{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

hvilken gangart? {{forumTopicSubject}}

Skal lige sige jeg er ret ny indenfor islænder. Jeg har købt denne hoppe sidste år som 4-gænger, men jeg syntes jeg har mærket noget pas her det sidste stykke tid, hvor jeg har leget lidt med at finde nogle forskellige gangarter i hende

så kom jeg til at kigge på dette billede der blev taget af os igår, men jeg ved ikke om det er en ren pas hun får lavet der, eller om hun takter forkert i en anden gangart?

Når det føles som pas, så er det noget hun gør fra galop af, og efter jeg føler vi har fundet noget pas, så har jeg haft svært ved at holde hende i galop

(og ja jeg skal igang med at have noget undervisning) smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken gangart?
  • #1   16. okt 2013 Det lyder som om du har fundet grisepassen. smiley
    4-gængere kan også gå grisepas da den kommer på grund af manglende balance, stivhed i kroppen og manglende styrke. smiley

• #2   16. okt 2013 fedt smiley

jamen hvordan kan man mærke forskel på grisepas og rigtig pas? jeg har været inde og kigge på sagas forfædre, og der er mange der er kåret også med pas? kan man tage efter det?

• #3   16. okt 2013 Altså grissepas er jo faktisk bare pas i meget langsom tempo. Pas som sådan går jo rigtig stærkt smiley

• #4   16. okt 2013 jamen hvvordan ved man når man er oppe i det rigtige tempo? og hvordan pokker skelner man så 4 og 5 gængere inden de bliver redet? har de et vist tempo som føl også eller hvordan? smiley

er jo blevet helt bidt af alle dem her gangarter smiley haha

• #6   16. okt 2013 jeg kunne heller ikke forstå det var tølt smiley jeg vil også helst vente med passen smiley lige pt arbejder jeg meget med hendes galop og balance, men det er som om at efter hun selv har fundet passen, så foretrækker hun den, Det er som om hun ligesom lige takter uren i galop et par skridt, også er hun ellers i pas. tager hende altid ned og laver et nyt galopanspring smiley

men ja glæder mig meget til at få undervisning smiley syntes det er meget spændende smiley og tak

• #8   16. okt 2013 Lad endelig være med at rode med passen, især når du er så uerfaren med islændere. Det kræver en del fra rytterens side at kunne ride hesten i "rigtig" pas, altså det, vi kalder flyvende pas. De fleste naturtöltere er 5-gængere, ligesom de fleste 5-gængere er naturtöltere, altså dem, der tölter fra barnsben af. Mange islændere har svært ved at takte rent i f. eks. galop - især 5-gængere, der gerne blander pas og galop sammen. Min egen er 5-GÆNGER med store bogstaver, og han griber altid passen i hjørnerne på banen, eller hvis det går for langsomt i skoven, eller hvis han mister balancen - og her taler vi flyvende pas, ikke bare grisepas.
    Grisepas er langsom pas, pas uden svævefase, og ikke noget, der er ønskeligt overhovedet. Hesten stiver sig rigtig meget, når den går pas, så lad den endelig ikke gøre dette, medmindre det er meningen - og lad være med at lade det være meningen, før du får en underviser ind over smiley

• #9   16. okt 2013 Følger lige med.. smiley

• #10   16. okt 2013 Som de andre lad endelig være med at pille ved passen før de andre gangarter et 100 % på plads, især hvis du ikke har erfaring med pasridning. Hvis den endelig skal frem, vil jeg anbefale dig at du får hjælp af en kompetent træner, da pas er ekstremt kompliceret, især hvis både hest og rytter skal lære det er der uendelig mange ting der kan gå galt. smiley
    Dog er der ingen garanti for at den nogensinde kommer til at tage et skridt i flyvende pas, bare fordi den går grisepas. Som sagt går den grisepas fordi den er stiv og mangler styrke, og ikke fordi den er fremgænger. smiley
    Forresten kan en hest også gå ret hurtigt i grisepas, men det er ikke tempoet der gør det til rigtig pas.

• #11   16. okt 2013 jeg har lagt meget longearbejde i hende, netop fordi jeg kan mærke hun mangler balance, her har jeg dog endnu sværere ved at holde hende i galop. Hun gør det at hun maks tager to galoptrin og derefter sætter i hurtig trav og i hjørnerne (det er både under rytter og i longe) tager hun grisepassen

jeg har prøvet at ligge bomme for at tvinge hende til at holde takten, og det har hjulpet lidt, dog har vi lang vej endnu smiley

Hun grisepasser også gerne på marken, så det har fået mig til at tænke på om hun har noget til at sætte fast (alt det her pas var der ikke da jeg fik hende) så der er bestilt fys til 1 nov til hende smiley

• #12   16. okt 2013 og jeg prøver heller ikke rigtig finde passen, vil meget hellere kunne holde hende i tølt smiley

• #13   16. okt 2013 Er volten for lille? Min er meget 5-gænger og har haft rigtig svært ved at galoppere - efter vi har haft underviser ind over, som kun har arbejdet med ham på meget små volter, er hans balance forbedret en hel del, og nu kan han lave noget, der ligner galop, på en 20-meter volte. Evt. gør volten større, hvis det kan lade sig gøre. For mig hjælper det bare at drive mere på - det er, når han går i stå, at han griber passen igen.

• #14   16. okt 2013 Saga er i strakt longe for at hun har nemmere ved at holde balancen smiley saga kan godt tage passen i samme tempo som galop smiley

• #15   18. okt 2013 Du må meget gerne smide en opdatering når du har haft fys på smiley

• #16   18. okt 2013 det skal jeg nok smiley er meget spændt på hvad der bliver sagt, håber det kan løse en del for os smiley

• #17   18. nov 2013 Har du haft fys forbi?

• #18   21. nov 2013 har lige haft fys, og hun sagde til mig at saga var stiv i krydset (og låst i en af de nederste halshvivler), og derfor har hun aflastet og brugt den ene side mere end den anden, jeg har ikke noget at ride hende endnu bagefter, da hun lige skulle stå lidt, men glæder mig til at se om jeg kan mærke forskel smiley hun har ihvertfald ikke passet ude på marken siden smiley

Kommentér på:
hvilken gangart?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce