{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.324 visninger | Oprettet:

Sidder nu med en klump i halsen... {{forumTopicSubject}}

I sommer fik jeg aflivet min elskede traver Jettes Pride..

Hun blev aflivet fordi hendes ledskade var begyndt at gøre hende meget halt og fordi hendes sarcoider var kommet igen.
Sidste år blev hun behandlet for sarcoider, og der gik rigtig meget betændelse i sårene pga af fluer. Sarcoiderne var store og sad så de generede hende..
I år kom de så igen de samme steder og lige så store. De kom lige så snart varmen kom, næsten fra den ene dag til den anden.

Netop fordi hun havde den kroniske ledskade, der gjorde hende halt, og fordi hun var så dårlig af de sarcoider sidste år, valgte jeg den tunge vej og lade hende få fred..

De sidste dage har jeg så siddet og tænkt meget på hende, og det billede jeg ser af hende, er det hvor hun ligger på jorden og jeg aer hende på mulen, mens hun ånder ud stille og roligt..

Jeg tænker gang på gang om jeg nu gjorde det rigtige, om hun burde have været blandt os endnu. Jeg synes det var det eneste rigtige at gøre, men så synes jeg det er lidt mærkeligt at jeg nu bliver i tvivl...
Hun betød så uendeligt meget for mig, derfor syntes jeg også at jeg skyldte hende at blive fri for smerte..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sidder nu med en klump i halsen...
  • #1   30. aug 2013 Jeg synes at du gjorde det helt rigtige for hende smiley
    Selvom det måske var hårdt.


  • #2   30. aug 2013 Jeg ville have gjort det samme. Flot valgt smiley

  • #4   30. aug 2013 jeg havde gjort lige som dig..
    tror ikke det er så meget tvivl du føler (uden at gøre mig klog på det) tror nærmere det er savn.. prøv og læs dit oplæg..
    "og det billede jeg ser af hende, er det hvor hun ligger på jorden og jeg aer hende på mulen, mens hun ånder ud stille og roligt.." <--- det er savn!! hun var nok din aller bedste ven.. både i medgang og i modgang.. smiley

    havde det været tvivl havde du ledt nettet igennem for at finde behandlings muligheder, som måske kunne ha givet hende 1-2år mere.. uden de store smerter smiley


  • #5   30. aug 2013 det er ikke et værdigt liv at gå rundt med smerter, eller være afhængig af smertestillende for at klare dagen uden smerte og halthed.

    Du gjorde det rigtige smiley

    Min mor har altid sagt at hvis de har haft et godt liv, så skal man sige stop når tiden kommer, for deres sidste tid skal de ikke gå og havde det skidt smiley

    Du kan også se på det på denne måde: Don't be sad because it ended, be happy because it happened smiley


  • #6   30. aug 2013 Missen
    Hun var min bedste ven og en stor støtte, jeg stod i en svær personlig krise, men jeg var meget afklaret da jeg tog beslutningen, og du har nok ret i det er savn der kommer nu. Jeg synes bare det er underligt, det først kommer nu.

    Beslutningen var hård at tage..

    Nanna
    Det var en god måde at se det på smiley


  • #7   30. aug 2013 Når vi anskaffer os hesten, er det vores pligt at sørge for hesten trives og har det godt. Der findes simpelthen ikke noget værre end de mennesker der holder liv i deres heste, bare fordi de vil savne dem for meget hvis de blev aflivet.

    Det lyder til du tog det helt rigtige valg for din hest. Selvom det er vildt hårdt.
    Men tror du havde siddet med en endnu større klump i halsen, hvis du havde valgt at holde liv i en hest, som ikke trives, pga. ledskade og sarcorider.

    Kram herfra.


  • #8   30. aug 2013 du gjorde nok det rigtige, R.I.P smiley

    -knus og varme tanker herfra..


  • #9   30. aug 2013 TS: ja det syntes jeg også smiley tænker selv sådan når jeg savner min gamle pony, eller skolen, så hjælper det lidt

  • #10   30. aug 2013 Ingen tvivl om at du valgte rigtigt.
    Jeg kan godt forstå at der kan være lidt tvivl bagefter - men det er nu engang vores pligt som ejere, at tage ansvaret for når det ikke længere er fair overfor vores dyr at være her, at vi skal tage den uselviske beslutning at sige slut, i stedet for at være egoistiske og holde alt for hårdt fast i dem.

    Du valgte helt rigtigt, selvom det uden tvivl var og er utrolig hårdt smiley R.I.P. smiley


  • #11   30. aug 2013 Jeg savner da osse min mormor og farmor.. min farmor døde for 1½år siden og min mormor for 8 år siden.. smiley alt efter hvilken sindstilstand jeg lige er i.. savner jeg dem mere eller mindre.. smiley

    er pt selv i en opbygningsfase i mit liv.. og kan da godt mærke at jeg tænker.. "bare min mormor var her, så ville alt være meget nemmere"

    jeg ved ikke om du har fået ny hest eller om der er sket noget nyt i dit liv siden da.. men måske du bare føler at du har behov for at dele noget med hende? måske du bare skal sige det højt du har på hjertet og få det ud!! selvom hun er død og begravet, så lever hun jo stadig i dig.. smiley


  • #12   30. aug 2013 Du siger jo selv at hun betød "uendeligt meget" , og at du ville have at hun skulle være fri for smerte!

    Du har gjort det helt rigtige! smiley


  • #13   30. aug 2013 Missen
    Jeg har en anden hest, jeg havde dem begge samtidig så helt tomt er der heller ikke.. Den er jeg selvfølgelig også lige så glad for smiley

    Da dyrlægen havde givet hende den første sprøjte og hun begyndte at hænge lidt med hovedet, hviskede jeg faktisk i hendes øre "mor elsker dig, det er derfor jeg gør dette"... Hun skulle vide det inden det var for sent smiley





  • #14   30. aug 2013 føler med dig. jeg skal til beslutningen nu her og er ikke dygtig til det. kan godt følge dig i det med din tvivl, jeg beskylder os mig selv for ikke at gøre nok hele tiden og måske hvis jeg gør anderledes så kan det være, men hun er slidt min dejlige hest og har det ikke længere nemt ved at gå så snart det bliver en smule glat på foldene. hun har skævt kryds og har fået skannet hende i bækknet som viser forandringer, jeg har gjort alt hvad jeg kan med forskellige meninger fra forskellige dyrlæger. derfor har jeg stadig dårlig samvittighed, tror bare vi må konstatere at vi mennesker ikke er egnet til at skulle bestemme over om et andet liv. tanker fra kyllingen der skal til den svære beslutning.

  • #15   30. aug 2013 Det er helt naturligt at tvivle.

    For snart 2 år siden fik jeg aflivet to af mine piger. Jeg vidste det var det rette, selvom det var uendelig hårdt at skulle sige farvel.
    I perioder efter, så jeg lige som du, "billeder" af dem fra den dag når jeg tænke på dem. Billeder fra da de åndede ud, og "billeder" fra da jeg sad og aede dem bar efter.
    Kan stadig fremkalde de billeder, dog er de blevet sløret med tiden, og når jeg generelt tænker på dem, så er det ikke det jeg husker. Så er det alle de dejlige minder vi har haft sammen.
    Jeg fik selv i perioder, følelsen af - var det nu det rigtige, kunne jeg have gjort det eller det i stedet.
    Men den dag i dag, selvom tabet har været stort, og jeg stadig savner dem hver dag. Så er jeg ikke i tvivl om at jeg gjorde det rigtige for dem.
    Tvivlen tror jeg også er savn blandet med sorg og selvmelidenhed, hvilket der bestem ikke er noget galt i. Det er bare vigtigt at få rystet tanken af sig, og fortælle sig selv, at man gjorde det fordi man netop elskede sin hest så højt.
    Som flere skriver, det høre desværre med til at have hest, og bare dyr generelt. Vi er nødt til at sige stop i tide, for de er ikke selv i stand til det.

    Men åh hvor jeg føler med dig, det gør så ondt.
    Hatten af for din beslutning, der skal mod til!!
    Og må din skønne dame sove sødt, til i ses på den anden side af broen smiley


  • #16   31. aug 2013 Tusind tak for alle jeres positive kommentarer..
    Det Har været lidt svært for mig at gå med alle de svære beslutninger selv, og på en måde føler jeg nok også skyld overfor min datter, fordi det var hendes øjesten.. Hun vidste den var syg og at det var den vej det gik, men hun snakker meget om hesten og siger tit at hun savner den... Det er der jo ikke noget at sige til smiley


  • #17   31. aug 2013 Jeg kan godt forstå du savner hende og kommer til at tvivle..
    Men i mine øjne, har du været en alletiders ejer, der har sagt stop i tide! Givet hende en fredfyldt og værdig afsked inden det blev rigtig slemt. Hvad mere kan en hest ønske sig?
    Jeg synes det er den rigtige beslutning og rigtig godt gået smiley


  • #18   31. aug 2013 Helt enig med Charlotte A smiley
    den bedste hesteejer er ikke den der er pylret og gør alt får at holde hesten i live, det er den der siger stop i tide og gør det der er bedst for hesten, ikke en selv smiley
    Og det har du gjort TS! det gør dig til en god heste ejer, og det skal du være stolt af smiley


Kommentér på:
Sidder nu med en klump i halsen...

Annonce