Gangart - hvilken? {{forumTopicSubject}}
Heeeeej
Jeps, endnu et af mine "hvad er det heeeeeer?"
Nu har jeg endelig fået det på film, fordi det er en gangart, jeg kan bede om. Hun er 3/4 islænder, og jeg har i sommer for første gang sådan 100% oplevet tølt fra ryggen.
Jeg ved, at denne gangart, jeg har her, er "overgangen" til hendes tølt. Spørgsmålet for mig er dog, om den ser forkert/stiv ud? Jeg kan sagtens sætte hende i denne her gang, den har ingen kommando, men hun gør det gerne. Jeg vil træne den, for at fremme mere tølt, hvis det ser ok ud og ikke er fordi hun stiver sig eller sådan noget.
Det er jo fuldstændig utrænet, så det skal der selvfølgelig tages hensyn til ift. videoen.
Det sidste i videoen kan jeg godt se bliver pasagtigt, og det er ikke den, jeg taler om.
https://www.youtube.com/watch?v=iPd8bsdTOIY&feature=youtu.be
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Ja, måske har du ret.. Der er bare et andet flow i det. Faktisk sidder man ret stille, der er ikke den der bevægelse i lænden. Sandsynligvis er det en overgang, men hun bruger den aldrig i overgangen til trav, der sættes i trav øjeblikkeligt.
maj 2009
Hun tøltede i sommer, da hun spændte rigtig, rigtig meget op, og jeg forsøgte at holde hende tilbage, og da brugte hun denne meget hurtige skridt-art i overgangen.
Hun tølter ikke normalt ellers, så derfor aner jeg ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Har du erfaring med gangsætning? Gode ideer til at lære hende det?
maj 2009
maj 2009
maj 2009
maj 2009
maj 2006
Følger: 181 Følgere: 199 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 559
I videoen ser jeg desværre ikke decideret tølttrin, men ja, lidt ilene skridt.
Hvis du rigtig gerne vil finde tølten frem i hende og hun har den, så ville jeg få en garvet gangsætter/islænder rytter ud og hjælpe Evt også selv komme ud og ride på en hest der kan tølte rent, så du også selv får 'følelsen'
Det er givet rigtig godt ud, jeg har selv haft min unge ismule i gangsætning i en måneds tid, for lige at få den sidste gode støtte i den.
Men dejlig hest, bare klø på, det er nemlig lige det moment imellem skridt og trav der skal findes
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det er en hest med pastakt i skridten. Min egen gør det også, når hun bliver spændt og overgearet, så får hun pastendens i skridten.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
maj 2009
Jeg ved godt, hun går uden bæring. Hun er rigtig meget ude af form pt., og har lige stået stille, fordi hendes rytter har ligget med akut blindtarmsbetændelse og er nlevet opereret. Der skal bestemt arbejdes rigtig meget med hende endnu, for at opnå at hun bærer sig selv rigtigt..
Gangart - hvilken?