3.533 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Knæskalslåsning Knæskalslåsning

Hej alle, nu er det vist min tur til at spørge om hjælp på HG.. smiley
Det bliver nok ret langt...

Okay, som info:
Min 2 års quarter, Gunner, var for et par uger siden begyndt at knække let sammen i det højre bagben. som om han ikke når at få rettet benet helt ud inden han lægger vægt på? svært at forklare. Jeg opdagede det efter jeg var kommet hjem fra ferie. Han havde samtidigt fået et sår på venstre bagben og det havde nået at blive betændt, umiddelbart et par dage gammelt. Blev renset og heler nu fint. han var lidt øm i starten, men intet jeg var bekymret for. Tror han får et overben.

Nåh, men der gik en uge før jeg endelig fandt ud af hvorfor han knækkede sådan sammen indimellem: Mandag i sidste uge, da han stod på staldgangen, så jeg for første gang, at han låste i hele højre bagben og slæbte det stift over jorden et eller to skridt. Kan fortælle, at jeg blev forskrækket! Han gjorde det to gange den dag og kun på staldgangen, når jeg ville flytte ham til siden.

Næste dag, tirsdag skyndte jeg mig at ringe til dyrlægen, som ud fra symptomer osv kunne fortælle mig at det var knæskalslåsning. Jeg fik ordre på at gå en masse ture, op og ned af bakke, for at få styrket musklerne omkring leddet. Hun mente det var pga. vækst og at det ville han helt sikkert vokse fra. Hun var ikke det mindste bekymret.

Da jeg kom i stalden samme dag og han stod på staldgangen, låste han faktisk HVER gang han ville flytte sig sidelæns! Med en mave der slog knuder af bekymring, gik jeg en god tur med ham og jeg ved ikke om det var indbildning, men der var ikke én eneste låsning efter turen, ej heller selvom han stod i boksen og fik sit foder, drejede rundt eller flyttede sig sidelæns, som ellers var der det blev udløst.

Onsdag fik jeg smeden ud for at få hans baghove beskåret lidt kortere end ellers, for at ændre hældning og position. Dyrlægens råd.

De efterfølgende dage, indtil i dag, har jeg gået en tur med ham HVER dag og jeg har kun set én låsning siden i tirsdags, hvilket var efter at han havde stået på staldgangen en 35-40 min. Han knækker stadig sammen indimellem, men ikke så meget som før. Hvilket jeg mener er positivt ?

MEN jeg hører så mange forskellige historier fra folk. Nogle mener at han aldrig bliver ridehest, mens andre ikke er det mindste bekymrede, eftersom han er ung og i vækst.

Som yderligere info kan siges at han går på døgnfold med en hel del andre, altså masser af motion. Han får foder som tilskud til græs, da der næsten ikke er mere tilbage på folden. Hele vejen igennem har der intet været i skridt eller trav. Han virker bestemt ikke øm i sit højre bagben, han støtter helt normalt på det.

Så... Hvad har i af historier ? Måske råd?.. Hvordan er det gået jeres (gerne ungheste) med knæskalslåsning? Jeg hører helst de positive, da jeg har brug for lidt opmuntring.. smiley

Tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knæskalslåsning
  • #1   12. aug 2013 Hej hej. Hvis han ikke vokser fra det, kan du jo vælge operation... Vælgte selv dette frem for at se min datters pony låse og bekymre mig hver gang. Har haft 2 med dette begge blev opereret og er i dag begge ride ponyer uden noden problemer. Så noget jeg varmt anbefaler smiley Ved rynkeby dyrehospital har avet forskning i dette og brugte ponyerne i deres forskning for at se hvordan det så ud år efter og de kan intet unormalt se på røntgen billederne så var dejligt at vide smiley

• #2   12. aug 2013 Min Sun Dance har det også en sjælden gang imellem, min dyrlæges råd var ud og gå en masse bakker og få nogle muskler i bagparten, det har hjulpet gevaldigt på hendes ben..

• #3   12. aug 2013 Anette s: Ja det sagde min dyrlæge også, men har bare hørt en masse negativt? at den aldrig kom til at gå optimalt igen osv.. Gunner skulle gerne blive stævnehest og præstere.. Men ud fra det du skriver, så lyder det som om der er en chance for min lille mand smiley

Allimac go Ynor: og din går helt fint ellers og kan rides som normalt ? det er jo det jeg er mest bange for, at min aldrig blive 100 % tip top, da han jo er købt i dyre domme som min nye stævnemakker smiley og så er jeg jo uendeligt glad for ham!

• #4   12. aug 2013 Min unge hest havde samme symptomer som din - og jeg rådførte mig ved både Ansager Dyrehospital og Højgård Hestehospital og meldingen var den samme - TRÆNING!!!!

Jeg fik forklaret, at knæskalslåsningen sker fordi, muskulaturen ikke er stærk nok til at trække senen væk fra lårbenshovedet, hvorfor benet "låser". Når musklerne styrkes forsvinder problemet.

Nu - 1½ år efter - er min hest 6 år og helt fri af sine knæskalslåsninger. Det krævede ca ½ års træning, så forsvandt det smiley

• #5   12. aug 2013 kA: TUSIND tak.. det var nemlig lige sådan noget jeg trængte til at høre. Det var også noget af det min egen dyrlæge sagde, men jeg havde ikke rigtig nogen ide om hvor længe der ville gå før jeg kunne regne med at det var ovre..
    dejligt med succeshistorier ! smiley

• #6   12. aug 2013 Jeg trænede i hvert fald et halvt år - 2 gange om ugen ved stranden, hvor jeg red i tung sand, knæhøj vand og red op og ned af klitterne, 1 gang om ugen longearbejde i langsomt tempo i skridt og trav over 2X5 travbomme, 1 gang om ugen løsspringningen og ellers alm dressuruddannelse ift alder. Fridage = 8-10 timer på fold. I sommerhalvåret gik hesten sidste år på døgnfold godt 5 måneder, hvilket gjorde virkelig underværker.

Min erfaring er at mange timer i boks er virkelig dårligt.

• #7   12. aug 2013 Ja derfor Rynkeby lavede undersøgelse og henv sig til samtlige som var blevet opereret for at høre om de måtte undersøge hesten og lave røntgen for at se og alt var som det skulle.og de var dybt imponeret over resultat. Var nemlig meget snak men ingen forskning og derfor gjorde de en del i det. Mon ik du kan ringe og høre dem af... Begge 2 forløb optimalt og har aldrig fejlet noget på ride fronten. Så klart min anbefaling og kan varmt anbefale Åbenrå dyrehospital Torben Knage Rasmussen som opererede og passede godt på dem ,og han var rigtig go til at tage en ked og nervøs heste ejer med på side linien smiley

• #8   12. aug 2013 Ja det fik jeg også at vide.. heldigvis står kan kun inde om vinteren, hvor han så kommer ud ca 10 timer om dagen..

Det var ellers noget af et træningsprogram. jeg har desværre ikke adgang til strand, men tilgengæld har jeg nogle gode og ret stejle bakker, som virkelig kræver bagpartsmuskler. Som 2 års er det jo begrænset hvad man kan, men det er vist bare at udarbejde et træningsprogram og så bare køre på. smiley

• #9   12. aug 2013 Anette s:
    Det lyder godt, så er der håb, hvis det ikke forsvinder ved træning.. jeg har nemlig også kun HØRT at det var skidt, aldrig set undersøgelser på det, så dejligt at nogen gider gøre lidt for os bekymrede hesteejere smiley
    hvis ikke det bliver bedre, vil jeg da kontakte dem, tusind tak smiley

• #10   13. aug 2013 Louise: Min hest var jo også 4½ + smiley Prøv at trække dinhest op og ned af bakkerne og træn den lidt i longe bare uden udstyr men i langsomt tempo over travbomme. Her skal den løfte benene og dermed bøje og træne sine bagknæ. Husk, det tager noget tid at træne sig ud af tilstanden.

Kommentér på:
Knæskalslåsning

Annonce