Når hesten er blevet passificeret {{forumTopicSubject}}
Blev lige inspireret af en lidt ældre tråd omkring hvad heste må og ikke må og fik lige lyst til, at fortælle om mit møde med en hoppe på 14 år.
Jeg manglede en rigtig sikker hest og fandt en skøn og rolig hoppe.
Denne hoppe var så velopdragen omkring ALT - den stod altid solidt plantet på jorden.
Hovedet rørte sig ikke en flække ved pålægning af trensen.
Den gik så fint i tovet - altid.
Prøvede ALDRIG på, at søge efter græs.
I alle situationer stod jeg med en hest som var så nem så nem.
MEN men men - jeg følte i den grad også, at jeg stod med en hest der ikke viste nogen form for passion.
En hest der ikke viste synderlig glæde.
En hest der ikke kunne finde på, at vise interesse for mig i form af nusseri.
Jeg følte jeg stod med en "maskine" der havde mistet sig selv og sin sjæl.
Hvem var denne hoppe? Hvad indeholdt hun? Hvor var HUN henne???
Jeg begyndte, at lege med hende - sætte gang i hende, ruske op i hende, puffe og drille hende.
Mere eller mindre tvinge hende til, at græsse mens hun havde sit tov på.
Langsomt begyndte der, at vise sig en personlighed inde bag denne "skal" af formanende opdragelse som var så dybt printet i hende.
Langsomt begyndte hun, at turde dreje hovedet lidt efter mig, når hun stod bundet og søgte en svag form for kontakt.
Gennem ros for kontakt begyndte hun, at vise sig selv mere og mere.
"Maskinen" begyndte, at vise egne følelser, begyndte, at vise liv, begyndte at sin egen mening.
Ja vigtigst af alt - hun begyndte, at vise sig som en levende hest med egne behov og følelser.
Hvad jeg egentlig vil med dette indlæg ved jeg ikke.
Fik bare lyst til, at fortælle om mit møde med denne hoppe - og måske minde folk om, at vi skal passe på ikke, at passificere vores heste gennem intens træning og opdragelse, men lade dem beholde og vise deres eget liv, personlighed og passion.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Det er okay at være konsekvent i situationer der er potentielt farlige osv. , men de skal jo ikke passifiseres som du siger.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Jeg tror, jeg ved hvilket indlæg du tænker på Dog vil jeg lige indskyde, at den type ehst du snakker om, absolut er i undertal - der er bestemt for mange, der har "lidt for meget personlighed" - også kaldet uopdragede.
Forveksl ikke opdragenhed med manglende personlighed
Men et fnt indlæg Det drejer sig jo bestemt ikke om at omvende hestene.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Ser rigtig mange af de "maskiner" og græder med dem.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Maja må være en robot så....
Hun bevæger sig aldrig en meter med mindre man beder hende om det, trasker gerne efter en men sakker bag ud fordi hun er så sløv. Hun bliver aldrig bange - benytter dog hver en chance for at æde men kan også sagtens stå og pynte oppe på ridebanen i en times tid, samme sted - uden at bevæge sig, selvom jeg sidder nede i den anden ende, ikkeom hun gider bevæge måsen ned til mig.
Hun er ikke en snaksalig hest og gider ikke nusse - heller ikke med andre heste. Man kan ind imellem finde et klø sted men ellers, nej så tager hun ikke kontakt - jo, hvis hun føler for at over savle ens hånd med tungen.
I det hele taget gør hun altid hvad hun bliver bedt om og ikke mere.
Man kan heller ikke få hende til at blive "vild" og lege - hun "snorker" for det meste og nej, hun gider sku ikke løbe ved siden af mig - det går for hurtigt. Hun kan ikke "gejles" op til at løbe vildt rundt og bukke og det der med at være nysgerrig siger hende heller ikke noget, så nej, du kan ikke få hende til at strække sig ud efter noget du holder foran hende.
Men er dog begyndt at gå sin vej når jeg skal op - kun fordi jeg ikke har gidet holde det ved lige.
Er hun en robot hest? Nej - det er hendes personlighed.
Hun er en pony der ikke gider gøre noget bare for at gøre det - dvs. hun kan ikke se formålet i at gå fra den ene ende til den anden hvor jeg sidder, hun står da meget fint og pynter. Hun kan heller ikke se formålet i at styrte rundt på banen og lege vildt.
Sådan er hun og det syntes jeg sku ikke der er noget i vejen med
Når hesten er blevet passificeret