{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.394 visninger | Oprettet:

Hvad kan hesten bære? {{forumTopicSubject}}

Der har været enorm diskussion, omkring hvad hestene burde og kunne bære, især omkring ponyer og islandske heste.

Da jeg selv har været meget interesseret i debatten og hørt nogle helt forrykte teorier deriblandt, ville jeg lige dele den her artikel:

http://www.hestemagasinet.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&id=396591&abl=396637%2C396459%2C396591%2C396467%2C396602%2C396642&urlinfo=Thomas+Bisgaard-Metode+til+m%E5ling+af+hestens+b%E6reevne

Og endnu en:

(link fjernet)

Jeg fik afvide, at en pony SLET ikke måtte bære over 65 kg og har længe været meget imod den overbevisning.

Syntes det er rigtig dejligt med nogle facts man kan holde sig til, som ikke er blevet skabt på rideskolerne eller stutterierne rundt omkring smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kan hesten bære?
  • #1   11. sep 2013 Hold da op - 29%, det er jo ganske meget smiley Forhåbentlig er der nogen, der vil skrue lidt ned for gassen nu, når det gælder overvægtige ryttere smiley

• #2   11. sep 2013 Se det lyder realistisk!
    Ikke at jeg ville byde en hest 29% hver dag, men med de andre ideer ville jeg skulle have en hest der vejede 850 kg hehe...

• #4   11. sep 2013 Lyder også langt mere realistisk.

• #5   11. sep 2013 Må sige, at jeg stadig ville have det skidt med, at sætte en 'så tung' (i forhold til hesten) rytter op på en hest, hvis det skulle være almindelig/hård træning dagligt. Er det let træning, eller er det ikke dagligt, ville det være mere acceptabelt for mig. 20% går an for mig. :o)

Derudover synes jeg, at det er mindst ligeså vigtigt, at kigge på både hestens og rytterens bygning. Er hesten kort i ryggen, kan den måske ikke bære op til 29%, fordi rytteren måske ikke kan være i en sadel, der passer hestens ryg. Omvendt, er det heller ikke smart, at være høj og tynd, og have en forholdsvis lille hest/pony, selvom man fx kun vejer 15% af hestens vægt. Man kan være nok så tynd, men er man for høj og lang til hesten, så dur det altså heller ikke, for det generere tyngdepunktet og opstillingen.

For mig at se, kan man ikke bare sige, at vejer man under 29%, så går det. :o)

• #6   11. sep 2013 CTS: Du har fuldstændig ret. Men artiklerne hævder heller ikke, at rytterens og hestens bygning ikke er afgørende for, om det er optimalt. De har blot undersøgt vægten.

Efter at have læst artiklerne mangler jeg stadig noget information om, hvorvidt det er muligt at træne hesten til at bære mere, så den stadig kan gå optimalt.

Mvh Camilla

• #7   11. sep 2013 jeg har aldrig rigtig forstået reglen helt, for som CTS siger har højde også en stor ting at sige!
    man ser tit pony rytter der er alt for store (høje) til deres ponyer, selvom de ikk vejer de 29% af vægten... så syntes det er en sjov regl, efter min mening burde man lave en regl lidt li den i mounted games hvor det er vægt +højde der bestemmer hvor stor en hest/pony man må ride på...

• #8   11. sep 2013 Og se en høj rytter vil jeg da hellere end og se en overvægtig rytter som klart er for tung til sin pony..

jeg er selv lidt for lang til min pony (men rider så hellere ikke noget vidre seriøst på hende..

Men jeg vejer da kun 60 kg.

og ingen ville nogensinde få lov og sætte sig op med 100 kg det ville squ være dyreplagerri efter min mening men jah..

• #9   11. sep 2013 Zambrano's idealvægt er på de ca. 450 kg, og der er godt nok ikke nogle på 130 kg der skulle op på ham, det er jo fuldstændig forrykt.

• #10   11. sep 2013 Camilla - Ja netop, artiklen lægger kun fokus på vægten, hvilket jeg synes er forkert, når man skal snakke om, hvad en hest kan/bør bære. For der er meget mere, end bare vægten, at tage højde for. :o)

Og helt enig - det kunne være interessant med nogle undersøgelser om det. Kunne også være sjovt at vide, hvordan de heste der er med i undersøgelsen, har været af bygning - altså har det været velredne hest (med god rygmuskulatur osv.) har det været 'almindelige' heste, der hverken er godt trænet eller 'forfaldet', eller hvad er det for nogle heste. Det har vel lidt betydning for det. Min logik siger mig, at en velredet hest, der bærer sig selv korrekt og har god rygmuskulatur, kan bære mere, end fx en svajrygget hest, med manglende muskler osv.

• #11   11. sep 2013 Og der er dælme heller ingen, på 145 kg (!) der skal sætte sig op på min hest!
    Tror jeg ville tillade 80 kg maks (16%), men det skyldes også hendes ryg og bygning.

• #12   11. sep 2013 Det handler jo stadig også om sadlen, for hvis hesten max kan have en 16", men rytterens bagdel kræver en 17", så har vi stadigvæk et problem, selvom rytteren vejer under 29% af, hvad hesten vejer.

• #13   11. sep 2013 Forhold jer kildekritiske.
    Undersøgelsen dækker kun 6 heste, og alle af den samme race. Det er ikke ligefrem vildt overbevisende..
    Derudover viser den kun asymmetri i bevægelserne, ikke noget om hvordan det vil påvirke hesten på lang sigt.

• #14   11. sep 2013 29%!! Så må en hest på 500 kg bære 149 kg rytter? Ej det kan da ikke passe, det er godt nok meget?! Og det kan da ikke være rigtigt at det først er når hesten ikke kan gå normalt at rytter er for tung?! Den undersøgelse tror jeg godt nok ikke på. Jeg lytter først når det er blevet undersøgt på flere forskellige måder af flere forskellige hold forskere, på mindst 300 heste af forskellig race og bygning og over flere år for at se om hestene også klare sig på sigt. 29% er helt grotesk. Hvis jeg bar 30 kilo på min ryg hver dag i flere år ville jeg da godt nok få seriøse ryg problemer og det kan alligevel ikke rigtig sammenlignes med hestene da deres ryg vel er mere sårbar end min.

"Sex hopper"... Jesus Christ...

• #17   11. sep 2013 Alt i alt er denne undersøgelse vel lige så lidt holdbar som de andre smiley

• #18   11. sep 2013 http://i44.tinypic.com/14ag85i.png
    http://i40.tinypic.com/24c9myo.png

^Den engelske undersøgelse. Vil nu mene den er noget bedre end den japanske.

• #19   11. sep 2013
    Det japanske er lavet på seks heste, der er af samme race - ret lidt og undersøge ud fra. Der er den engelske mere brugbar, da den er lavet ud fra flere heste og ryttere.

• #21   11. sep 2013 Folk hører kun det de vil høre og lytter kun til det der behager dem selv. De samme personer der absolut ikke ville høre på de undersøgelser som sagde 10% og 20%, fordi de ikke var grundige nok, sidder nu og klapper i deres små hænder, over en undersøgelse der siger 30%, selvom den er mindre omfattende end de andre to.

• #23   11. sep 2013 Mint: for mit vedkommende er det ikke fordi, "det behager mig" - jeg synes blot, at det er for hysterisk at sige, at en hest kun må gå med 10% af sin egen vægt. 29% lyder dog godt nok også af meget, men egentlig mere realistisk end 10% smiley

• #24   11. sep 2013
    Man læste undersøgelsen forkert, hvis man læste at det var 10% ;o).

• #25   11. sep 2013 Som Krikken siger, man har læst undersøgelsen forkert hvis man tror den siger max 10%. Undersøgelsen konkluderede at 15% er fuldt ud acceptabelt.

Kommentér på:
Hvad kan hesten bære?

Annonce