{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

Andre der fodrer med wrap? Til få heste.... {{forumTopicSubject}}

Hej.
Efter min hest fik konstateret allergi (støv/svampesporer), blev jeg anbefalet at droppe hø og fodre med wrap i stedet. Jeg købte så en stor balle på 300 kg for en måneds tid siden, hvad jeg dog ikke lige havde overvejet, var at den bliver selvfølgelig dårlig, når der kun er to heste at fodre på..

Så, nu vil jeg lige høre hvad I gør, jer der fodrer med wrap til 2-3 heste? Jeg har overvejet 50-100 kg baller i sommerperioden, og 300 kg baller i vinterperioden - kan det godt lade sig gøre, eller hvilke erfaringer har I?

Mvh Therese - der virkelig prøver at finde en nem løsning på at have en allergihest, af personlige årsager - vel at mærke.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andre der fodrer med wrap? Til få heste....
  • #1   20. jun 2013 Jeg ville købe mini wrap, og så sørg for at have den åbne Balle liggende vel ventileret og køligt.

• #2   20. jun 2013 Da vi stod i selvpasser stald, købte vi 50 kg. miniballer. De kunne simpelthen ikke nå at spise 300 kg inden den blev dårlig, hverken vinter eller sommer smiley
    Det er frieser og fjordhest smiley

• #3   20. jun 2013 Jeg havde små baller af 50 kg.

• #4   20. jun 2013 hej
    min kørehest har også hø allergi jeg har 3 heste og 1 lille om vinteren får jeg de helt store og de holder sig nemt men de har også wrap på fold om sommeren har jeg problemer med de store så har de små. de varmer ret hurtigt når det varmt

• #5   20. jun 2013 Jeg har tre store heste.. Og jeg bruger de store baller året rundt.. De ligger i en kold lade efter åbning.. Og så er de meget tørre mine ( laver dem selv ). Men når der er en som virker lidt mere våd end ellers så ligger eg den op på nogle paller og spreder den lidt ud.. Så holder den også lidt bedre..

• #6   20. jun 2013 De små er et hit.

Uanset om det er små eller store så bred sem ud på nogle paller så de får luft smiley

• #7   20. jun 2013 jeg har samme problem som dig.. dog kan jeg godt nå at bruge en stor om vinteren hvis den er tør, da hesten får både ude og inde på marken om vinteren...

Jeg er så lige flyttet på gård i år, og valgte at få lavet et slet wrap på noget af alt vores jord, og fik dem pakket i små mini wrap baller (madpakker)... så nu har jeg 145 styks smiley

• #8   20. jun 2013 Jeg kan nu sagtens få en på 300 kg til at række til en hest. Al plastic bliver pillet af og den står på en palle i en lade.. men her om sommeren må du nok købe de små

• #9   20. jun 2013 min erfaring er at 1 stor balle wrap skal bruges i løbet af 2 uger..

det er fint nok at brede det ud osv men så går både noget af smagen og krudten af det.

• #10   20. jun 2013 Vi sælger mini rundballer på ca 50 kg.. Men de er DSV udsolgt.. Dem brugte jeg også selv af (havde 4 heste og fodre) og det passede fint smiley så dem kan jeg godt anbefale smiley

• #11   20. jun 2013 Hvis den begynder at blive varm, skal du straks åbne hele ballen, og sprede det ud i en boks eller lignednde, så køler det af og stopper med at gære. Så bliver "holdbarheden" forlænget en del smiley

• #12   20. jun 2013 Helt enig med de helt små baller. De passer perfekt til 2 heste smiley

• #13   20. jun 2013 Ja jeg vil også sige at du bare skal åbne den HELT så der kommer luft - bruger selv en stor om ugen til 5 heste/ponyer og åbner den godt helt fra starten. De små er betydelig dyrere end de store.....så den smule arb. det kræver at skille den ad er hurtigt tjent hjem i besparelser smiley

• #14   20. jun 2013 Jeg har haft 2 heste i vinters det tog dem 10 dage så var en minibig wrap spist. Alt plastik af. Og bare lige fordel flagerne det gør jeg men kvalitet har meget at sige.

• #15   20. jun 2013 Mine 2 fjordheste for wrap og wrappet lucerne vinteren over. Ballerne er gerne 2-300kg. Om vinteren holder de sig fint 1 til 2 måneder. Jeg fodre ikke med wrap om sommeren, men min erfaring med wrap når vejret er varmere er, at man skal helst åbne ballen helt op, og gerne kunne sprede wrappen så det ikke ligger og ulmer i en stor bunke.. Det kommer self. også meget an på om wrappen du køber er tør eller våd. Den våde wrap bliver efter min erfaring hurtigere dårlig..

• #17   20. jun 2013 jeg glæder mig helt vildt til at jeg må tage hul på de wrap baller jeg har fået lavet...

Økonomisk kan det ikke betale sig med de små.. men har man ikke andre valg, så er det jo sådan det er... det kan jo heller ikke betale sig at smide en halv balle ud

• #18   20. jun 2013 DA vi brugte wrap gjorde vi følgende:

Satte den på højkant og åbnede den kun foroven.
    Satte to spændebånd omkring den 20 cm nedenfor hvor vi åbnede og igen 30 cm. neden for det første bånd.

Når man så når ned til det første bånd tager man det af og sætter det på 20 cm nedenfor det næste og sådan fortsætter man.

Så den måde virker det som om ballen stadig er (næsten) lukket fra spændebåndet og ned. Det var virkelig overraskende hvor godt det virkede. smiley

Vi brugte minibig til 1-2 heste, så den holdt i laaange tid. smiley

• #19   20. jun 2013 Vi sælger wrap og mange af dem vi sælger til, har samme problem som dig smiley derfor er vi begyndt at sælge halve baller - andre, der har opstaldet samme sted, køber også nogle gange baller sammen smiley

Men ellers kunne det være en idé at tage det ud af plastikken og ryste det op på baller, så det ligger i et tyndere lag, hvor der kan komme mere luft til smiley

• #20   20. jun 2013 Tusind tak for alle svarene, så tror jeg at jeg vil prøve at finde nogle miniwrap til resten af sommeren og eksperimentere med at få en minibig til at holde længst muligt, om vinteren. Gode råd smiley

Kommentér på:
Andre der fodrer med wrap? Til få heste....

Annonce