1.981 visninger
|
Oprettet:
Når hesten er bange? {{forumTopicSubject}}
Min pony, der normalt er den rolige type, til tider temmelig irriterende, når det kommer til "spændende ting"
Det gælder især:
Dommertårne
Dressurhegn
Flotte spring
og den fine spand til lort, der står i ridehuset...
Lastbiler der kører gennem ridehuset, er der intet problem i. Heller ikke at blive jaget af en gøende hund.
Derfor ville jeg spørge jer på HG, hvad i gør, når hesten kigger, eller ikke vil forbi noget? Især i stævnesituationer. Kunne godt bruge lidt hjælp nemlig, da jeg synes jeg har prøvet det meste...
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 646
jun 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 182
apr 2012
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Hun skal til at starte med bare stå der, og du kan parere hesten der og når den slapper af kan din veninde give den en godbid eller lign..
Når den slapper af hen i paraden kan din veninde begynde at komme gående fra dommertårnet, og samme koncept.. Lav parade, hesten er afslappet, belønning. Din hest skal vende sig til, at dommertårn og hvad der sker omkring = godbid(mad) og ros..
Når du rider rundt og hesten spænder, så skal du selv slappe af, og ikke tænke på at hesten bliver bange.. Og når du rider forbi, så stil hesten væk fra det.. F.eks. lortespanden i hjørnet.. Stil hesten ind mod midten, så den ikke kan komme til at kigge på spanden..
jun 2010
Har prøvet at lade ham stoppe og og snuse og kigge, men han kigger stadig næste gang vi skal forbi ;/ Har også prøvet at "tvinge" ham til at gå forbi xD
jun 2010
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jun 2010
Mit problem er bare at han gentagne gange i løbet af de sidste par uger, har været bange for den lortespand, så den er langt fra ny
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Dermed blev busserne = mad.. Det var rigtig effektivt..
jun 2010
Har nok gjort det forkerte ved at presse ham, i stedet for at berolige
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 413
jun 2010
apr 2012
(Credit til Fed Up Fred, en side på fb)
jun 2010
apr 2012
maj 2015
jun 2010
Ida: Ja, forhåbentlig tager han det afslappet, ligesom han gjorde i dag efter en enkelt runde
maj 2015
jun 2010
jun 2007
Følger: 38 Følgere: 85 Heste: 5 Svar: 184
jun 2010
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Men er det meget usikkert så ned på jorden og jeg går først. Haft et par gange med ridehuset, og tænker han at løbe ind, pga dør, vind what ever, så tager vi de 10-15 min det tager at træne dette på plads, så han kan stoppe hele vejen når jeg beder om det. en enkelt gang brød jeg dog min egen træning, og lod ham få 5 min til at rase rulle pjatte af, da han var helt ude for pædagoisk rækkevidde så ingen regl uden undtagelser
Men altid samme ord for ros og godbid, da det bringer hesten tilbage til en.
Og tolmodighed, vær glad for den skaber sig ved foderspanden skønt med en træningsting lige ved hånden.
Evt. Spice det op med en ballong, spande, poser på håndtaget osv. Brug det når hesten nu faktisk forærer dig en mulighed for at træne det
jun 2010
jun 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Er ligeglad og lader som ingenting. Kan ikke gøre så meget ved at min bliver bange for noget til et stævne, jeg kan ikke forudse hvad vi evt. kan møde - så jeg rider bare videre så godt jeg kan.
Sidst jeg var til stævne stoppede min og trippede rundt om sig selv i et par minutter fordi hun var blevet bange for sig selv, det kan jeg jo ikke rigtigt gøre så meget ved.
okt 2013
Følger: 65 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 179
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Når tingene er set på, rørt ved konstateret ikke farlige, og endag udløst en godbid tja kan sige den træning virker på min.
Var roskilde festival pladsen rundt, altså ikke inde, men rundt om den. eneste min hest virkelig kikkede på, og jeg var af da et hold fulde mennesker bar rundt på en oppustelig sofa. Resten tog vi som en oplevelse og hyggetur, og tror faktisk min hest sov rigtig godt, vel videne hvad det var alt den støj gik ud på. De på fold ikke ret langt derfra, og ved at se hvad det er, så det ikke længere en farlig larmene masse. Men ja reelt blot masser telte biler og fulde mennesker.
Igen vigtigste er dog som rytter at hesten stoler på dig, og du ikke gennem dit sæde krop viser du bange. Og til f.eks stævner osv, vil hesten kunne mærke du har sommerfugle og det smitter jo desværre.
så vigtigt at arbejde med at være rolig selv også.
jun 2010
feb 2013
Følger: 45 Følgere: 56 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 604
jun 2010
Jeg red stævne i dag, med det farlige dressurhegn. Skridtede afslappet ind på banen og roste og beroligede ham. Derefter samlede jeg tøjlen op, og ignorerede hvis han spændte lidt op under programmet. Vi endte på fin tredjeplads, i vores første LA4, og selvom han spændte lidt op, var det meget bedre end sidst
apr 2015
Følger: 26 Følgere: 14 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 81
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 206
Det plejer som regl ikke være et problem at få hende hen til tingen, som hun kigger på
Er vi til stævne og hun kigger på dressurhegnet (Hvilket sker alt for ofte) bøjer jeg hende tilpas til at hun ikke sådan lige får lyst til at kigge på det, og så forsøger jeg at holde hende beskæftiget med en masse halve parader og lidt fremridning, sådan uden dommerene rigtig kan se det. Det plejer at få hende til at slappe af.
Hvis vi har god tid på banen, inden vi bliver ringet igang lader jeg hende snuse til det Og hvis vi skal forbi hegnet på vej ud, får hun lov til at snuse der, og så roser jeg hende der
jun 2010
sep 2014
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 10
Så er der også større chance for at hesten går forbi fx dommertårnet fordi den jo har set det mindst 1 gang.
Hvis du kan mærke hesten spænder op så jeg engang et lille trick i tv'et.
Når hesten spænder op så tag din ene lillefinger og kør den rundt i små blide cirkler lidt foran sadlen.
Sådan gør moderen på deres føl for at føllet skal falde til ro.
Håber du finder ud af det
jun 2010
sep 2014
jun 2010
sep 2014
Lad os sige at hesten ikke vil tættere på end 5 meter og når den er 5 meter henne mod spanden viger den væk eller stopper op.
Så rider du videre (ikke hen mod spanden men uden om spanden) og rider runden rundt i ridehuset mens du arbejder med hesten (får den til at tænke på noget andet.
Når du når ned til spanden drejer du hesten rundt i en bue ca. 6 meter fra spanden så det er dig der drejer den væk og ikke hesten der selv drejer.
Hvis hesten stadig er bange for den rider du igen væk og runden rundt og næste gang rider du en bue på 7 meter.
Når hesten så kan lade DIG dreje væk uden at den bliver bange begynder du langsomt at ride lidt tættere på for hver omgang.
Hvis hesten reagerer med at vige væk starter du forfra.
Til sidst kommer du tættere og tættere på og hesten begynder at acceptere spanden i hjørnet.
Det kan tage lang tid men til gengæld får du en hest der stoler på dig og ikke hopper/viger væk/stopper hver gang du kommer hen til spanden.
jun 2010
mar 2015
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27
Personligt har jeg en part der er meget stille og rolig, dog nægter han plastic poser, og hans ejer der har haft ham i alle hans 17 leveår har prøvet det hele.
Hun har endda fortalt om en gang, hun lavede et eksperiment der i mine ører lyder som en god idé: Hun lagde en pose i boksen med gulerødder på, så han i løbet af natten sikkert ville gå over og spise gulerødderne og derefter ikke være bange for dem.
Dog havde han stået i det modsatte hjørne hele natten og gloet mistroisk mod posen og gulerødderne, så det ville han ikke gøre sig i, selvom han er noget af et madøre
Så jah presenninger skal man over på den anden side af vejen, hvis man vil forbi
Men jah, han er en rigtig skovhest, dog en doven en af slagsen
Derfor har han det med at blive "bange" for ting (jeg skriver "bange", da ejeren aldrig har oplevet at han er blevet bange disse steder, og han som regel giver op, hvis man insistrerer på, at man skal forbi), hvor jeg har lært, at det sidste man må gøre er at vende om eller gå tilbage, da han så bare husker at lave det stunt hver gang, i håb om at han kan slippe for at lave noget...
Så hvis man ikke kan få ham forbi fra ryggen, da han bare vender 180 grader og begynder at gå den anden vej (meget effektivt, da man ryger af, hvis man ikke er forberedt ), så hopper jeg af og trækker ham forbi
Der er så aldrig rigtig noget, når han først har fået en støttepædagog til at gå forrest
Når hesten er bange?