18. jan 2012 Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 202
Knæskalslåsning Knæskalslåsning
Hej alle, nu er det vist min tur til at spørge om hjælp på HG..
Det bliver nok ret langt...
Okay, som info:
Min 2 års quarter, Gunner, var for et par uger siden begyndt at knække let sammen i det højre bagben. som om han ikke når at få rettet benet helt ud inden han lægger vægt på? svært at forklare. Jeg opdagede det efter jeg var kommet hjem fra ferie. Han havde samtidigt fået et sår på venstre bagben og det havde nået at blive betændt, umiddelbart et par dage gammelt. Blev renset og heler nu fint. han var lidt øm i starten, men intet jeg var bekymret for. Tror han får et overben.
Nåh, men der gik en uge før jeg endelig fandt ud af hvorfor han knækkede sådan sammen indimellem: Mandag i sidste uge, da han stod på staldgangen, så jeg for første gang, at han låste i hele højre bagben og slæbte det stift over jorden et eller to skridt. Kan fortælle, at jeg blev forskrækket! Han gjorde det to gange den dag og kun på staldgangen, når jeg ville flytte ham til siden.
Næste dag, tirsdag skyndte jeg mig at ringe til dyrlægen, som ud fra symptomer osv kunne fortælle mig at det var knæskalslåsning. Jeg fik ordre på at gå en masse ture, op og ned af bakke, for at få styrket musklerne omkring leddet. Hun mente det var pga. vækst og at det ville han helt sikkert vokse fra. Hun var ikke det mindste bekymret.
Da jeg kom i stalden samme dag og han stod på staldgangen, låste han faktisk HVER gang han ville flytte sig sidelæns! Med en mave der slog knuder af bekymring, gik jeg en god tur med ham og jeg ved ikke om det var indbildning, men der var ikke én eneste låsning efter turen, ej heller selvom han stod i boksen og fik sit foder, drejede rundt eller flyttede sig sidelæns, som ellers var der det blev udløst.
Onsdag fik jeg smeden ud for at få hans baghove beskåret lidt kortere end ellers, for at ændre hældning og position. Dyrlægens råd.
De efterfølgende dage, indtil i dag, har jeg gået en tur med ham HVER dag og jeg har kun set én låsning siden i tirsdags, hvilket var efter at han havde stået på staldgangen en 35-40 min. Han knækker stadig sammen indimellem, men ikke så meget som før. Hvilket jeg mener er positivt ?
MEN jeg hører så mange forskellige historier fra folk. Nogle mener at han aldrig bliver ridehest, mens andre ikke er det mindste bekymrede, eftersom han er ung og i vækst.
Som yderligere info kan siges at han går på døgnfold med en hel del andre, altså masser af motion. Han får foder som tilskud til græs, da der næsten ikke er mere tilbage på folden. Hele vejen igennem har der intet været i skridt eller trav. Han virker bestemt ikke øm i sit højre bagben, han støtter helt normalt på det.
Så... Hvad har i af historier ? Måske råd?.. Hvordan er det gået jeres (gerne ungheste) med knæskalslåsning? Jeg hører helst de positive, da jeg har brug for lidt opmuntring..
Tak
okt 2005
Følger: 109 Følgere: 104 Heste: 8 Emner: 7 Svar: 209
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.510
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 202
Allimac go Ynor: og din går helt fint ellers og kan rides som normalt ? det er jo det jeg er mest bange for, at min aldrig blive 100 % tip top, da han jo er købt i dyre domme som min nye stævnemakker
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Jeg fik forklaret, at knæskalslåsningen sker fordi, muskulaturen ikke er stærk nok til at trække senen væk fra lårbenshovedet, hvorfor benet "låser". Når musklerne styrkes forsvinder problemet.
Nu - 1½ år efter - er min hest 6 år og helt fri af sine knæskalslåsninger. Det krævede ca ½ års træning, så forsvandt det
jan 2012
dejligt med succeshistorier !
apr 2008
Min erfaring er at mange timer i boks er virkelig dårligt.
okt 2005
Følger: 109 Følgere: 104 Heste: 8 Emner: 7 Svar: 209
jan 2012
Det var ellers noget af et træningsprogram. jeg har desværre ikke adgang til strand, men tilgengæld har jeg nogle gode og ret stejle bakker, som virkelig kræver bagpartsmuskler. Som 2 års er det jo begrænset hvad man kan, men det er vist bare at udarbejde et træningsprogram og så bare køre på.
jan 2012
Det lyder godt, så er der håb, hvis det ikke forsvinder ved træning.. jeg har nemlig også kun HØRT at det var skidt, aldrig set undersøgelser på det, så dejligt at nogen gider gøre lidt for os bekymrede hesteejere
hvis ikke det bliver bedre, vil jeg da kontakte dem, tusind tak
apr 2008
Knæskalslåsning