Erfaringer søges - ledbånd {{forumTopicSubject}}
Håber der er nogle der sidder inde med nogle erfaringer omkring stramme ledbånd.
Jeg har en hoppe der fik konstateret det sidste år og vi ville så se tiden an til i år om det eventuelt kunne rette sig lidt, da hun ikke er så gammel.
Det gjorde det ikke, og efter samråd med dyrlægen satte vi hende i fol.
Det er overhovedet ikke en slem omgang af det hun har. En meget mild grad. Hun har ikke knæskalslåsning og hun synker heller ikke sammen i krydset.
Hun er stram i bevægelserne bagtil og kan momentvis være uren gående.
Men da hun kom tilbage fra at have gået ved hingsten, syntes jeg det var blevet værre. Tror til dels det har noget at gøre med at det var en fold med meget blød bund(engstykke), hvor vi herhjemme har rimeligt hårdt underlag.
Dyrlægen kontrollede hende i forbindelse med skanning for drægtighed, men kunne ikke umiddelbart sige noget.
Vi tog hende derfor en tur på klinikken, og fik hende gennemgået samt taget røntgen af benet for at udelukke at det kunne være noget andet inde i benet.
Dommen er en momentvis stramt ledbånd.
Hun skal ikke have snittet ledbåndet men istedet skal det "flosses" let.
Jeg skal have det udført i dag, men kunne godt tænke mig at høre om andre havde nogle erfaringer med det. Også nogle der har fået udført det og hvordan fremtidsudsigterne er fremover.
Vi valgte at få det gjort med det samme, da dyrlægen mente det kunne have betydning for hendes øget vægt under drægtigheden som føllet bliver større.
Skriver lige senere om indgrebet.
Rikke
nov 2006
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 309
efter indgrebet blev han bare så godt gående..
held og lykke hos doktor-manden..
ps det var godt nok ik en shetter men en frederiksborger
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 139
Dyrlægen har lige været her og vi har fået det ordnet.
Det gik rigtig godt, så nu venter vi bare for at se resultatet senere.
Der er ordineret 14 dage på stald med korte daglige skridt ture.
Efter 14 dage - såfremt der ikke opstår noget - så skulle hun kunne komme på fold igen.
Såvidt jeg kunne forstå så er det rimeligt nyt at man kun flosser ledbåndet, og ikke skærer det helt over.
Så er spændt på resultatet.
Rikke
nov 2006
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 309
hmm ja tror kun det er et par år gammelt det med at flosse, men sku være ret effektivt har jeg hørt.. så krydser da fingre for hyppen:-)
Erfaringer søges - ledbånd
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside