{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
791 visninger | Oprettet:

Gangart - hvilken? {{forumTopicSubject}}

Heeeeej smiley

Jeps, endnu et af mine "hvad er det heeeeeer?" smiley
Nu har jeg endelig fået det på film, fordi det er en gangart, jeg kan bede om. Hun er 3/4 islænder, og jeg har i sommer for første gang sådan 100% oplevet tølt fra ryggen.

Jeg ved, at denne gangart, jeg har her, er "overgangen" til hendes tølt. Spørgsmålet for mig er dog, om den ser forkert/stiv ud? Jeg kan sagtens sætte hende i denne her gang, den har ingen kommando, men hun gør det gerne. Jeg vil træne den, for at fremme mere tølt, hvis det ser ok ud og ikke er fordi hun stiver sig eller sådan noget.
Det er jo fuldstændig utrænet, så det skal der selvfølgelig tages hensyn til ift. videoen.
Det sidste i videoen kan jeg godt se bliver pasagtigt, og det er ikke den, jeg taler om. smiley

https://www.youtube.com/watch?v=iPd8bsdTOIY&feature=youtu.be

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gangart - hvilken?
  • #2   22. okt 2017 Hayley T
    Ja, måske har du ret.. Der er bare et andet flow i det. Faktisk sidder man ret stille, der er ikke den der bevægelse i lænden. Sandsynligvis er det en overgang, men hun bruger den aldrig i overgangen til trav, der sættes i trav øjeblikkeligt.

• #4   22. okt 2017 Det kan godt være, det er derfor.
    Hun tøltede i sommer, da hun spændte rigtig, rigtig meget op, og jeg forsøgte at holde hende tilbage, og da brugte hun denne meget hurtige skridt-art i overgangen.
    Hun tølter ikke normalt ellers, så derfor aner jeg ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Har du erfaring med gangsætning? Gode ideer til at lære hende det? smiley

• #6   22. okt 2017 Det lyder jo meget udførligt - men hvordan finder du det tølt/pasagtige fra galoppen? smiley Min viser ikke længere tølt på folden og har ikke gjort det i mange år.

• #7   22. okt 2017 Men hun laver underlige ting under rytter. Her er f.eks. et billede fra i dag. Det er en overgang fra galop til trav, men der er ikke hverken trav eller galop over det, når man sidder på hende..

profilbillede
  • #8   22. okt 2017 Her også

profilbillede
  • #9   22. okt 2017 Og her smiley

profilbillede
  • #10   22. okt 2017 Jeg har lært, at man skal lære dem tølten, ved at samle dem op og drive lidt til du mærker lidt tølttrin (lige inden de falder i trav, hvis de er travstærke). Næsten lidt som 'skridt-tølt'. I starten bare små momenter.
    I videoen ser jeg desværre ikke decideret tølttrin, men ja, lidt ilene skridt.
    Hvis du rigtig gerne vil finde tølten frem i hende og hun har den, så ville jeg få en garvet gangsætter/islænder rytter ud og hjælpe smiley Evt også selv komme ud og ride på en hest der kan tølte rent, så du også selv får 'følelsen' smiley
    Det er givet rigtig godt ud, jeg har selv haft min unge ismule i gangsætning i en måneds tid, for lige at få den sidste gode støtte i den.
    Men dejlig hest, bare klø på, det er nemlig lige det moment imellem skridt og trav der skal findes smiley

• #11   23. okt 2017
    Det er en hest med pastakt i skridten. Min egen gør det også, når hun bliver spændt og overgearet, så får hun pastendens i skridten.

• #12   24. okt 2017 Ilende skridt. lidt mere fart og så noget samling og så kan det godt formes frem imod tølt. Men som den går nu er den meget på forparten og har ingen bæring. Brug halve parader til at aktivere bagparten mere. Hvis ikke det virker så skal du arbejde mere på grunddressuren først.

• #13   24. okt 2017 Stald Hampensholm
    Jeg ved godt, hun går uden bæring. Hun er rigtig meget ude af form pt., og har lige stået stille, fordi hendes rytter har ligget med akut blindtarmsbetændelse og er nlevet opereret. smiley Der skal bestemt arbejdes rigtig meget med hende endnu, for at opnå at hun bærer sig selv rigtigt..

Kommentér på:
Gangart - hvilken?

Annonce