol på et godt råd fra en gammel sadelmager...

• #10   28. feb 2008 Jeg har selv prøvet dette gode råd på en ældre billig trense, med det resultat at den få måneder efter gik fra hinanden - så jeg vil stadig ikke bruge det.
    Men det er jo op til folk selv hvad de gør, jeg synes bare det er forkert at gøre sådan. Og jeg har er mange blevet frarådet at gøre sådan, også af en sadelmager...

Nu skrev jeg jo heller ikke at man skal købe lige præcis Kieffer (som også ofte er dyrere end 700-800), men skrev kvalitet - kvalitet kan også være fx Riders Company og andre mærker.
    Foretrækker dog selv at give 4-500 kr for en brugt Kieffer (Eller mere for en Döbert eller OS) trense, frem for at købe noget der er af "dårligere" kvalitet - men det er jo smag og behag...

• #11   28. feb 2008 Mit råd handler i bund og grund om at man kan få en gammel trense til at se godt ud igen, det er jo ikke sikker man overhovet har råd til en ny trense, om den så koster 200 eller 1000 kr...
    Men jeg har gjordt det med 3 trenser og de holder alle. Måske var dine syninger ikke de bedste, for det er læderet som kan blive svagere - ikke tråden/syningerne.

• #12   28. feb 2008 hvad går jeg hvis jeg har en brun Riders Company kombineret trense.??

jeg købte den som ny og har brugt den 7 gange elle rnoget indtil videre..
    jeg synes bare læderet er så hårdt så jeg kan ikk spænde spænderne helt rigtigt for aå er de mega svære at få op igen..

hvad gør jeg her??? har en anden RC i sort som er dejlig blød i læderet...

køber kun RC da de sidder godt på min traver XD

• #13   28. feb 2008 Læderolie

• #14   28. feb 2008 Giv den 10 gange læderolie, så kan det være den bliver nogenlunde....

• #15   28. feb 2008 oka... jeg går bare igang igen XD

hihi XD

• #16   29. feb 2008 Netop det problem du har, havde jeg med en gammel trense, jeg tog oliebehandlingen som jeg har forslået, og har ikke fortrudt det et øjeblik. kender flere som bruger denne metode, og er vældig glade for den... hvis du vælger at prøve det, så køb den olie med mindst syre i...

• #17   4. mar 2008 Ny trense:
    smøres godt med læderolie/balsam/fedt, lægges i en pose og hænges lunt 1 døgn. Så er den blød og dejlig at arbejde med. Det overskydende tørres af med en klud.

• #18   4. mar 2008 og har også prøvet medmadolie på denne måde, og det fungerede også ved mine.

Kommentér på:
Er trensen blevet stiv og hård?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce